عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح بر این که محبت امیرالمؤمنین(ع) مقدمه‌ای برای جهش حقیقی در عالَم سلوک الی الله است، خاطرنشان کرد: البته این محبت باید همراه با پذیرش ولایت حقیقی و خالصانه حضرت یا همان تسلیم بودن در برابر ولایت امر الهی همراه باشد.
کد خبر: ۱۰۵۷۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲ 20 July 2022

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله محسن اراکی که سه‌شنبه شب و در جشن ولادت امام موسی‌بن‌جعفر(ع) سخن می‌گفت با بیان این که احاطه به شخصیت حضرت علی(ع) و شناخت دریای فضائل آن حضرت از درک بشر بالاتر است، اظهار کرد: با این حال، دستیابی به هر مقدار از معرفت نسبت به آن حضرت می‌تواند مقدمه یک جهش در عالَم سلوک الی‌الله باشد.

وی افزود: باید توجه داشت که بر اساس روایات و در مسیر معرفت امیرالمؤمنین(ع) و ارتباط به آن حضرت، دو درجه دیده می‌شود و وجود دارد که یکی از آن‌ها، حُبّ امام علی‌‌بن‌ابی‌طالب(ع) به عنوان یکی از علائم ایمان است که از آن با تعبیر «عنوان صحیفه المؤمن» یاد شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بر اساس متون دینی، پنج مرتبه و درجه برای روح بشر با عناوین روح نباتی، روح حیوانی، روح انسانی، روح ایمانی و روح قدسی تعریف شده که آیه آخر سوره مجادله با تعبیر «اولئک کتب فی قلوبهم الایمان و ایّدهم بروح منه» به همان مرتبه روح قدسی به عنوان روحی فراتر از روح‌های عادی بشر توجه دارد.

استاد دروس عالی حوزه های علمیه در توضیح این نکته عنوان کرد: فصل مُقوّم روح نباتی، حیوانی و انسانی به ترتیب «نمو و تغذیه»، «لذت و احساس» و «تعقل و تفکر» است، ضمن آن که فصل مُقوّم روح‌ایمانی حُبّ و همین امر درباره روح قدسی با ولایت و پذیرش تسلیم و فرمان‌بری و اطاعت از ولایت امر الهی تعریف شده است.

وی با اشاره به این که حضرت امیرالمؤمنین (ع)، شخصیت تفسیر شده حضرت رسول الله(ص) هستند و این دو شخصیت از هم جدا نیستند، تأکید کرد: البته همه ائمه اطهار(ع) به شکلی تفصیل و تفسیر آن شخصیت مُحکم یعنی شخصیت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) هستند.

آیت‌الله اراکی در ادامه با اشاره به آیات «انّ فی خلق السماوات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لآیات لاولی الالباب/ الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الارض...» به اهمیت موضوع تعقل و تفکر برای بشر پرداخت و گفت: تفکر و تعقل یا انسان را به شکل حتمی به هدایت می‌کشاند و یا حداقل او را در مسیر هدایت نگاه می‌دارد.

وی با تصریح بر این که تفکر درست، سبب وفاداری به عهد و عقد ولایت می‌شود اظهار کرد: البته در روایات از حبّ امیرالمؤمنین(ع) به عنوان اولین درجه ایمان نام برده شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: نباید فراموش کرد که حب امیرالمؤمنین(ع) از حب رسول الله(ص) جدا نیست، به بیان دیگر اگر کسی مدعی حب رسول الله(ص) است اما حب علی(ع) را در دل نداشته باشد، یا دروغ می‌گوید و یا این که رسول الله(ص) را به درستی نشناخته است.

آیت‌الله اراکی افزود: خاصیت روشن محبت حقیقی و خالصانه امام علی بن ابی طالب(ع) آن است که جوهر آدمی را برای رشد آماده و به بیان دیگر، سنگ وجود آدمی را تبدیل به دُرّ و گوهر می‌کند.

وی اضافه کرد: تعبیر دیگر در این زمینه آن است که این محبت، زمین شخصیت آدمی را تبدیل به زمینی حاصل‌خیز می‌کند و یادآور آیه مبارکه «مثل کلمه طیبه کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء» است.

وی همچنین طلاب را به مطالعه و دقت در شعر عرب بویژه در مدح و منقبت معصومین(ع) دعوت کرد و بیان کرد: یکی از قصیده‌های معروف در این زمینه، قصیده کوثریه از سید رضا هندی است که این شاعر در بخش‌هایی از آن بیان می‌دارد نامه عملم سیاه است، اما همچنان امیدوارم که ساقی کوثر، علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) مرا شفاعت کند.

آیت‌الله اراکی با تأکید بر این که مراتب ایمان را پس از محبت، ولایت معین می‌کند، خاطرنشان کرد: حقیقت ایمان، تسلیم، فرمان‌بری و اطاعت است و هرچه این تسلیم درجه بالاتری داشته باشد، درجه انسان هم فراتر می‌رود.

وی در پایان سخنان خود افزود: نقل است که جوانی بامعرفت نزد پیامبر آمد و چنین عرضه کرد که شما در بهشت در جایگاهی رفیع هستید و ما نمی‌توانیم در آن جایگاه باشیم، اما من تحمل دوری شما را ندارم؛ این جا بود که آیه ۶۹ سوره نساء یعنی آیه مبارکه «و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسُن اولئک رفیقا» نازل شد و نوید داد که اطاعت و فرمانبری از خدا و رسول(ص) سبب رفاقت نیکو و همراهی همیشگی با خدا و رسول(ص) خواهد بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار