امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه سمت و سو گرفتن مداحی مجالس ختم به سمت نام بردن از اشخاص حاضر در مراسم پسندیده نیست، گفت: باید این فرهنگ در جامعه جا بیافتد که مجلس ختم مجلس تقدیر و تشکر نیست.
کد خبر: ۱۰۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵ 04 October 2015
امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه سمت و سو گرفتن مداحی مجالس ختم به سمت نام بردن از اشخاص حاضر در مراسم پسندیده نیست، گفت: باید این فرهنگ در جامعه جا بیافتد که مجلس ختم مجلس تقدیر و تشکر نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، آیت الله مصطفی علماء در جلسه شورای فرهنگ عمومی کرمانشاه که امروز(12 مهر) با حضور مسئولین فرهنگی استان در محل دفتر امام جمعه کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به مرسوم شدن نام بردن از اشخاص در مجالس ختم، تغییر فرهنگ در این زمینه را کاری زمان بر دانست و گفت: از آنجایی که مردم و حتی خود قاریان چنین چیزی را قبول ندارند، راحت تر می توان با این مسئله برخورد کرد.

آیت الله علما با اشاره به اینکه مجلس ختم مجلس تذکر است و باید بگونه ای باشد که همه کسانی که به آن ورود پیدا می کنند به این فکر بیافتند که روزگاری چنین مراسمی برای آنها نیز برگزار خواهد شد، گفت: سمت و سو گرفتن مداحی مجالس ختم به سمت نام بردن از اشخاص حاضر در مراسم، پسندیده نیست.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه مسئولین هیئت های مذهبی و سایر فعالان حوزه مساجد باید مداحان را توجیه کنند، گفت: باید این فرهنگ در جامعه جا بیافتد که مجلس ختم مجلس تقدیر و تشکر نیست و برای این کار بهتر است در وهله اول از طریق تذکرهای زبانی و ناصحانه کار شود و در صورتی که پاسخ مناسب دریافت نشد از اهرم های موجود استفاده شود.

وی نام بردن از اشخاص در مجالس ترحیم را کاری ناخوشایند ارزیابی کرد و گفت: در گذشته هم شخصیت های برجسته به مساجد می آمدند اما هرگز نامی از کسی برده نمی شد و در مجالس ختم تنها قرآن تلاوت  و نکاتی در باب اسلام مطرح می شد.

آیت الله علما با تاکید بر لزوم توجیه شدن قاریان و نظارت بر کار آنان، گفت: هرکسی توان کافی و لازم برای قاری شدن را ندارد و تنها افرادی خواهند توانست این وظیفه را به نحو احسن انجام دهند که از اسلام شناسی نسبی برخوردار باشند.

 امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه مداحان و قاریان باید باید کارت شناسایی داشته باشند و از کانون مداحان استان مجوز دریافت کرده باشند، گفت: در غیر اینصورت باید از فعالیت آنها جلوگیری شود.

جعفر همتی مشاور عالی استاندار کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به در پیش بودن انتخابات، بر لزوم برنامه ریزی برای جلوگیری از نام بردن اشخاص در مجالس ختم  برای جلوگیری از تبلیغات کاندیداها تاکید کرد و گفت: باید این مشکلات را ریشه ای حل کرد.

ابراهیم رحیمی زنگنه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در این نشست دلیل اصلی این مشکل را ناآگاهی قاریان دانست و بر لزوم برگزاری کارگاه های آموزشی برای آموزش مناسب مداحان و قاریان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، ممنوعیت حکاکی تصویر زنان روی سنگ قبور، ممنوعیت نام بردن از اشخاص در مراسم ختم، انجام اقدامات لازم در راستای فرهنگ سازی برگزاری مراسم ختم مثل برگزاری کارگاه های آموزشی برای آموزش مناسب مداحان و قاریان از جمله مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار