شهرری-تابناک تهران-مراسم سوگواری شهادت حضرت رقیه (س) در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام با حضور عاشقان اهل بیت عصمت وطهارت برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۶۵۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲ 01 September 2022

به گزارش تابناک تهران به نقل از آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام، این مراسم پنجشنبه شب هم زمان با شب شهادت آن حضرت، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مصلای امام علی(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا حسینی و مرثیه خوانی و قرائت دعای کمیل توسط ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام سید محمدرضا نوشه ور برگزار شد. 

روز پنجم ماه صفر مصادف با روز شهادت حضرت رقیه (س) در خرابه شهر شام است.

حضرت رقیه خانم دختر خردسال امام حسین (ع) که در واقعه کربلا حضور داشت و همراه با کاروان اسرا به شام برده شد و در شام وفات کرد .  زیارتگاهی در دمشق به وی منسوب است. 

یکی از شهیدان قیام حسینی که نقش بسیار تاثیرگذاری درتبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت، حضرت رقیه (س)، دختر سه‌ساله امام حسین (ع) است (که بارگاه آن مخدره در شهر شام واقع شده است). بعضی از مورخین درباره وجود تاریخی حضرت رقیه(س) سعی در شبهه پراکنی دارند، اما با توجه به مستندات تاریخی که در کتاب منتخب التواریخ  نقل شده می‌توان به تمام این شک و دودلی‌ها پایان داد.

برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت رقیه(س) درآستان مقدس عبدالعظیم (ع)


نام و نسب

حضرت رقیه فرزند امام حسین (ع) امام سوم شیعیان است. نام مادر او در منابع نیامده است. در برخی گزارش‌های نسب‌شناسی در میان دختران امام حسین (ع) نام برده شده است.  ابن فُندُق بیهقی (م ۵۶۵ ق) در کتاب لباب الانساب از دختری به نام رقیه برای امام حسین (ع) در کنار فاطمه و سکینه یاد کرده است. ابن فندق در جای دیگر فاطمه، سکینه، زینب و ام کلثوم را دختران امام حسین ذکر می‌کند و می‌افزاید زینب و ام کلثوم در کودکی از دنیا رفتند.  محمد بن طلحه شافعی (م ۶۵۲ ق) دختران امام را چهار تن دانسته است.

 نجم الدین طبسی از گزارش ابن فندق و مطالب السئول به این نتیجه رسیده که نام دختر چهارم امام حسین (ع) رقیه و کنیه او ام‌کلثوم است. 
حضور در کربلا

در برخی نسخه‌های کتاب الملهوف که از امام حسین (ع) جملاتی به بازماندگان خود گزارش شده از رقیه نام برده شده است؛در ینابیع الموده با کمی تفاوت در همین عبارت نام رقیه در کنار نام دختران دیگر امام حسین (ع) آمده است.

 آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت رقیه(س) مقدم کلیه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را به این مراسم را گرامی داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار