وزیر صمت گفت: در حال حاضر سیر نزولی قیمت‌ها آغاز شده و با ایجاد سایت قیمت کالاها، قیمت بیش از ۵۴ هزار کالا در این سایت بارگذاری و از این طریق ازگران فروشی‌ها و قیمت‌های نامتعارف جلوگیری شود.
کد خبر: ۱۰۶۵۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰ 03 September 2022

به گزارش تابناک قم، سید رضا فاطمی امین ظهر امروز در دیدار با آیت الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: در حال حاضر سیر نزولی کاهش قیمت‌ها آغاز شده و با ایجاد سایت قیمت کالاها، قیمت بیش از 54 هزار کالا در این سایت بارگذاری و از این طریق گران فروشی‌ها و قیمت‌های نامتعارف جلوگیری شود.

وی افزود: در خصوص پیشگیری از احتکار سامانه جامع تجارت برای اشراف و رصد موجودی انبارها راه اندازی شده که این سامانه نیز از احتکار کالا جلوگیری کرده است.

وزیر صمت بیان کرد: سرمایه در گردش از مشکلات بخش تولید است و متأسفانه برخی از تسهیلات در جای خود صرف نمی‌شود که برای جلوگیری از از آسیب‌ها، از این پس به جای واریز تسهیلات به تولید کننده به حساب فروشنده تجهیزات واریز می‌شود.

فاطمی امین با اشاره به رسانه‌ای شدن تخلفات فولادمبارکه تصریح کرد: کارشناسان ما در حال بررسی این موضوع هستند اما همه این مسائل که اعلام شده تخلف نبوده و البته به دنبال راهکاری هستیم که زمینه برخورد قاطع با افراد خاطی تمهیداتی بیندیشیم که دیگر شاهد چنین تخلفاتی نباشیم.

وی ادامه داد: در 4 ماهه اول امسال در زمینه تولید جهش چشمگیری داشته‌ایم و صنعت ایران امروز در زمینه‌های تولید فولاد، مصالح ساختمانی و لوازم خانگی شاهد رشد پس از سال‌های وضعیت نامطلوب است.

وزیر صمت تصریح کرد: سال گذشته صادرات کشور رشد 40 درصدی را داشته است و در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با سال 1400 نیز شاهد رشد 20 درصدی بودیم.

فاطمی امین با بیان اینکه برای پیشگیری از احتکار سامانه‌ای پیش بینی شده که موجودی انبارها از این طریق کنترل و رصد می‌شود خاطرنشان کرد: در خصوص ایجاد زیرساخت‌های ریشه برای تولید و صادرات اصلاحات اساسی و زیربنایی صورت گرفته که تا پایان امسال به پایان می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده در حوزه صنعت تحولات زیادی در خصوص صادرات و افزایش تولید باشیم.

رشد 120 درصدی تولید خودرو

در همین حال سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیداری جداگانه با  آیت‌الله نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان که در دفتر معظم له برگزار شد، اظهار داشت: قاچاق از عوامل رکود بازار و افزایش تورم است.

فاطمی امین افزود: طرح جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق در حوزه لوازم‌یدکی خودرو، لوازم‌خانگی و دخانیات از ابتدای سال با قدرت دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم‌حمایت از سرمایه‌گذاری صنعتی از عوامل رکود در برخی کالاها است، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری 400 واحد راکد تولیدی فعال‌شده است.

فاطمی امین ادامه داد: میزان تولید خودرو 120 درصد، آلومینیوم 15 درصد، فولاد 5 درصد رشد داشته است، امروز در برخی شهرک‌های صنعتی مانند استان قم با کمبود کارگر روبه‌رو هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: حجم صادرات ایران از 35 میلیارد دلار در سال 99 به 48 میلیارد دلار در سال 1400 رسیده بود که امسال نیز در مقایسه با سال گذشته صادرات غیرنفتی کشور 40 درصد رشد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تحول وضع اقتصاد اولویت و هدف وزارت صمت است، خاطرنشان کرد:  اصلاح ارز ترجیحی به‌عنوان یکی از محل‌های فساد اقتصادی در ابتدای سال جاری سبب تورم و افزایش قیمت شد اما هم‌اکنون و پس از عبور از شوک تورمی، شاهد کنترل تورم هستیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار