از حدود ۲ سال و نیم پیش جلسات متعددی با عنوان قم شهر مذهبی بدون دخانیات برگزار شدکه اثرکمی از آن در سطح شهر مشاهده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۵۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱ 04 September 2022

به گزارش تابناک قم، با اجرای طرح" قم شهر بدون دخانیات" قرار بود در سال اول در فاصله ۱ هزار متری از حرم حضرت معصومه (س) هر گونه فروش و استعمال مواد دخانی ممنوع شود، اما مشاهدات میدانی می‌گوید دستکم ۳۲ واحد عرضه دخانیات در همین محدوده مکانی فعال هستند.


در عین حال رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان قم می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ واحد مجاز عرضه دخانیات در سطح شهر قم فعالند و نزدیک به ‪واحد ۱۰۰ دیگر نیز بدون مجوز فعالیت می‌کنند


با وجود این، احتمالا تعداد واحد‌های فروش دخانیات در قم بسیار بیشتر از آمار ارائه شده توسط رییس اتحادیه خوار و بار فروشان است، چرا که بیش از ۳ هزار سوپرمارکت در سطح شهر قم فعالیت می‌کنند که بسیاری از آن‌ها دست کمی از واحد‌های دخانیاتی ندارند.


حالا با وجود کثرت واحد‌های صنفی عرضه دخانیات باید دید که آیا قم شهر بدون دخانیات تنها یک شعار از طرف مسئولان وقت بوده و یا هنوز فرصت مناسب برای اجرای آن فراهم نشده است.


سال ۱۳۹۸ سازمان بهداشت جهانی ۴ شهر مذهبی مکه، مدینه، قم و مشهد را به‌عنوان شهر‌های بدون دخانیات معرفی کرد.


مکه و مدینه در رعایت قوانین عدم استفاده از دخانیات در مکان‌های مقدس در شعاع ۱۰۰۰ متری موفق عمل کردند، اما شهر قم و مشهد هنوز در این اقدام پیشگیرانه موفق نبوده اند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار