خادمان افتخاری موکب حرم حضرت معصومه(س) در عمود 1080 مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا از 15 شهریورماه مستقر شده و ضمن تعمیر رایگان کالسکه، ویلچر، کیف و کفش زائران اربعین، در صورت نیاز کیف، دمپایی و قطعات مورد نیاز ویلچرها را تامین می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۶۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸ 14 September 2022

به گزارش تابناک قم، موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) امسال نیز همانند سال‌های گذشته برای ارائه خدمات جامع در حوزه‌های درمانی، فرهنگی، تعمیراتی، رفاهی و رسانه‌ای در عمود 1080 مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا بیرق خدمت به زائران اربعین را برافراشته است.

فعالیت موکب آستان مقدس قم قرار بود از 17 شهریورماه آغاز شود اما با توجه به استقبال بیش از پیش زائران، خادمان موکب از 15 شهریورماه میزبان زائران بودند.

خادمان موکب حرم حضرت معصومه(س) علاوه بر تامین اسکان و پذیرایی از زائران اربعین برای رفع نیازهای اساسی و مهم زائران نیز تلاش می‌کنند که امسال نیز با توجه به گرمای شدید کشور عراق رفع برخی از نیازها اهمیت دوچندان پیدا کرده است.

امسال حضور خانوادگی در حماسه اربعین حسینی چشمگیر است و بیشتر خانواده‌ها کودکان خردسال خود را برای تسهیل در پیاده‌روی در کالسکه قرار می‌دهند که این کالسکه به‌عنوان سایه‌بان هم استفاده و مانع از تابش مستقیم نور خورشید به کودک می‌شود.

زمانی که این کالسکه از کار بیافتد حرکت یک خانواده به سمت کربلا متوقف می‌شود و این موضوع در مورد خانواده‌هایی که سالمند یا مریض همراه خود دارند و آن‌ها را با ویلچر حمل می‌کنند نیز صدق می‌کند.

موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) به همه مشکلاتی که امکان دارد برای زائر رخ دهد فکر کرده و برای رفع آن‌ها تدبیری اندیشیده است که یکی از این تدابیر تعمیر کالسکه و ویلچر است. 

سید ابوالفضل حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به برپایی غرفه تعمیر ویلچر و کالسکه کالسکه در مورد آستان مقدس بانوی کرامت اظهار کرد توفیق خدمت به به زائران اربعین از سال ۹۴ قسمت بنده و همکارانم شده است.

وی با اشاره به اینکه خادمان این غرفه برای رفع نیازهای زائر از هر اقدام تخصصی و فنی کوتاهی نخواهند کرد، گفت: امسال با توجه به گرمی هوا زائران اربعین شرایط سخت تری را سپری می کنند و تلاش ما این است که در این شرایط سخت یاری رسان زائر باشیم و در حد توان خود حرکت در این مسیر را برای زائران تسهیل کنیم.

حسینی از مراجعه روزانه بیش از ۶۰۰ نفر به غرفه تعمیر کالسکه و ویلچر موکب آستان مقدس قم یاد کرد و افزود: خادمان این غرفه از بعد از نماز صبح فعالیت خود را آغاز می کنند و تا زمانی که زائر باشد به خدمت ادامه می‌دهند، زودترین زمان برای پایان کار غرفه ساعت یک بامداد است و در در مواقعی که نیروهای کمکی و مهمان در این حرفه فعالیت داشته باشند به صورت ۲۴ ساعته به زائران خدمات مورد نیاز ارائه می شود.

مسئول غرفه تعمیر ویلچر و کالسکه موکب آستان حضرت فاطمه معصومه(س) خاطرنشان‌کرد: خدمت به زائران اربعین توفیق بزرگی است که قسمت هر فردی نمی شود و ما نیز قدردان این توفیق هستیم در دو سال گذشته و شرایط خاص کرونایی نیز در مسیر پیاده روی حضور یافته و به زائران خدمت رسانی کردیم.

وی ادامه داد: امسال برای تعمیر چرخ‌ها و کالسکه‌ها سه هزار چرخ کالسکه، هزار چرخ ویلچر ۳۰۰۰بوربیرینگ، ۵۰۰ رویه چرخ، ۶۰۰ پَره، هزار و ۵۰ تیوپ و هزار و ۵۰ لاستیک، سه هزار کله مرغی کالسکه، ۵۰۰ دستگیره چمدان، هزار چرخ چمدان، ۵۰ هزار پیچ و مهره و ۶۰ هزار واشر و ۱۰ هزار میخ و پرچ با مشارکت خیرین و عموم مردم تهیه شده است.

حسینی از تلاش مهدی بنی حسن، نورالدین حجتی، مصطفی برازنده و بخش علی مردان زاده به‌عنوان خادمان افتخاری حرم در غرفه تعمیر ویلچر و کالسکه موکب آستان قم تقدیر کرد و گفت: سید علی، سید حسین و سید رضا سه فرزند بنده هستند که امسال با حضور در غرفه موکب حرم، از فرصت اربعین برای خدمت به زائران استفاده می‌کنند.

پیاده‌روی طولانی مدت آن هم برای افرادی که شاید بیشترشان عادت به پیاده‌روی نداشته باشند کاری دشوار است و هیچ چیز دیگری به غیر از عشق به امام حسین(ع) این کار دشوار را آسان نمی‌کند.

بیشتر زائرانی که از کشورهای مختلف به سمت عراق آمده و در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا حضور دارند، یک کوله بر پشت یا یک کیف به همراه دارند که تمامی وسایل مورد نیاز خود را در آن قرار داده‌اند؛ حال اگر این کیف به هر علتی پاره و غیرقابل استفاده شود زائر از حرکت متوقف می‌شود.

کفش‌ها هم همانند کیف برای زائر اهمیت دارند، کفش‌هایی که قرار است در خاک، گِل و گرما زائران را به کربلا معلی برساند امکان دارد از بین برود و موجب توقف شود.

خادمان موکب حرم بانوی کرامت برای این مشکلات احتمالی زائر نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند و هر ساله بخش‌های تخصصی و خدماتی را برای رفع اینگونه مشکلات برپا می‌کنند.

علی اصغر جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به برپایی غرفه تعمیر کیف و کفش در موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) در عمود 1080 مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا اظهار کرد: در این غرفه هفت نیروی افتخاری حضور دارند که از صبح تا شب برای رفع نیازهای زائران درحال تلاش هستند.

وی با اشاره به تهیه چرخ‌های خیاطی مورد نیاز غرفه با مشارکت خیرین و خادمان این غرفه عنوان کرد: هیچکدام از خدام هیچ نگاه مادی نسبت به خدمت خود ندارند و برای اینکه شرایط حضور زائران در پیاده‌روی اربعین تسهیل شود از جیب خود نیز هزینه می‌کنند.

مسئول غرفه تعمیر کیف و کفش موکب آستان مقدس قم تصریح کرد: هر چند هشت نفر به صورت ثابت در غرفه فعالیت می‌کنند و با موکب آستان مقدس به عراق آمده‌اند اما برخی از خدام نیز مهمان موکب هستند که به صورت شخصی به سفر پیاده‌روی آمده و چند روزی را در غرفه تعمیر کیف و کفش به زائران خدمت می‌کنند با شمارش این افراد به صورت میانگین هر روز 15 نفر در غرفه کیف و کفش درحال خدمت به زائران هستند.

وی از رضا شاه محمدلو، اکبر حسنی، مرتضی معماریان، سید محمد شیخ الاسلامی، مصطفی بادین لو، علی احمر و حمید محمدی به‌عنوان خادمان غرفه تعمیر کیف و کفش موکب حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها نام برد و ادامه داد: کفاشان و خیاطان بعد از اتمام کار در همان محل کار خود چند ساعتی را استراحت می‌کنند تا صبح زود در اولین فرصت خدمت به زائران را دنبال کنند.

جعفری خاطرنشان کرد: بیشتر کفش‌هایی که زائران اربعین استفاده می‌کنند، کفش‌های خشک است که بارها مورد استفاده قرار گرفته است و این موجب می‌شود که کفش زائر زود آسیب ببیند و نیاز به تعمیر پیدا کند، هر چند تعمیر چنین کفش‌هایی کار زیادی می‌برد و سخت است اما تلاش خدام این است که به صورتی کفش‌ها را تعمیر کنند که از روز اولش هم بهتر شود به‌عنوان نمونه اگر کفشی را دریافت کنیم که بخشی از آن پاره شده  به صورت کامل دور دوزی می‌کنیم تا دوباره بخش دیگری از آن پاره نشود.

وی با اشاره به تهیه 20 هزار کفی کفش برای ارائه دادن به زائران اربعین عنوان کرد: تلاش ما این است که کیف و کفش زائر را تعمیر کنیم اما اگر این هدف محقق نشود، کیف و دمپایی نو در اختیار زائر قرار می‌دهیم تا مسیرش را بدون مشکل طی کند.

جعفری با بیان اینکه تمامی تجهیزات و لوازم مورد نیاز غرفه تعمیر کیف و کفش آستان مقدس با مشارکت خیرین و مردم تامین شده است، عنوان کرد: حدود 20 کارتن دمپایی راحتی و همچنین 70 کوله پشتی تهیه شده تا در میان زائران توزیع شود که احتمال افزایش این آمار نیز وجود دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار