کد خبر: ۱۰۷۰۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱ 08 October 2022

حمایت نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی،عربستان و ترکیه به آذربایجان نشان می دهد تحولات در قفقاز جنوبی به سمت شفاف شدن بازیگران و شکل گیری آرایش امنیتی، نظامی و سیاسی برای مقابله با ایران می رود.

این رفت و شد ها میان مقامات عربستان و اسرائیل وترکیه با آذربایجان برای مقابله با ایران است چراکه کنترل کردن ارمنستانِ ضعیف نیازی به شکل گیری چنین ائتلافی ندارد و همان طور که سابقا عرض شد تنش های ساختگی آذربایجان و ارمنستان بر سر خطوط مرزی و تصویر سازی جریان های پان ترکسیم در ذهن مردم ایران برای تلقی جنگ اسلام و کفر در اتفاقات قفقاز در حال فروکش کردن است و با نشست غبار فریبنده و توهمات احساسی، توطئه اصلی در حال نقش بر آب شدن است

مثلث اسرائیل، ترکیه و عربستان+پاکستان از حامیان اصلی جمهوری آذربایجان برای جنگ قره باغ بودند.

این حمایت ها همگی برای رسیدن به اتفاقات امروز بود تا همه این کشورها و رژیم صهیونیستی مانع شکل گیری نظم جدیدی در خطوط تجاری و ترانزیت (شمال_جنوب به جای کانال سوئز) آن هم با محوریت ایران شوند. چون این اتفاق هژمونی بلوک غرب را تضعیف خواهد کرد.

تغییر مسیر کریدور شمال جنوب به سمت ترکیه(آن هم از طریق تصرف منطقه زنگزور يعني سیونیک و اتصال به نخجوان و ترکیه و سواحل مدیترانه) و همچنین انتقال انرژی از دریای خزر، ترکمنستان و قزاقزستان به اروپا از دیگر پروژه های ذی نفع برای بلوک غرب است که این کشورها دنبال می کنند.

پاکستان نیز می تواند با استفاده از ظرفیت بندر گوادر و بدون نیاز به ایران از طریق افغانستان و ترکمنستان و دریای خزر وارد ترانزیت طراحی شده ترکیه و اسرائیل شود و همچنین کشورهای حاشیه دریای سیاه و قفقاز را به سواحل مکران متصل کند.

این یک جنگ ترکیبی است که قدرت‌های منطقه ای و جهانی در آن مشارکت دارند و طبیعتا هرکشوری که بیش تر از دیگران سرمایه گذاری کند و بتواند محوریت این ترانزیت را به خود اختصاص دهد گوی سبقت را از دیگران ربوده است.
فردین پورنصیری.تابناک خوزستان

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
خیلی جالبه
چند سال پیش کریدور میانی با دور زدن ایران و روسیه و ارمنستان از باکو- تفلیس- ترکیه افتتاح شد و الان هم داره با فول ظرفیت کار میکنه
میدونی چرا روسیه سکوت کرده میدونی چرا ارمنستان سکوت کرده چون داداش دور خوردن دیگه نمی خوان دور بخورن بلکه می خوان با افتتاح کریدور زنگه زور از فواید آن اسفاده کنن
ما چی؟ اتفاقا این کریدور بیشترین نفع برا ما داره اما از ترس بحث کلیشه ای مثل پانترکیسم داریم دور خود خط می کیشیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار