مدیرکل محیط زیست قم:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: براساس بررسی‌های انجام شده، جمعیت حیات وحش منطقه حفاظت شده پلنگ دره این استان حدود ۵۰ درصد رشد پیدا کرده‌ است
کد خبر: ۱۰۷۳۱۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳ 22 October 2022

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی افزود: گونه‌های منطقه حفاظت شده پلنگ دره از گستردگی زیادی برخوردار است و انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان و گونه‌های گیاهی ارزشمند را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: قوچ و میش، کَل و بز، گرگ، گربه وحشی، گراز، روباه، انواع مار، کبک و تیهو و انواع پرندگان شکاری از گونه‌های موجود در این منطقه حفاظت شده به شمار می‌آید.

وی احداث پاسگاه سمندری در این منطقه را مورد توجه قرار داد و گفت: پاسگاه راهجرد در منطقه حفاطت شده پلنگ دره که کمی مستهلک شده بود نیز، بازسازی و درحال حاضر فعال شده‌است.

منطقه پلنگ دره قم با وسعتی معادل ۳۱ هزار و ۷۳۵ هکتار در جنوب غربی و پنجاه کیلومتری شهرستان قم قرار دارد. این منطقه به علت وجود پلنگ و داشتن زیستگاه‌های جانوری و گیاهی از دیر باز به این نام شهرت یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم همچنین یادآور شد: پاسگاه وسف در منطقه شکار ممنوع کهک که مدتی در اختیار این اداره‌کل نبود، نیز دوباره طی تفاهم‌نامه‌ای در اختیار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: طی یک سال گذشته بیش از ۲۰۰ عدد از انواع گونه‌های پرندگان و پستانداران موجود در استان قم آسیب دیده، تیمار و تحت مراقبت و نگهداری قرار گرفتند.

 وی ادامه داد: ۱۰۰ عدد از انواع جانوران نیز در زیستگاه های اصلی رهاسازی شدند.

موسوی در عین حال بیان داشت: ۲۷۱ گونه از انواع پرندگان رصد و شناسایی شده‌اند که ۸۱ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی بوده و عمدتا مهاجر هستند.

وی در ادامه افزود: ۲۸ گونه نیز انواع پرندگان شکاری است که در برگیرنده تنوع گسترده‌ای از پرندگان است.

مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به شناسایی بیش از ۴۰ گونه خزنده تصریح کرد: این خزندگان بیشتر در محدوده شرقی استان و در منطقه کویر و دشت مسیله مشاهده می‌شوند، ضمن آنکه دوزیستانی مانند قورباغه و وزغ نیز وجود دارد.

وی انجام پنج نوبت سرشماری تابستانه و زمستانه در مناطق حفاظت شده و ممنوع مانند پلنگ دره، کهک و تالاب مره را مورد توجه قرار داد و گفت: این سرشماری از انواع گونه‌های جانوری به‌ویژه کَل، بُز، قوچ و میش صورت گرفته است.

وی با ذکر اینکه ۱۰ دستگاه موتورسیکلت به مناطق حفاظت شده استان تحویل داده شد خاطر نشان کرد: سه تَن به تعداد نیروی محیط‌بان استان هم اضافه شد، و اکنون ۲۳ محیط‌بان در مناطق حفاظت شده مشغول به دیده‌بانی و خدمت می‌باشند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار