مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه:
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: برنامه‌های گرامیداشت سی امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار با شعار " ما همانیم که می‌خوانیم" برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹ 12 November 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه معصومه حسنی خونساری در نشست خبری که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، اظهار کرد: به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار برنامه‌هایی را در استان دیده ایم که تعدادی از آن‌ها را نهاد کتابخانه‌های کشور برای ما ارسال کرده است.

وی ادامه داد:حدود ۵۰۰ برنامه تدارک دیده شده که تعدادی در کتابخانه‌های عمومی سطح استان و تعدادی نیز از طریق اداره کل انجام میگیرد و روز برنامه‌هایی که ارسال شده هم در سطح ملی هم در سطح استانی براساس روز‌هایی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نامگذاری کرده است، میباشد.

وی افزود:اول هفته کتاب که ۲۱ام آبان ماه آغاز شده و تا ۲۷ ام ادامه دارد.

وی درباره مناسبت روز‌های این هفته گفت:امروز شنبه بیست ویکم آبان ماه روز کتاب، دانش آموز و آینده نام دارد، در این روز برگزاری مراسم غبار روبی از مزار شهدا یا همان تجدید میثاق با شهدا را داشتیم که امروز صبح انجام شد، امروز آغاز پویش اهدای کتاب یا همان اهدای دانایی را داریم که این طرح برای هدف تقویت و غنی سازی منابع در کتابخانه‌های عمومی انجام میشود در این روز آغاز طرح بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب‌ها رانیز داریم و همچنین آغاز مسابقه کتابخوانی و آشنایی با اندیشه‌های امام خمینی (ره) را که این مسابقه هم ویژه همکاران در اداره کتابخانه‌ها عمومی است.

وی ادامه داد:روز یکشنبه ۲۲آبان ماه دومین روز از هفته کتاب روز کتاب، خانواده، زندگی آگاهانه نامگذاری شده است، در این روز آغاز پویش" کتاب دستت چیه؟ "را داریم این پویش هم در دو بخش مسئولین و مردم برگزار خواهدشد که طی این پویش باید یک ویدیو سه دقیقه‌ای گرفته شود و درآن کتاب‌هایی که در حال مطالعه هستند را معرفی کنند و به سایت ketabdc.ir ارسال کنند که در سایت کاملاتوضیح داده شده است که معرفی کتاب باید به چه شکلی انجام شود و همچنین کتابخوان ویژه کتاب کودک را هم داریم که یک برنامه استانی میباشد و راس ساعت ۱۱ در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌ها برگزار میشود.

مدیر کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه تصریح کرد: ۲۳ آبان ماه روز کتاب، دانش آموز و پیشرفت دانش بنیان نامگذاری شده که برگزاری مسابقه ملی مشاعره با موضوع کتاب را داریم و به همت محفل ادبی قرار است انجام شود که در استان کرمانشاه هم محفل ادبی بیستون نیز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:سه شنبه ۲۴ام آبان ماه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده که قرار است مراسم تجلیل ملی از برگزیدگان سی امین دوره هفته کتاب توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام شودکه در استان کرمانشاه هم قرار است در همین مراسم از ۳ برگزیده تشویق به عمل آید این ۳برگزیده یک مسئول کتابدار برتر کشوری، یک کتابخوان برتر کشوری و یک کتابدار برتر هم در زمینه پایگاه اطلاعاتی می‌باشند و همچنین در همان روز ۲۴ آبان ماه طرح عضویت رایگان را داریم که با عضویت در یک کتابخانه از منابع و خدمات سایر کتابخانه‌ها در سطح استان و کشور به صورت کاملا رایگان به مدت یکسال میتوانند بهره‌مند شوند.

خونساری گفت:چهارشنبه ۲۵ آبان ماه به نام کتاب، رسانه و زبان فارسی نامگذاری شده است که در این روز قرار است برگزاری نشست گردهمایی هنرمندان بومی استان را داشته باشیم و پنجشنبه ۲۶ آبان ماه نیز روز ناشران کتابفروشان و ارکان صنعت نشر نامگذاری شده که در این روز پویش کتابخون را داریم و اهدای خون و تامین خون سالم موردنظر بیماران توسط همکاران در اداره کتابخانه‌ها انجام میشود.

وی ادامه داد:جمعه ۲۷ آبان ماه که روز کتاب، ورزش و جوانمردی نامیده شده است در این روز حضور روسای شهرستان‌ها را در نماز عبادی سیاسی جمعه داریم.

وی همچنین درباره برگزاری مراسم افزود:مراسم تقدیر از برگزیده‌های استانی قرار است روز ۲٩ انجام گیرد بر همین اساس روز شنبه هم برنامه‌ای را به نام برنامه نشست سینما کتاب که قرار است رمان سالتو یا همان سریال یاغی ساعت ۲بعداز ظهر برگزار شودو همچنین در ۲۹ که برنامه استانی داریم قرار بر این است که از ۶انجمن برتر و همچنین از یک پیشکسوت برتر، یک خدمتگزار برتر، یک خیر برتر نیز قدردانی شود.

وی درباره دیگر تقدیرشوندگان گفت:یک کتابدار مسئول مشارکتی، یک کتابدار بخش ناشنوایان ویک کتابخانه برتر نهادی، سه نفر کتابدار برترکتابخانه نهادی برتر، دونفر هم مسئول کتابخانه نهادی برتر را داریم و آخرین تشویقی ما که ۵نفر کتابخوان برتر برای تمامی گروه‌های سنی میباشد.

خونساری درباره آمار کتابخانه‌ها و کتاب‌ها افزود:در حال حاضر ۹۰ کتابخانه عمومی نهادی در سطح استان داریم که ۶۴ عدد مختص کتابخانه‌ها شهری و ۲۳ عدد از آن‌ها مختص کتابخانه‌های روستاییست و همچنین سه واحد سیار نیز در شهرستان‌های جوانرود، هرسین و قصرشیرین داریم که هرواحد سیار ۵ روستا را پوشش میدهند و همچنین ۲۳ کتابخانه مشارکتی با سایر ادارات مثل زندان‌ها و کمیته امداد رداریم که در مجموع ۱۱۳کتابخانه عمومی در کرمانشاه میشود.

وی در خصوص احداث کتابخانه در روستا‌ها گفت:یکی از دغدغه‌های ما نداشتن کتابخانه در روستاهاست که باید خیرین و مسئولین را پای کار بیاوریم که در روستا‌های بالای ۲۵۰۰ نفر جمعیت کتابخانه احداث شود.

وی ادامه داد:تعداد یک میلیون و دویست هزار جلد کتاب در استان داریم که با توجه به جمعیت استان ما به ازای هر ۲نفر یک جلد کتاب داریم در صورتی که به ازای هر یک نفر باید ۴جلد کتاب داشته باشیم بنابراین طرح اهدای کتاب برای ما بسیار مهم است که کتاب‌های بلا استفاده مانده را به کتابخانه‌ها اهدا کنند تا مورد استفاده قرار بگیرند و همچنین حدود چهل و دوهزارو ۷۰۰مترمربع زیربنای کتابخانه‌های عمومی میباشد که اگر برای ۱۰۰ نفر حساب کنیم برای هر ۱۰۰نفر زیر سه متر فضا داریم در صورتیکه طبق سند چشم انداز باید ۸متر فضا داشته باشیم.

خون‌سازی تاکید کرد: حدود ۶۰ هزار نفر عضو فعال کتابخانه‌های عمومی ما میباشد

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار