گردشگری مرواریدی پنهان در صدف
کد خبر: ۱۰۸۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹ 09 December 2022

پیمان ناصری:

گردشگری مرواریدی پنهان در صدف / پول را از خزر صید کنیم

صنعت گردشگری متاسفانه در دریای خزر همانند مرواریدی در صدف تاکنون پنهان مانده که با بهره‌گیری از مزایای دریایی و ساحلی آن، می‌توان پول را از آن صید کرد.

خبرگزاری تابناک گیلان- پیمان ناصری‌زارع: ظرفیت درآمدزایی و اشتغال‌زایی در صنعت گردشگری امروز بر هیچکس پوشیده نیست به طوری که آمارها نشان می‌دهد این صنعت در زمان رکود اقتصادی بین‌المللی رشد داشته است، علت آن وجود جاذبه‌های تاریخی و رشد صنعت گردشگری دریایی و ساحلی اعلام شده است، به طوری که کشورهای کوچک با کم‌ترین طول ساحل، توانسته‌اند مبالغ هنگفتی درآمد از آن به دست آوردند.

استان گیلان از شمال به جنوب به پهنه آبی دسترسی دارد و بیش از ۲۷۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد و مواهب و مزایای گردشگاه‌های این استان آنچنان زبانزد عام و خاص است که پیش از هجوم ویروس منحوس کرونا هر سال میزبان حدود ۳۰ میلیون گردشگر بود.

گیلان با داشتن مجتمع‌های بندری همچون انزلی با ۱۶ پست اسکله و آستارا با ۲ پست اسکله، از زیرساخت‌های گردشگری دریایی برخوردار است اما این امکانات به طور کلی برای اقتصاد دریامحور استفاده می‌شود و با وجود اینکه ظرفیت گردشگری دریایی گیلان بارها مطرح شده، اما مغفول مانده است.

 

گردشگری دریایی و ساحلی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در جذب گردشگر می‌باشد که با رشد و توسعه‌ی آن می‌‎توان  رشد و توسعه اقتصادی را شاهد بود، اغلب گردشگران خارجی کشورمان را با آثار تاریخی و باستانی می‌شناسند این در حالی است که آنها از وجود زیبایی‌های بکر در سواحل و دریای خزر خبر ندارند و می‌توان با سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری ساحل و دریا علاوه بر جذب گردشگر، کسب در آمد و اشتغال‌زایی را برای افراد جویای کار فراهم کرد، همچنان که تجربه و تحقیق نشان داده همواره یک سرمایه‌گذاری مطمئن و پاسخگو بوده است.

دریای خزر از منظر توریستی یک منطقه بکر در کشور است که ترافیک فراوان جاده‌های منتهی به شمال کشور در ایام تعطیلات به ویژه ایام نوروز و فصل تابستان نشانگر علاقه گردشگران به این خطه است، بیشتر گردشگرانی که به گیلان زیبای ما سفر می‌کنند‌ خواستار استفاده از جاذبه‌های دریایی و ساحلی دریای خزر هستند بنابراین وقتی هدف اولیه گردشگران برای ورود به استان‌مان استفاده از جاذبه‌های دریا و ساحل است باید همانند سایر کشورهای دنیا ورزش و تفریحات آبی همچون غواصی، اسکی روی آب، قایق‌های سرعتی و کف شیشه‌ای، جت‌اسکی و ‌موتورسیکلت‌ها، اسکوترها و پاراگلایدرهای آبی را راه‌اندازی کرد و محلی را برای رالی خانوادگی و تورهای سوارکاری و ... ایجاد کرد و با راه‌اندازی امکاناتی همچون شهر بازی در کنار ساحل، آکواریوم دریایی و ماهیگیری در ساحل و دریا؛ شرایط را برای صید پول و کسب درآمد از دریا فراهم کرد.

 

فعال کردن کشتی‌های مسافربری در گیلان نیز یکی دیگر از راه‌های جذب گردشگر به این منطقه است همانطورکه روزانه قبل از شیوع کرونا ویروس هزاران نفر از اتباع کشورهای خارجی مرز زمینی آستارا را برای تردد انتخاب می‌کنند، این امکان و علاقه میان مردم ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد که بخش از سفرهای خود را از طریق دریا انجام دهند که این نیز فرصت مناسبی برای صید پول و جذب درآمد برای کشور است که باید نهایت بهره را برد و در این راه بهره‌گیری از سرمایه‌گذاران اقدام خوبی است اما به دلیل تخصصی بودن کار بهتر است سرمایه‌گذاران را به افراد متخصص معرفی و توانایی‌های آنان را در این زمینه سنجید تا نتیجه مثبتی حاصل شود.

علاوه بر این موارد باید مسیرهای استاندار و مناسب برای دسترسی گردشگران به دریا و ساحل، رستوران دریایی و هتل‌های خوب نیز ایجاد شود تا گردشگری که به این مناطق می‌آید در محیطی آرام و دلنشین خاطرات خوبی را از ساحل و دریای خزر به یادگار ببرند.

 

اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و بازی‌های بومی و محلی، برگزاری مسابقات ورزش‌های ساحلی در سطح ملی و بین‌المللی نیز در رونق گردشگری دریایی در ساحل دریای خزر می‌تواند موثر واقع شود، علاوه بر این در طرح‌های ساحلی باید نیروهایی به کار گرفته شوند که با اخلاقی خوب و آراسته در جذب گردشگر نقش ایفاء کنند.

دریای خزر بواسطه قرار گرفتن در کنار جاذبه‌های بکر طبیعی، توریستی و تاریخی و نزدیکی به فرودگاه‌های بین المللی و قرار گرفتن در کنار امکاناتی همچون حمل و نقل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی و داشتن آب و هوای مناسب این ظرفیت را دارد که اگر به رونق گردشگری در دریای خزر و ساحل آن توجه شود شاهد افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی بیش از گذشته در این دریا و ساحلش خواهیم بود و این باعث می‌شود بخشی از گردشگران داخلی از کشور خروج نکرده و علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، درآمد بسیاری را به دنبال داشته باشد و هم موجب حضور گردشگران خارجی و ورود ارز قابل توجهی به کشور شود.

صنعت گردشگری متاسفانه همانند مرواریدی در صدف تاکنون پنهان مانده و فقط به طرح‌های ضعیف سالم‌سازی با امکانات کم و یا چندین طرح جدید در منطقه آزاد انزلی و طرح سالم‌سازی سفیر امید در آستارا و دیگر شهرستان‌های استان و برخی موارد دیگر و راه‌اندازی قایق‌های سواری در شهرهای ساحلی اکتفاء شده و آنطور که باید و شاید به صنعت توریسم در دریای خزر و ساحل آن توجه نشده است. باید به یاد داشته باشیم در ایجاد طرح‌های سالم‌سازی و زیرساخت‌ها در سواحل متناسب با معیارهای معماری همان منطقه، پروژه‌ها اجرایی شوند.

 

کشورهای حاشیه دریای خزر همچون جمهوری آذربایجان به خوبی توانسته از ظرفیت دریای خزر برای توسعه گردشگری دریایی و ساحلی بهره بگیرند ولی متاسفانه برنامه جامعه‌ای برای رونق این صنعت درآمد زا در کشور به ویژه استان گیلان وجود ندارد و علاوه بر این موضوع اشغال سواحل از سوی بخش‌های دولتی، حضور کمرنگ بخش خصوصی در گردشگری دریایی و ساحلی و عدم دسترسی آسان به دریا از جمله مشکلاتی است که توسعه گردشگری در دریای خزر و ساحل آن را گریبان‌گیر خود کرده و کسی نیز به دنبال راه حل قطعی برای حل این موانع پیش‌رو جهت توسعه گردشگری دریایی نیست.

بهره‌گیری از تجارب کشورهای اسلامی که در حوزه دریا و ساحل کار کرده‌اند نیز می‌تواند به ما در جذب گردشگران خارجی کمک کند و همچنین در بخش بانوان نیز باید در ساحل کار جدی و متفاوتی انجام دهیم و طرح های چند منظوره را اجراء کنیم، کشیدن چادرهای برزنتی و تفکیک فضا به معنی اجرای طرح‌های گردشگری در سواحل نیست، با همین آداب اجتماعی که در دین اسلام وجود دارد می‌توانیم گردشگری ساحلی باکیفیتی داشته باشیم اما باید طرح‌های کارشناسی شده و با کیفیتی را در سواحل اجراء کنیم.

نیم نگاهی به جزیره کیش می‌تواند به متولیان امری که می‌خواهند در حوزه صنعت گردشگری دریایی در دریای خزر کار کنند کمک شایانی کند در این جزیره امکانات و تجهیزات تفریحی و ‌ورزشی ویژه بانوان راه‌اندازی شده است و همچنین کلاس‌های مختلف ورزشی مثل ایروبیک، پیلاتس و یوگا مخصوص بانوان برگزار می‌شود. در کنار این‌ها دوچرخه‌‌سواری و موتور‌سواری در پیست‌های مخصوص هم از ورزش‌های پرطرفدار و دوست‌ داشتنی برای بانوان ایرانی است.

در راستای صنعت گردشگری دریایی و ساحلی همچنین باید با شناسایی نقاطی که در آن مناطق شاهد حضور زیاد گردشگران داخلی هستیم آن مناطق را مطابق سلایق و معیارهای این نوع گردشگران طراحی کنیم همچنین علاوه بر توجه به علایق گردشگران داخلی باید شاخص‌های حضور گردشگران خارجی نیز در طراحی سواحل مورد توجه قرار بگیرد.

گردش و تفریح در سواحل زیبا و دریای یکی از مرسوم‌ترین اشکال گردشگری در جهان است. درواقع از سال‌های دور گردشگری معطوف به دریا و ساحل همواره موردتوجه توده‌های گردشگر بوده است وباید به این صنعت در سواحل شمالی کشورمان توجه کنیم تا علاوه بر جذب گردشگر و ایجاد اشتغال؛ پول را از دریا و ساحل زیبای دریای خزر صید کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار