معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه از برداشته شدن قدم‌هایی برای تعیین تکلیف کاروانسرای ماهیدشت خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۶۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶ 12 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا داریوش فرمانی در خصوص وضعیت نابسامان کاروانسرای ماهیدشت، اظهار کرد: تا حدود یک دهه پیش استفاده‌ای از این کاروانسرا نمی‌شد، اما از آن زمان به بعد در اختیار کانون جهانگردی و اتومبیلرانی قرار گرفت تا آن را مرمت و مورد بهره‌برداری قرار دهد.

وی با بیان اینکه این کاروانسرا برای مقطعی کوتاه فعالیت داشت، گفت: از چندسال پیش و پس از شیوع بیماری کرونا تا به امروز این کاروانسرا تعطیل شده و هیچ درآمدزایی از آن صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: در شرایط فعلی حل مشکلات مدیریتی و مرمت، دو اولویت مهم برای این کاروانسرا است.

معاون میراث فرهنگی استان ادامه داد: شرایط نامناسب کاروانسرای ماهیدشت باعث شد تا اخیرا به همراه فرماندار کرمانشاه و برخی مسئولین ذیربط بازدیدی از این مجموعه داشته باشیم و برای برون رفت آن از این شرایط تصمیم‌گیری شود.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی این مجموعه را در اختیار شخص ثالث گذاشته تا از آن بهره برداری کند و حالا هم تعطیل شده، بنابراین ابتدا باید بحث مدیریت آن حل و به یک سرمایه گذار ذیصلاح واگذار شود.

فرمانی تصریح کرد: از آنجایی که کاروانسرای ماهیدشت، اوقافی است، بنابراین میراث فرهنگی تنها می تواند نظارت بر عملیات مرمت و پیگیری آن را انجام دهد.

 وی یادآورشد: طبق ماده 13 قانون حمایت از مرمت و احیاء بافت های تاریخی کشور، اگر بنا و اثر تاریخی ثبت ملی شده‌ای در اختیار دستگاه و نهادی باشد،  همان دستگاه و نهاد ملزم به تامین اعتبارات برای آن است، بنابراین میراث فرهنگی نمی تواند برای مرمت این مجموعه اعتباری هزینه کند، چرا که تحت مالکیت اوقاف قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی استان در پایان گفت: در صورتی که اوقاف اعتبارات مورد نیاز را برای مرمت این مجموعه تامین کند، می‌توانیم کار مرمت آن را انجام دهیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار