رئیس کانون وکلا دادگستری اصفهان با بیان اینکه استقلال نهاد وکالت صرفا یک دغدغه صنفی نیست گفت: استقلال وکیل برای حفظ صیانت حقوق مردم در مراجع قضایی است، بنابراین کانون وکلا نسبت به استقلال وکلا وهم ذات استقلال قضات حساسیت خاصی دارد.
کد خبر: ۱۰۹۳۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸ 22 February 2023

به گفته حسین ادیب 92 هزار نفر وکیل در کشور فعالیت دارند که از این تعداد 3 هزار و 500 نفر در استان اصفهان هستند.

وی در جمع اصحاب رسانه به مناسبت هفتادمین سالگرد استقلال کانون وکلا اضافه کرد: در حالی که هر وکیل 3 پرونده معاضدتی یا تسخیری در طول یک سال باید بپذیرد شاهد هستیم که برخی از وکلا به خصوص در ماه های اخیر تا 30 پرونده تسخیری را پذیرفته است.

رئیس کانون وکلا دادگستری اصفهان با توجه به هفته وکیل بیان داشت: در این مدت برنامه های خاصی را در دستور کار قرار داده ایم که یکی از مهمترین آنها حضور وکلا در برخی از مدارس برای آشنایی دانش آموزان با مسائل حقوقی و شرایط تحصیل و آینده شغلی این رشته است.

او در ادامه اظهار کرد: فعالیت وکلا به شدت مورد ارزیابی و نظارت قرار دارد و دادسرای انتظامی، کانون وکلای دادگستری داریم، چنانچه افراد شکایتی داشته باشند پرونده‌ها بازرسی خواهد شد.

ادیب تصریح کرد: حضور نیافتن وکلا در جلسه دفاع بیشترین تعداد شکایت مطرح شده از این صنف بوده است.

رئیس کانون وکلا دادگستری اصفهان، اضافه کرد: در سال جاری در دادسراها ۵۵۸ پرونده وارده تخلفات و ۵۳۱ پرونده مختومه داشتیم که از این موارد ۳۰۶ مورد منع پرونده صادر شد، ۲۰۲ پرونده کیفرخواست خورد و پرونده به دادگاه ارسال شده و ۲۳ پرونده عدم صلاحیت شده است که ممکن است در این مورد دادسرا اصفهان صلاحیت انجام نداشته باشند و باید دادسرا دیگری رسیدگی کند.

ادیب گفت: در حال حاضر  ۲۳۵ کارآموز فعال داریم و به‌واسطه قانون تسهیل ۴۱۱ نفر دیگر به‌تازگی پذیرفته شدند .

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۰۰ وکیل تودیعی داریم که پروانه‌های خود را به کانون سپرده‌اند و فعالیت نمی‌کنند گفت:هزینه تمدید پروانه وکالت 1 میلیون و 500 هزار تومان است که برخی از وکلا به دلیل اینکه در سال به تعداد انگشتان یک دست هم پرونده ندارند ترجیح می دهند پروانه خود را تمدید نکنند.

ادیب تاکید کرد:در سال جاری ۳۵۰ نفر تمدید پروانه نکرده‌اند و این در آینده بسیار خطرآفرین است.

ضرورت اصلاح تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری

نایب‌رئیس کانون وکلا دادگستری اصفهان، نیز گفت: در تبصـره مـاده 48 قانون اساسـی در جرائـم امنیتـی صرفـا وکلایی می‌تواننـد به دفـاع بپردازند که مـورد تائید قـوه قضاییـه قـرار گرفتـه باشـند و لیسـت ایـن وکلا توسـط رییس قوه قضاییـه تعییـن می‌شـود کـه تعداد محدودی را شـامل می‌شـود.

شهرام محقق افزود: از سـال 1394 کـه ایـن تبصـره تصویب شـد کانـون هـای وکلا بارها ایـرادات و مخالفـت خـود را بـا آن بـه مسـئولین امـر اعلام کرده اند چـرا کـه از نظر کانـون وکلا تمـام وکلا دارای صلاحیت کافی در دفـاع از همه پرونده ها در دادگاه هـا هستند و مـردم نیـز حـق انتخـاب آزادانه وکیل خـود را بـدون هیـچ محدودیتی خواهند داشـت.

وی تاکید کرد: علیرغم همـه این مخالفت هـا هنوز نسـبت به اصلاح و یا حـذف این تبصره اقدامـی صورت نگرفته اسـت و در جریانـات اخیـر کشـور ایراد این تبصـره به میزان زیـادی خود را نشـان داد چراکه از یـک طـرف حجـم پرونده هـای امنیتـی بسـیار بالا رفـت از طـرف دیگـر تعداد وکلا بسـیار کمی بـرای ورود و دفاع در این پرونـده ها وجود داشـت.

نایب‌رئیس کانون وکلا دادگستری اصفهان، این کانون بر اساس قانون کیفیت اخذ پروانه در سال ۱۳۷۶ ملزم شد سالیانه بر اساس استانداردهای لازم برای جذب کارآموز آزمون برگزار کند، تصریح کرد: اما با اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها این الزام برای کانون‌های وکلا ایجاد شد که سالیانه تعداد مشخصی کارآموز را بر اساس نمره تراز تحت پوشش قرار دهد که این کار آسیب‌هایی را برای جامعه در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: کارآموزانی که از طریق آزمون جذب می‌شوند طبیعتاً از صلاحیت علمی و تجربی بیشتری برخوردار خواهند بود، اظهار کرد: آن‌ها به مدت ۱۸ ماه تحت نظارت کمیسیون آموزش و همچنین کمیسیون کارآموزی و اختبار کانون تحت نظارت و آموزش قرار می‌گیرند و پس از قبولی در آزمون کتبی و شفاهی پروانه وکالت برای آن‌ها صادر می‌شود.

در ادامه او با انتقاد از اینکه شخصیت وکلا توسط برخی از رسانه ها متفاوت از ماهیت اصلی یک وکیل به نمایش گذاشته می شود خواستار اصلاح این رویه شد.

ارائه ماهانه 100 مشاوره حقوقی توسط وکلای معاضدتی

بـازرس هیئت مدیـره کانـون وکلای اصفهان گفت: در اصـل ۳۵ قانون اساسـی آمده اسـت کـه بـرای افرادی کـه توانایی گرفتن وکیـل ندارند، بایـد امکاناتی فراهم کند کـه بتوانند از وکیل اسـتفاده کننـد در برخی مورد حـق برخورداری از وکیـل آنقـدر اهمیـت دارد که در مـواردی اگر دادگاهـی بدون حضور وکیـل برگزار شـود، حکـم آن وجاهت قانونـی ندارد.

روح الله محمـدی گفت: وکلای معاضدتی مـا روزانه 100 مشـاوره حقوقـی به مـردم ارائـه می‌کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار