مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: موارد اهدای عضو از افراد مبتلا به مرگ مغزی در این استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷ 03 April 2023

مریم خلیفه‌سلطانی افزود: پارسال امکان برداشت و اهدای عضو از ۳۰ فرد مبتلا به مرگ مغزی پس از اخذ رضایت از خانواده های آنها در استان اصفهان فراهم شد درحالیکه این شاخص در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۵ نفر بود.

وی با بیان اینکه در مجموع ۷۲ عضو از این افراد به بیماران نیازمند عضو، اهدا و پیوند شد، اظهار داشت: در استان اصفهان در زمان حاضر امکان برداشت کلیه، کبد و قلب از افراد مبتلا به مرگ مغزی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه پارسال سه مورد برداشت و اهدای قلب از افراد مبتلا به مرگ مغزی در استان اصفهان صورت گرفت، خاطرنشان کرد: ۲ قلب در بیمارستان چمران به بیماران پیوند خورد و یک قلب نیز برای پیوند به تهران ارسال شد.

خلیفه سلطانی اضافه کرد: پس از دوران کرونا هنوز امکان پیوند کبد در اصفهان فراهم نشده است و کبد برداشت شده از افراد مرگ مغزی برای پیوند به شیراز ارسال می شود.

وی با تاکید بر اینکه آمار موارد اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در استان اصفهان قبل از دوران کرونا بیشتر بود و تا ۵۰ نفر هم می رسید، تصریح کرد: ما هنوز با مشکل کرونا مواجه هستیمT زیرا برخی از موارد مناسب برای اهدای عضو را به این دلیل از دست می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد رضایت از خانواده‌ها برای اهدای عضو از افراد مرگ مغزی اخذ شده بود اما به دلیل جواب مثبت آزمایش کرونا یا عفونت های ویروسی دیگر امکان برداشت و اهدای عضو وجود نداشت.

خلیفه سلطانی مهمترین مشکل در زمان حاضر برای اهدای عضو از افراد مرگ مغزی را عدم رضایت خانواده‌ها دانست و گفت: سال گذشته ۲۳ مورد از موارد مرگ مغزی را به دلیل عدم رضایت خانواده‌ها از دست دادیم درحالیکه اهدای عضو از سوی آنها می توانست زندگی دوباره را به تعدادی از بیماران بازگرداند.

وی با بیان اینکه فراهم آوری اعضای پیوند یک کار گروهی است، افزود: افراد مختلفی در این کار سهیم هستند و لازم است نیروی انسانی کافی در این زمینه تامین و حق الزحمه کارکنان فعال در این بخش سریع پرداخت شود تا انگیزه آنها افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به اینکه تعداد افراد در فهرست پیوند کلیه در اصفهان روز به روز در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد از پیوندهای کلیه از اهدا کننده زنده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار