مدیران منابع طبیعی باید بدانند که تابستان پیش رو تابستان سخت و داغ آنان و طبیعت است ! از همکنون طرح شخم و قطعه بندی  عرصه های طبیعی و گیاهی را دنبال کرده و تمهیدات را دو چندان نمایند.
کد خبر: ۱۱۰۱۵۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲ 20 April 2023

تابناک ایلام :: شیوع پدیده آتش سوزی عمدی و طبیعی در جنگل ها و مراتع یکی از اساسی ترین چالش های طبیعی است که طبیعت ،دوستداران طبیعت و ادارات منابع طبیعی با آن روبرو هستند .

بدیهی است که جنگل ها یکی از بنیادی ترین سرمایه های یک کشور قلمداد می شوند و صیانت از آنان در مقابل عوامل تخریب وظیفه ای همگانی است که یکایک افراد جامعه باید بدان حساسیت داشته باشند

در کنار عوامل تخریب تعمدی و منفعت جویانه انگشت شماری از افراد جامعه ،اما پدیده آتش سوزی را باید اساسی ترین چالش پیش روی جنگل ها و مراتع کشور نامید .

درسالهای گذشته کاهش میزان بارش ها در کنار تحمیل تهدید حیات پوشش جنگلی و مرتعی استان اما یک لطف دیگری را به منابع طبیعی ارزانی داشت که آن موضوعی بود بنام کاهش آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع استان !

اما امسال سالی متفاوت برای طبیعت استان رقم خورده است ،بارش فراوان نعمت الهی در سراسر استان چهره ای متفاوت تر از سال های پیش به جنگل و مراتع استان هدیه نموده است

جای جای عرصه های طبیعی سرشار از رویش و سرسبزی شده است ،جنگل و مرتع هم ندارد ،هرجایی که خاک باشد ،سر سبزی وطراوت در آن نمایان است .

بارش رحمت الهی باعث شده تا بذر های چندساله گیاهان طبیعی در همه جای گستره طبیعت جوانه زده ،سبز شده و رشد و نمو نماید .مراتع، جنگل و دشت و کنار جاده ها و هرجایی زمین خالی است به لطف بارش ها یکدست به هم متصل شده است

اما این یکدستی طبیعت و عرصه ها در کنار طراوت و زیبایی که همراه دارد یک تهدید جدی نیز برای عرصه های طبیعی در فصل گرما نیز محسوب می شود

حتی اگر تعمد و عدم تعهد انسانی به طبیعت را کنار بگذاریم ،کافیست یک خطای کوچک انسانی یعنی پرتاپ فیلتر روشن یک سیگار را در کنار جاده های استان شاهد باشیم ،آنگاه فاجعه ای طبیعی رقم خواهد خورد .

همان جرقه یک سیگار رها شده کافیست تا آتشی فراگیر به مختصات هزاران هکتاری در عرصه های طبیعی و جنگلی رقم بخورد،


صرفنظر از اینکه طراوت طبیعت سال جاری بیش از سال‌های گذشته مردم را روانه دشت و دمن کند و یک سهل انگاری از جنس رها شدن آتش بتواند فاجعه ای عظیم به بار آورد


از این‌رو ضرورتی اجتناب ناپذیر پیش روی مدیران منابع طبیعی و مردم استان قرار گرفته است که هم مراقبت ها و هم طرح های صیانتی و پیش گیرانه برای مراقبت از عرصه های طبیعی را سه چندان کنند.

مدیران منابع طبیعی باید بدانند که تابستان پیش رو تابستان سخت و داغ آنان و طبیعت است ! از همکنون طرح شخم و قطعه بندی  عرصه های طبیعی و گیاهی را دنبال کرده و تمهیدات را دو چندان نمایند.

اگر قبل از آغاز فصل گرما این تمهیدات مراقبتی به کار بسته نشود، بطور قطع طبیعت زیبای ایلام در تابستان داغ پیش رو باید فاجعه بزرگی را تجربه کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار