تغییر زمان کوچ عشایر استان ؛
براساس تصمیم جدید ستاد کوچ زمان حرکت عشایر مناطق گرمسیری استان از ۲۰ اردیبهشت به هفتم همین ماه تغییر کرد.
کد خبر: ۱۱۰۱۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱ 24 April 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری این استان گفت: عشایر استان به دلیل سختی زندگی و آسیب به دام هایشان خواستار تغییر زمان کوچ به مناطق ییلاقی شده بودند.

سلمان محمدی با بیان به اینکه مراتع مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد تازه به مرحله رویش رسیده است ادامه داد: هیچ یک از عشایر تا زمان اعلام شده حق ورود به مناطق ییلاقی را ندارند.
وی تاکید کرد: چرای دام در مناطق ییلاقی باعث از بین رفتن مراتع می‌شود به همین دلیل زمان ورود عشایر به مناطق سردسیری براساس تقویم سالیانه ۲۰ اردیبهشت است که البته براساس شرایط اقلیمی تغییر می‌کند.
محمدی گفت: فرسایش خاک یکی دیگر از پیامد‌های آسیب کوچ زودهنگام عشایر است که با لخت شدن مراتع از سبزه، شرایط برای بروز سیل و شسته شدن خاک در بارندگی‌ها فراهم می‌شود.
وی افزود: در زمان حاضر بیش از ۲۰تیم ثابت و سیار برای پیشگیری از کوچ زودهنگام عشایر به مناطق ییلاقی در گلوگاه‌های استان مستقر شده اند.
رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: کوشک ، مور پریسه ، تنگ المجن، گرکلاغ نشین، پل خیرآباد، سه راهی پازنان، تنگ برایی، شب لیز، پل دزک، پل بریم، دم تنگ ماغر، تنگ شاه حمزه، دلی آب برم و تنگ لنده از جمله مناطقی هستند که گروه‌های حفاظتی در آنجا مستقر شده اند.
وی یادآور شد: برای کنترل محور‌های مواصلاتی و خروجی شهرستان‌ها و نیز به منظور جلوگیری از کوچ زودهنگام و خارج از فصل دامداران و انتقال دام به مناطق ییلاقی ۳۵ نفر از نیرو‌های حفاظتی منابع طبیعی به صورت شبانه‌روزی در پایگاهای کنترل کوچ مستقر شده اند.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۲ هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است.
خانوار‌های عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند.
۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار