نماینده مردم کازرون در مجلس در ادامه تاکید کرد: اکنون بعد از چند سال که جنگ خاتمه پیدا کرده و سوریه به ثبات رسیده است این ضرورت دیده می شود که بازسازی این کشور مد نظر قرار گیرد. باید همکاری های بیشتر و اتحادهای منطقه ای صورت گیرد. سفر رئیس جمهور به سوریه نیز، عمق همکاری و دوستی که بین کشور ما و سوریه است را به نمایش می گذارد. حضور رئیس جمهور ایران در کنار مرزهای رژیم صهیونیستی یک اعلام موضع و اعلام قدرت است و این پیام را نشان می دهد که ما در جهتی پیش می رویم که فروپاشی رژیم صهیونیستی را رقم بزنیم.
کد خبر: ۱۱۰۳۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹ 03 May 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: فریدون عباسی با اشاره به سفر رئیس جمهور به سوریه، بیان کرد: زمانی که سفر یک مقامی مانند رئیس جمهور به کشوری دیگر صورت می گیرد، نیازمند یکسری مقدماتی است. قبل از انجام این سفر حتما سفارتخانه ها به صورت رسمی با مقامات کشور هدف برای سفر، وارد رایزنی شده و زمینه سفر را فراهم می کنند. کارشناسان مختلف در وزارتخانه ها با همتایان خود در کشور مورد نظر تبادل نظر انجام می دهند. بخش های مختلف وزارت خارجه در این سفر نقش مهمی بر عهده دارند. اخیرا نیز وزیر خارجه به سوریه سفر کرد و هم رایزنی سیاسی خود را انجام داد و هم بازدیدهایی را انجام داد. این ها مقدماتی بود که برای استفاده بهینه از زمان و فرصت ها در سفر رئیس جمهور به سوریه فراهم شده است.

جمهوری اسلامی نقش بی همتایی در ثبات سوریه داشت

وی در ادامه اظهار کرد: اما حضور رئیس جمهور کشور ما در سوریه معنا و مفهوم دیگری نیز به دنبال دارد به خصوص اینکه رابطه راهبردی با سوریه داشتیم. جمهوری اسلامی نقش بی همتایی در ثبات سوریه داشت- وقتی که دنیای استکبار برنامه ریزی کرده بود برای تجزیه مجدد کشورهای آسیای جنوب غربی و اتفاقی که ۱۰۰ سال پیش با فروپاشی عثمانی رقم خورد و این کشورها به وجود آمدند، اکنون قصد بی دولت سازی داشت تا در خلال این بی دولت سازی هم منابع اقتصادی کشورها را غارت کند و هم ناامنی منطقه ای ایجاد کند- جمهوری اسلامی با تشخیص درستی که در این زمینه داشت علی‌رغم اینکه در داخل کشور ما بلندگوهای غرب گرا تبلیغ می کردند که سوریه و عراق به ما چه ربطی دارد و در تلاش بودند از اقدام پیشگیرانه ای که جمهوری اسلامی قصد داشت در منطقه داشته باشد، پیشگیری کنند خوشبختانه تحت عنوان مستشاری نظامی و مشاوره هایی که ایران داد و در جاهایی که مجبور بودیم نیروی عمل کننده هم وارد کردیم، توانستیم سوریه را از فروپاشی نجات داده و دولت این کشور را تثبیت کنیم.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در خصوص عراق نیز اینگونه بود؛ زمانی که تروریست ها تا بغداد رسیده بودند و دولت آن رو به فروپاشی بود جمهوری اسلامی با ساماندهی نیروهای خود آنان، دفاع وطنی را در سوریه شکل داد و حشد الشعبی را در عراق تشکیل داد و خود مردم عراق آموزش دیدند تا در برابر تروریست ها بایستند.

حضور رئیس جمهور در مرزهای رژیم صهیونیستی پیام فروپاشی این رژیم را در خود دارد

نماینده مردم کازرون در مجلس در ادامه تاکید کرد: اکنون بعد از چند سال که جنگ خاتمه پیدا کرده و سوریه به ثبات رسیده است این ضرورت دیده می شود که بازسازی این کشور مد نظر قرار گیرد. باید همکاری های بیشتر و اتحادهای منطقه ای صورت گیرد. سفر رئیس جمهور به سوریه نیز، عمق همکاری و دوستی که بین کشور ما و سوریه است را به نمایش می گذارد. حضور رئیس جمهور ایران در کنار مرزهای رژیم صهیونیستی یک اعلام موضع و اعلام قدرت است و این پیام را نشان می دهد که ما در جهتی پیش می رویم که فروپاشی رژیم صهیونیستی را رقم بزنیم.

وی افزود: رژیم صهیونیستی امنیت منطقه را بیش از ۷۰ سال است که به خطر انداخته است و در جهت ایجاد رعب نظامی و اقتصادی و فرهنگی در منطقه حرکت کرده تا مردم منطقه را مرعوب علمی سازد. حضور جمهوری اسلامی در سوریه نشان می دهد که ما از نظر علمی می توانیم با دنیای استکبار مقابله کنیم. رئیس جمهور پیام همکاری های همه جانبه را به سوریه خواهد برد. زمانی که بیداری اسلامی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد برخی در داخل کشور بیداری اسلامی را قبول نداشتند، حتی اجازه نمی دادند که وزیر خارجه به سوریه سفر کند. حتی در دولت دهم زمانی که دمشق در حال سقوط کردن بود و حتی داعش وارد شده بود و فرودگاه دمشق در حال اشغال بود، خیلی مقامات سیاست خارجی راغب نبودند به آنجا سفر کنند و وزیر اطلاعات ما به این منطقه سفر کرد و وزیر خارجه نرفت.

جمهوری اسلامی دفاع وطنی را در سوریه تقویت کرد

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این ها پیام ما را به سوریه رساندند که ما در شرایط سخت پشت شما ایستاده ایم. همین روحیه ای که ما دادیم سبب شد تا دفاع وطنی در سوریه تثبیت شود. ما باید مراقب باشیم در زمان آرامش کشورهایی که رقیب ما بوده و خودشان آشوب را در سوریه به وجود آوردند، دوباره بر منابع سوریه تسلط پیدا کرده و بخواهند بازسازی را در دست بگیرند. جناح هایی هم در سوریه هستند که تمایلات غربی دارند. ما باید این مراقبت ها را داشته باشیم و به سمت رفع نیازهای مردم سوریه در زمان آرامش برویم. الحمدلله ما در زمینه های مختلف توان داشته و تولیدهای متعددی در داخل کشور داریم که راهبردی نیز هستند. مثلا ما می توانیم در حوزه دارو، اقلام صنعتی و حوزه نظامی به سوریه کمک کنیم. اینجور مراودات در سطح مقامات ارشد کشور نشان دهنده این است که ما با سوریه روابط راهبردی ایجاد کرده و می توانیم در آینده همکاری بیشتری داشته باشیم.

عباسی خاطرنشان کرد: از نظر بنده ما باید هم همکاری های حوزه سلامت را با سوریه بیشتر کنیم چون نیاز مردم است و هم نیازهای نظامی آنها را برطرف کنیم. به کودکان آنجا در حوزه سلامت مانند واکسیناسیون اطفال کمک کنیم. باید با تجربه خود در بازسازی شهرهای سوریه کمک کنیم. مدل بهزیستی و کمیته امداد خود را می توانیم به این کشور انتقال دهیم و کمک کنیم تا بتوانند روی پای خود بایستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار