مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس : آمادگی این را داریم که در تابستان سال جاری جشنواره خوراک‌های سنتی و تاریخی ایران را در شیراز برگزار کنیم.
کد خبر: ۱۱۰۳۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵ 03 May 2023

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس: سید مصطفی فاطمی ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در این مراسم اظهار کرد: برای تشکیل چهار میز تخصصی غذاهای ایرانی، ملل، سردنوش‌ها و گرم‌نوش‌ها همچنین نان و شیرینی برنامه‌ریزی‌های منسجمی صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی ادامه داد: پیش‌ازاین در شهر سوخته سیستان و بلوچستان آثاری را از خوراک‌های سنتی و تاریخی ایرانی یافتیم و بخشی از این آثار را در نمایشگاه امسال رونمایی کردیم، اما اینکه در قالب تشکیل یک کمیته کشوری بتوانیم تمام اجزایی که در ایران در حوزه خوراک‌های تاریخی کار می‌کنند، شناسایی کنیم موضوعی بود که از سمت میز خوراک‌های سنتی مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت و قرار شد این کار در شیراز با همکاری دیگر استان‌های کشور آغاز شود.

فاطمی اضافه کرد: من معتقدم خوراک ما مانند بسیاری از داشته‌های فرهنگی کشور یک پیشینه، تاریخ، تمدن و یک آیین دارد. حتی خوراک خوردن ایرانیان آیین دارد. در واقع برخی غذاها را در ایران به‌صورت دسته‌جمعی و برخی را در تالار یا به‌صورت تکی می‌خوریم.

وی با بیان اینکه کتاب‌هایی در رابطه با شیوه غذا خوردن ایرانیان منتشرشده است، افزود: خوراک‌های ایرانی در کنار طعمی که دارد از یک پیشینه تاریخی برخوردار است. پیشینه تاریخی ایران گاهی در خوراک مردمان این کشور ظهور پیدا می‌کند.

این مقام مسئول گفت: نباید تنها به میراث‌فرهنگی توجه کنیم. گردشگری ادبی فارس و گردشگری خوراک هم جزو داشته‌های باارزش ما هستند که از طریق آن‌ها هم می‌توانیم فرهنگ کشورمان را به جهانیان معرفی کنیم.

وی اظهار کرد: توجه به گردشگری در حوزه‌های مختلف می‌تواند در آیتم‌ها و برنامه‌های تورهای گردشگری قرار بگیرد و بسط پیدا کند تا به معرفی بخشی از فرهنگ کشور بپردازد.

در ادامه سید مؤید محسن‌نژاد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس نیز در این مراسم ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این برنامه گفت: جای بسی خوشحالی است که توانسته‌ایم در قالب هفته شیراز رویدادهای اردیبهشت را با تاریخ و داشته‌های کشور قرین و برگزار کنیم.

محسن‌نژاد پیشنهاد داد: آمادگی این را داریم که در تابستان سال جاری جشنواره خوراک‌های سنتی و تاریخی ایران را در شیراز برگزار کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار