رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر پرهیز ورزشکاران از مصرف مواد نیروزا، گفت: ناباروری، آسیب‌های نارسایی کبد و کلیه از جمله عوارض متعدد مصرف دارو‌های نیروزا و مکمل‌های ورزشی است.
کد خبر: ۱۱۰۳۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵ 07 May 2023

ناباروری، نارسایی کبد و کلیه از عوارض متعدد مصرف دارو‌های نیروزا است

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «حسین بیگلری» افزود: در سال‌های اخیر کشورمان بویژه استان کرمانشاه مهد پهلوانان و الگو‌های ورزشی زیادی بوده است، اما متاسفانه طی ۲ دهه اخیر به دلیل کسب مقام قهرمانی و رقابت برخی ورزشکاران، روی به مصرف دارو‌های نیروزا و مکمل‌های ورزشی غیرمجاز بدون مشورت با پزشک و متخصص تغذیه کره‌اند.

وی اضافه کرد: نتیجه مصرف دارو‌های فوق توسط افراد مذکور بروز بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی - عروقی، نارسایی‌های کلیوی، نازایی و عوارض روحی روانی بسیاری است که شاهد آن هستیم و به نحوی تبدیل به آسیب فرهنگی – اجتماعی شده است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سازمان جهانی بهداشت و به تبع آن وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توصیه می‌کند در کنار تغذیه صحیح با ورزش سالم، سلامت ایده‌آل خود را با ورزش سلامت محور به دست آوریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه به علت مصرف دارو‌های نیروزا در بانوان مواردی مانند نازایی و رویش مو‌های زائد افزایش پیدا کرده است، تاکید کرد: آسیب‌های نارسایی کبد و کلیه نیز از جمله عوارض متعدد مصرف دارو‌های نیروزا است.

دکتر بیگلری عنوان کرد: بیش از نیمی از مکمل‌های ورزشی که ارایه می‌شود از مبادی اصلی کشور وارد نمی‌شود و تاریخ مصرف آن گذشته و دارای آلودگی است، اما در صورت نیاز گروه‌های محدود به مصرف با تایید پزشک و متخصص می‌توانند از مکمل‌های ورزشی استفاده کنند.

وی افزود: در گروه نوجوانان و جوانان در اثر بدآگاهی و بی‌آگاهی به سمت استفاده از دارو‌های نیروزا می‌روند و باعث می‌شود سیستم اسکلتی و رشدی بدن زود بسته شود و رشد بدن به صورت عرضی صورت گیرد.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: متاسفانه شاهدیم از انواع کورتون‌ها (استروئیدها) بویژه دگزامتازون، تستسترون‌ها و هورمون‌های غیرانسانی خطرناک، هورمون انسولین که موردنیاز بیماری دیابت است برای چربی‌سوزی و عضله‌سازی استفاده می‌شود از روی بدآگاهی و عدم آگاهی با عناوینی مثل دارو‌های گیاهی برای چربی سوزی ممکن است نوجوانان و جوانان از روی وسوسه دچار عوارض سوء مصرف شوند و در معرض خطر انواع بیماری‌ها قرار گیرند.

وی اظهار کرد: هورمون سوماتروپین یا سوما برای کودکان و نوجوانانی که بنا به تشخیص پزشک تاخیر رشد دارند و در صورت نیاز در آن دوران به کار برده می‌شود و برای چربی سوزی نباید مورد استفاده قرار گیرد چرا که می‌تواند باعث رشد عرضی فرد و پهن شدن استخوان‌ها شود و بیماری آکرومگالی ایجاد کند.

دکتر بیگلری در خاتمه یادآور شد: امروزه دانش پزشکی پیشرفت کرده اگر دقت کنیم مکمل‌های خطرناک با تاریخ اعتبار مخدوش و آغشته به مواد روانگردان هستند، اگر مکمل‌ها غیراصولی، خودسرانه و تقلبی مصرف شود بدن را از استیل سلامتی خارج می‌کند و فرد دچار عواقب آن می‌شود به همین دلیل والدین و خانواده‌ها در این خصوص نقش بسزایی در آگاهی بخشی نوجوانان و جوانان دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار