این تغییر به طرز عجیبی خروجی سیاسی هدفمندی دارد به این معنی که همه راضی هستند، اما متضرر واقعی طیف سیاسی اصولگرایان حامی ستار هدایتخواه است!
کد خبر: ۱۱۰۵۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۶ 15 May 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، هفته گذشته به یکباره و بدون سر وصدا یک تغییر مدیریتی در یکی از دستگاه‌های بسیار مهم برای کهگیلویه و بویراحمد رخ داد که موجب تعجب همه شد!
در روز ۱۹ اردیبهشت اعلام شد که با حضور رئیس بنیاد مسکن کشور، آئین تودیع و معارفه مدیر کل این دستگاه در کهگیلویه و بویراحمد در حال برگزاری است! نکته عجیب این تودیع و معارفه عدم حضور استاندار یا معاونین و یا حتی نماینده‌ای از استاندار در این مراسم بود و عجیب‌تر اینکه عمادی به عنوان یکی از قوی‌ترین مدیران همسو با دولت در استان جای خود را به موسوی فردی دیگری داد که چندان رزومه کاری چشمگیری ندارد ضمن اینکه شائبه‌هایی در خصوص وابستگی وی به دولت روحانی هم مطرح می‌شود!
ظاهر این تغییر و تحول به سخنان اکبر نیکزاد بر می‌گردد که در آئین تودیع و معارفه اینگونه توضیح داد که به دلیل اعتقاد عجیبی که به توانایی مدیران کهگیلویه و بویراحمدی دارد، هر گاه مشکلی در استان‌های دیگر احساس کند، تلاشش این است که از مدیران توانمند این استان برای مدیریت استفاده کند!
نیکزاد با بیان اینکه هر وقت کاری را به فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد سپردیم به خوبی و به بهترین نحو آن را به سرانجام رساندند گفت:، اما یکی از دلایل جابجایی عمادی از کهگیلویه و بویراحمد به خوزستان این بود که اولا استان خوزستان را به خوبی می‌شناخت دوم اینکه از مدیران توانمند و جهادی بوده که کار خود را به خوبی می‌داند و برای خدمت شب و روز نمی‌شناسد.
به زبان دیگر تغییر عمادی در واقع ارتقاء وی محسوب می‌شود چرا که وی از مدیر کلی بنیاد مسکن در استانی با حدود ۸۰۰ هزار نفر به استانی دیگر با بیش از ۴ میلیون نفر رفته است که بی شک باید ان را ارتقاء نامید.
اما این تغییر در این شرایط و با این عجله کمی اذهان را به پشت پرده‌ها هدایت می‌کند!
در این چند هفته اخیر ترافیکی از حضور مسئولان کشوری در استان وجود داشت، افکار عمومی درگیر سفر قریب الوقوع رئیس جمهور است، زمزمه تغییر مدیران ضعیف در سفر رئیسی به استان وجود دارد، پاشنه آشیل استان در این هفته‌ها مربوط به عقب ماندگی در طرح ملی مسکن است (بخشی از طرح ملی مسکن به عملکرد بنیاد مسکن مرتبط است)، فعالیت‌های پیدا و پنهان انتخاباتی هم در حال شدت گرفتن است و برخی موارد ریز و درشت دیگر وجود دارد که شائبه‌هایی در خصوص این تغییر ایجاد می‌کند.
همانگونه که گفته شد ظاهر ماجرا همان است که اکبر نیکزاد گفت و البته شاید هم واقعا همه واقعیت همان باشد، اما برخی داده‌ها در کنار هم یک برنامه ریزی سیاسی برای تغیر در بنیاد مسکن استان را نشان می‌دهد!
اگر با عینک سیاسی به ماجرای تغییر مدیر کل بنیاد مسکن استان نگاه کنیم این داده‌ها را داریم " یکی از قوی‌ترین و موفق‌ترین مدیران دولت رئیسی که اتفاقا در طیف اصولگرایان پیرو ستار هدایتخواه قرار دارد را شاهد بوده ایم، یکی از ناشناخته‌ترین افراد با سابقه نامشخص سیاسی جایگزین عمادی شده است، نبودن هیچ فردی از استانداری در مراسم تودیع و معارفه، تودیع و معارفه با عجله و بدون اطلاع قبلی و ... "
این تغییر به طرز عجیبی خروجی سیاسی هدفمندی دارد به این معنی که همه راضی هستند، اما متضرر واقعی طیف سیاسی اصولگرایان حامی ستار هدایتخواه است!
در این بین یک رقابت زیرپوستی از همان ابتدای پیروزی مهدی روشنفکر در انتخابات مجلس و بعد از آن از ابتدای پیروزی دولت رئیسی بین اصولگرایان در استان خصوصا در حوزه انتخابیه بویراحمد وجود دارد. در این بین سه گروه با مهره چینی تلاش داشته اند که مراقب باشند سهم خود را از دست ندهند! طیف مجریان دولت به رهبری استاندار، طیف مهدی روشنفکر و طیف اصولگرایان سنتی به رهبری ستار هدایتخواه که در برخی موارد این رقابت‌ها منطقه‌ای است، اما عمده این رقابت در محدوده مدیریت‌های استانی است.
تغییر یک مرتبه عمادی عملا اجازه هر گونه مانوری به نزدیکان و افراد با نفوذ ستار هدایتخواه برای لغو این تغییر و تحول را نداد. در ادامه اکبر نیکزاد به صورت فوری و ظاهرا! بدون اطلاع استانداری در استان حاضر می‌شود و تودیع و معارفه کهگیلویه و بویراحمد را انجام می‌دهد و عمادی را هم با خودروی خود به خوزستان می‌برد و تودیع و معارفه خوزستان را هم انجام می‌دهد! در این بین اگر رقابت سیاسی ستار هدایتخواه و استاندار را هم بپذیریم، یاران استاندار هر چند یکی از مدیران قوی خود را از دست داد، اما در رقابت سیاسی واقعیت این است که یکی از وزنه‌های قدرت مدیریتی ستار هدایت خواه از استان خارج شد ضمن اینکه با اعتراضی که به عدم حضور حوزه استانداری در این آئین داشت، عملا نقش داشتن احتمالی یا راضی بودن از این تغییر را از خود دور کرده است!
اما مهدی روشنفکر هم یکی از برنده‌ها و یا حداقل بی تفاوتین نسبت به این تغییر بود چرا که طیف اصولگرایان حامی هدایتخواه در حوزه انتخابیه بویراحمد رقابت شدیدی با وی خواهند داشت و عمادی هم از معدود مدیران کل سهم بویراحمد بود که ساعت خود را با مهدی روشنفکر هماهنگ نمی‌کرد؛ بنابراین برای روشنفکر در خوشبینانه‌ترین حالت، بی تفاوتی نسبت به این تغییر است اگر وی نقشی در این تغییر نداشته باشد!
به طور خلاصه این تغییر به این معنی است که روشنفکر راضی است، چون از این به بعد یک مدیر قدرتمند حامی اصولگرایان سنتی مزاحمتی برای وی ندارد ، ضمن اینکه احتمالا گزینه جایگزین که گفته می‌شود از حامیان حسن روحانی بوده است قول همکاری به وی برای انتخابات آینده را داده است!

طیف استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم راضی است، چون اهرم قدرت هدایتخواه را کم زورتر کرده است! خود هدایتخواه تا حدودی می‌تواند بگوید که این مدیر سهم من بود که از سطح کشور تا استان‌ها همجوار خواهان وی بودند! عمادی هم که به نوعی ارتقاء گرفته است، اما نهایتا طیف هدایتخواه متضرر است، چون یک نیروی قوی برای کمک به موفقیت طیف خود در انتخابات مجلس را از دست داده است!

خلاصه تر اینکه همه از این تغییر به نوعی رضایت دارند اما طیف هدایتخواه ضرر کرد !
و، اما نکته مهمی که مورد توجه قرار نگرفته این است که کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌هایی است که در حوزه طرح ملی مسکن مشکلاتی دارد که بنیاد مسکن هم سهمی از اجرای این طرح را دارد و اتفاقا بخش موفق اجرای این طرح هم مربوط به همین بنیاد مسکن بوده است! حال هر چه هم خوزستان با جمعیت و وسعت بیشتر مشکلات زیادی داشته باشد و یا برنامه ارتقاء یک مدیر موفق در دستور کار قرار داشته باشد، اما نمی‌تواند توجیهی برای رفتن عمادی از کهگیلویه و بویراحمدی باشد که خود نیازمند اقدامات اساسی در حوزه مسکن است.
در مورد تغییر عمادی باید گفت "چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است "! "

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار