معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: برخی جاها ساخت و ساز غیر مجاز، کاملا حرفه‌ای و بر اساس نقشه شهرسازی و تقسیم‌بندی خوب و طبق نقشه طرح جامع است که این مساله نشان می‌دهد یک جاهایی این ساخت و سازها ریشه در دستگاه‌های دولتی ما دارند بنابراین باید جلوی این مفسده‌ها گرفته شود.
کد خبر: ۱۱۰۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳ 17 May 2023

محمد خانچی در همایش ملی حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری؛ سیاست‌ها، چالش‌ها و راهکارها که امروز (۲۷ اردیبهشت‌ماه) در شورای شهر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: هر چه به این مساله بپردازیم کم است؛ زیبنده نظام جمهوری اسلامی و دولت مردمی نیست که در گوشه و کنار خوزستان و کشور شاهد چنین مناطقی باشیم.

وی افزود: حرف همه این است که باید در این مناطق کار و تلاش کرد اما باید با سازوکار خوب، بیشتر به حوزه اجرا بپردازیم تا از این حالت خارج شویم.

خانچی بیان کرد: سالیان سال به این موضوعات پرداخته شده اما هنر ما این است که از حالت گفت‌وگو خارج شویم و به سمت کار انجام‌شده برویم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان عنوان کرد: خوزستان جزو سه استان نخست کشور از نظر مساحت و جمعیت ساکن در بافت‌های ناکارآمد است. عمده‌ترین مشکل در این مناطق، ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌هایی است که قرار است به نوعی در این مناطق ورود کنند.

وی افزود: گاه مشاهده می‌شود دستگاه‌های متعدد طرح‌های مختلفی برای یک موضوع مشترک ارائه می‌دهند در حالی که همه دنبال یک هدف هستیم و باید در قالب اقدام مشترک و یک کار تیمی و جهادی همه اهداف مد نظر را اجرایی کنیم تا خروجی خوبی داشته باشیم.

خانچی عنوان کرد: بیشتر مطالعات بازآفرینی خوزستان مربوط به دهه ۸۰ است. از محل عوارض آلایندگی، بیشتر شهرداری‌ها را مکلف کردیم تا مطالعات خود را به روز کنند که برخی از شهرداری‌ها کار را انجام داده‌اند و در برخی نیز در حال انجام است تا بر مبنای مطالعه خوب و به روز، اقدامات انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: در مجموعه استانداری خوزستان اراده خوبی وجود دارد تا با زمان‌بندی مناسب از وضعیت موجود عبور کنیم.

وی تصریح کرد: زمانی که بحث محله‌های ناکارآمد مطرح می‌شود بعضا همه ذهن‌ها به سمت حاشیه و ساخت‌وسازهای غیرمجاز می‌رود؛ هر چند برخی جاها ساخت و ساز غیر مجاز کاملا حرفه‌ای و بر اساس نقشه شهرسازی و تقسیم‌بندی خوب و طبق نقشه طرح جامع است که این مساله نشان می‌دهد یک جاهایی این ساخت و سازها ریشه در دستگاه‌های دولتی ما دارند بنابراین باید جلوی این مفسده‌ها گرفته شود.

خانچی بیان کرد: برخی اوقات مشاهده می‌شود محلات درون بافت شهری مانند عامری و منبع آب، دست کمی از مناطق حاشیه‌ای ندارند و کمتر به این مناطق پرداخته شده است و باید جدی به آن‌ها پرداخته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: امروزه در شهرهای بزرگ با کمبود جدی زمین روبه‌رو هستیم که در این راستا بحث احیای زمین را داریم. امروز بحث نهضت ملی مسکن این است که تا حد امکان این طرح در مناطق بافت‌های فرسوده اجرا شود.

وی افزود: باید با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط با برنامه‌ریزی منسجم و در قالب یک کار قرارگاهی، اقدام خوبی انجام شود.

خانچی با تاکید بر ارتقای سطح زندگی مردم در محلات گفت: طرح‌های موازی متعددی در این زمینه وجود دارد که باید هم‌پوشانی در این زمینه ایجاد شود زیرا تا زمانی که هم‌پوشانی و هماهنگی ایجاد نشود به جز اتلاف انرژی و هزینه نتیجه‌ای ندارد.

وی بیان کرد: اهواز ظرفیت‌های زیادی دارد و زمانی که از پل هلالی به سمت بیمارستان رازی می‌آییم، ساختمان‌ها و بناهای قدیمی می‌بینم که محصور شده‌اند و از آن‌ها بهره‌برداری نمی‌شود و از این بابت تاسف می‌خوریم. در بافت قدیمی شهر نیز خانه‌هایی با معماری خاص وجود دارد که انبار برخی فروشگاه‌های بزرگ شده‌اند؛ تاسف می‌خوریم و باید از این ظرفیت‌های بالقوه استفاده شود.

خانچی گفت: اینکه می‌بینیم خانه تاریخی "دادرس" چگونه جلوی چشم همه دارد پایین می‌آید، تاسف بزرگی است و باید با اراده همگانی در این زمینه اقدام شود. البته اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان ۲ میلیارد تومان برای مرمت اولیه این مکان در نظر گرفته است که باید مالک خصوصی آن نیز توجیه شود تا پای کار بیاید و این منطقه، مکانی برای گردشگری شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: بر اساس مطالعات طرح ۲۰۲۰، در خوزستان ۱۲۳ محله در ۱۹ شهر ناکارآمد تشخیص داده شده است که در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در یک بازه زمانی مناسب سطح زندگی در این مناطق را ارتقا دهیم.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار