مدیرکل منابع طبیعی استان همدان گفت: فشار چرای دام در مراتع استان همدان بیش از 3 برابر است.
کد خبر: ۱۱۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲ 07 March 2015

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان گفت: فشار چرای دام در مراتع استان همدان بیش از 3 برابر است.

به گزارش ایسنا ؛ "محمدرضا همتی" گفت : ظرفیت فعلی مراتع استان 600 هزار واحد دامی است اما متاسفانه بیش از یک میلیون و 700 هزار واحد دامی از آن استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: در سال جاری مدیریت چرا و کنترل کوچ، در 822 هزار هکتار از اراضی استان در قالب 10 اکیپ ثابت و سیار در مناطق حساس و ورودی های استان به مدت 45 روز انجام گرفت.

وی با اشاره به طرح سرشماری دام روستایی و عشایری نیز گفت: با اجرای طرح سرشماری دام روستایی و عشایری موفق شدیم تعداد دام روستاها و عشایر را مشخص کنیم که هم اکنون نیز در حال بررسی است.

وی یادآور شد: استان همدان 822 هزار هکتار مرتع دارد که از این میزان 63 هزار هکتار مرتع خوب، 317 هکتار مرتع متوسط و 400 هزار هکتار مرتع فقیر بوده که یکی از اهداف منابع طبیعی ارتقاء سطح مراتع است در حالیکه مشکلاتی از قبیل بالا بودن و پراکندگی مراتع، بالا بودن فشار چرای دام و کمبود اعتبارات در اجرای این اهداف وجود دارد.

همتی با بیان اینکه امسال 298 فقره رفع تصرف اراضی صورت گرفته است، اظهار کرد: بیشتر تصرفات توسط کشاورزان و در حاشیه زمینها و باغات آنها انجام می گیرد و نمی توان آن را زمین خوار نامید که در سال جاری 398 هکتار از اراضی استان رفع تصرف شده و در 8 سال گذشته با تشکیل یگان حفاظت بیش از 6 هزار و 301 هکتار از اراضی استان از دست متصرفین خارج شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان عنوان کرد: در زمینه اطفاء حریق امسال 83 مورد با مساحت 275 هکتار صورت گرفته که تمامی موارد بر اثر عوامل انسانی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه آتش سوزی مراتع و جنگل ها درسال جاری کاهش چشمگیری داشته است، افزود: میزان آتش سوزی ها از نظر تعداد دفعات 60 درصد و از نظر سطح 66 درصد کاهش دارد.

همتی توسعه جنگل های دیم را یکی از رویکردهای منابع طبیعی دانست و گفت: در زمینه توسعه جنگل، 615 هکتار با مشارکت مردم جنگل در شهرستان های اسدآباد، نهاوند، ملایر و همدان ایجاد شده که در این راستا 250 هزار اصله درخت توزیع شد و سطح جنگل های دست کاشت استان به 7 هزار هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سرانه جنگل در استان 200 متر است، خاطرنشان کرد: این درحالیست که سرانه جنگل در کشور هزار و 700 متر و در دنیا 6 هزار متر است.

وی با بیان اینکه 9 هزار و 263 هکتار طرح های آبخیزداری انجام شده است، عنوان کرد: اجرای طرح های آبخیزداری در استان به طور کلی  273 هزار هکتار رسیده و در سالجاری 5 هزار و 250 هکتار مطالعه تفضیلی انجام گرفته که به طور کلی سطح مطالعات به 6 هزار و 620 هکتار رسیده است.

همتی یادآور شد: اجرای عملیات آبخیزداری باعث شده سالانه 137 میلیون مترمکعب آب ذخیره شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان تصریح کرد: در بخش ممیزی هزار و 956 هکتار سند به نام دولت اخذ کردیم و در مجموع تا کنون 807 هزار هکتار از 905 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی دارای سند شدند.

وی اظهار کرد: در مجموع 21 هزار و 500 هکتار از اراضی در زمینه استعدادیابی مطالعه شده است و در شناسایی و تخصیص اراضی برای طرح های کشاورزی 86 هکتار بوده و واگذاری زمین برای طرح های کشاورزی 45 هکتار و غیرکشاورزی 41 هکتار بوده و علت کم بودن مساحت های واگذاری محدودیت منابع آب بوده است.

همتی یادآور شد: در سال جاری هزار و 36 فقره پرونده در زمینه تخریب، تصرف و چرای غیرمجاز تشکیل شده که تعداد آراء محاکم قضایی هزار و 286 فقره بوده و 820 مورد پرونده مختومه شده است.

وی ادامه داد: در مجموع تا کنون 16 هزار و 369 پرونده در محاکم قضایی مطرح کردیم و 14 هزار و 287 فقره رای دریافت کردند

وی با اشاره به هفته منابع طبیعی عنوان کرد: در طول این هفته 250 هزار اصله درخت در بین مردم توزیع می شود و تا کنون 6 هزار و 500 هکتار جنگل داری مشارکتی با مشارکت مردم ایجاد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان از تشکیل و ایجاد صندوق توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در سال آینده خبرداد و گفت: این صندوق با هدف پرداخت وام و تسهیلات برای بهره برداران منابع طبیعی و مشارکت آنها در اجرای طرح های منابع طبیعی است.

همتی بیان کرد: تا کنون 700 نفر در استان همدان عضو افتخاری همیاران طبیعت جذب شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار