کد خبر: ۱۱۱۰۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲ 10 June 2023

به گزارش تابناک هرمزگان// مریم پاسالار در یادداشتی نوشت؛روز جهانی صنایع دستی، روزی است برای گرامیداشت هنر و آثاری که مردان و زنان سخت‌کوش کشورها، آن‌ها را با دل و جانشان تولید می‌کنند.
صنایع دستی یکی از صنایع وابسته به طبیعت هر منطقه است. زیرا مواد اولیه مورد نیاز برای این هنر باستانی در اطراف محل زندگی افراد هر منطقه یافت می‌شود. آثار صنایع دستی مجموعه‌ای است که به‌وسیله مواد اولیه بومی با دست و ابزار مورد نیاز ساخته می‌شود. هنرهای دستی هر کشوری نسل به نسل منتقل شده تا به امروز رسیده و به نسل‌های بعدی نیز انتقال خواهد یافت. ساختن صنایع دستی ریشه در تاریخ دارد و نمی‌شود برای پیدایش آن تاریخ دقیقی را مشخص کرد اما به‌مرور زمان اشیا ساده شکل‌های پیچیده‌تر و زیباتری به خود گرفته‌اند. صنایع دستی فقط برای خرید و فروش نیستند، بلکه می‌توانیم با آن‌ها فرهنگ و تمدن را مبادله کنیم.
استان هرمزگان با توجه به بافت سنتی، آداب و رسوم خاص، بخش مهمی از انواع صنایع دستی را در خود جای داده است.
در استان هرمزگان صنایع دستی بومی از جایگاهی ویژه در فرهنگ و سنت های مردم برخوردار می باشد. بعنوان مثال رودوزیهای سنتی که از جمله مهمترین رشته های صنایع دستی این منطقه است جز لاینفک پوشش بومی زنان و دختران منطقه می باشد. و یکی از شاخصه هرمزگان همین ارج نهادن به پوشش های سنتی منطقه است که اتفاقا بیشتر در مراسم عروسی و اعیاد گوناگون بانوان اصرار خاصی بر پوشین آن دارند.
و همین امر تاثیر بسیار زیادی در زنده نگه داشتن هنرهای مربوط به این صنعت و البته رشد و تقویت آن شده است.

انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار