دخانیات، عامل خطر بزرگی برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله ابتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی است.
کد خبر: ۱۱۱۱۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳ 19 June 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه هشت میلیون نفر در دنیا به علت مصرف دخانیات، جان خود را از دست می‌دهند.
مریم مجد با بیان اینکه مونوکسیدکربن موجود در سیگار علاوه بر آسیب رساندن به فرد سیگاری به اطرافیان او نیز همان آسیب را می‌رساند افزود: استنشاق دود ناشی از قلیان نیز خطرناک‌تر از دود سیگار است و ترکیبات سمی مونوکسیدکربن بیشتری نسبت به سیگار دارد.


برخی از عوارض زود هنگام و سریع مصرف دخانیات

وی ادامه داد:ریزش موها، چین و چروک پوست، ضایعات شنوایی، زردی و فساد دندان ها، سوزش چشم و ریزش اشک، سردرد، حالت تهوع، کاهش اکسیژن خون، افزایش فشارخون و ضربان قلب، تشدید آسم و آلرژی، ناتوانی جنسی در مردان، کاهش حافظه و توانایی شناختی، کند شدن جریان خون در اندام ها، تضعیف سیستم ایمنی بدن، انسداد عروق خونی و ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، زخم معده، کاهش و از دست دادن احساس چشایی، بویایی، تغییر در میزان ترشح بزاق دهان و خشکی دهان، بخشی از عوارض مصرف دخانیات است.
او فاصله زمانی در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال بین شروع مصرف سیگار و ابتلا به این بیماری ها، را موجب کاهش حساسیت افراد نسبت به خطرات این ماده مهلک عنوان کرد.

توصیه‌های خودمراقبتی در مورد ترک دخانیات

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:بسیاری از مصرف کنندگان دخانیات که تا حدودی از خطرات مصرف دخانیات آگاه هستند، تمایل به ترک آن دارند و ممکن است تلاش‌های ناموفقی نیز برای ترک دخانیات انجام داده باشند. مشاوره و دارودرمانی می‌تواند میزان موفقیت ترک را تا دو برابر افزایش دهد. نخستین قدم ترک سیگار این است که فرد تصمیم بگیرد می‌خواهد سیگار را ترک کند؛ یک تاریخ مشخص کند و بدن خود را آماده کند. اما نباید آن را به وقفه انداخت؛ طوری که باعث تغییر در تصمیم شود. در هنگام مصرف سیگار مغز وابسته به نیکوتین موجود در سیگار می‌شود که مدتی طول می‌کشد تا مغز آن وابستگی را فراموش کند. به همی ندلیل در حین ترک سیگار باید مواد مغزی مثل میوه‌ها و آجیل‌ها را مصرف کرد تا هم فرد پر انرژی باشد و هم کمتر به سیگار فکر کند.
مجد بیان کرد:یکی از مهم‌ترین اجزای موفقیت در ترک، کاهش سیگار‌های مصرفی تا زمان روز ترک است.
برای کاهش تدریجی تعداد سیگار به کمتر از ۵ تا ۷ نخ در روز، رعایت موارد زیر کمک کننده است:

نوع سیگار خود را عوض کنید.
سیگار را نصفه بکشید و مابقی آن را دور بیندازید.
دست سیگار کشیدن تان را عوض کنید. اگر راست دست هستید، سیگار را با دست چپ روشن کنید و یا برعکس.
هر روز روشن کردن نخستین سیگار روز را به تاخیر بیاندازید.
به هرکدام از سیگار‌هایی که روشن می‌کنید، فکر کنید. هر سیگاری را که می‌خواهید روشن کنید، از خودتان بپرسید «آیا کشیدن آن ضروری است؟»
آب بنوشید، هر وقت هوس سیگار کردید به جای روشن کردن سیگار، یک لیوان آب را جرعه جرعه بنوشید.
بدون سیگار از منزل یا محل کار خارج شوید.
زیرسیگاری‌ها را خالی نکنید.
به مزایای ترک سیگار بیشتر بیندیشید.


هنگامی که دخانیات را کنار می‌گذارید:

۲۰ دقیقه بعد؛ فشارخون و نبض طبیعی‌تر می‌شود و گردش خون در بدن به ویژه در دست‌ها و پا‌ها بهبود می‌یابد.

۸ ساعت بعد؛ میزان اکسیژن و مونوکسیدکربن خون به حد طبیعی باز می‌گردد.

۲۴ ساعت بعد؛ گاز سمی مونوکسیدکربن بدن را ترک گفته و ریه‌ها شروع به بیرون دادن ترشحات و ذرات انبار شده می‌کنند.

۴۸ ساعت بعد؛ حالا بدن شما از هرگونه نیکوتین پاک شده است. آیا دقت کرده اید که حس چشایی و بویایی شما چقدر بهبود یافته است؟

۷۲ ساعت بعد؛ نفس کشیدن آسان‌تر شده است. حالا شما انرژی بیشتری دارید.

۲-۱۲ هفته بعد: گردش خون در سرتاسر بدن بهتر شده است، عملکرد ریه‌ها بهبود یافته و حالا شما راحت‌تر می‌توانید راه بروید و ورزش کنید.

۳-۹ ماه بعد: کارایی ریه‌ها ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته و مشکلات تنفسی شما کمرنگ‌تر شده است. با سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه خداحافظی کنید.

سال بعد: حالا خطر بروز حمله قلبی در شما فقط نصف فردی است که تاکنون دخانیات مصرف نکرده است.

۱۵ سال بعد: احتمال بروز سرطان ریه و حمله قلبی در شما مانند فردی است که تاکنون دخانیات مصرف نکرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار