سرپرست فرمانداری اهواز با بیان اینکه باید حرفه‌آموزی افراد معتادی که بازپروری می‌شوند جدی گرفته شود تا به جامعه و زندگی طبیعی خود برگردند، گفت: معتاد متجاهری که جمع‌آوری و بازپروری می‌شود، به احتمال زیاد مجددا به اعتیاد برمی‌گردد مگر اینکه مشغول به کاری شود و در این خصوص باید به حرفه‌آموزی و اشتغال اهتمام بورزیم.
کد خبر: ۱۱۱۱۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳ 24 June 2023

سید احمد موالی‌زاده در همایش هفته مبارزه با مواد مخدر که امروز (۳ تیرماه) در اهواز برگزار شد، با تاکید بر لزوم تغییر دیدگاه‌ها و نگرش‌ها در مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: دیدگاه‌ها باید تغییر کند و همه بدانند که گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر پدیده‌ای استعماری است و می‌خواهند اجتماع و مقاومت ما را در برابر زور و استعمار سست کنند. اگر این نگرش ایجاد شود، همه متوجه می‌شوند که موضوع مبارزه با مواد مخدر یک ضرورت و اهمیت است و باید پای کار بیایند.

وی افزود: مبارزه با مواد مخدر یک رویکرد امنیتی، انتظامی و سیاسی است و همه باید به آن توجه کنند. مبارزه با مواد مخدر موضوع ساده‌ای نیست و نباید موضوعی روتین و ساده گرفته شود.

سرپرست فرمانداری اهواز بیان کرد: در حال حاضر کنگره ۶۰ درمان اعتیاد به صورت خودجوش توسط مردم و بدون دخالت مسئولان برای درمان اعتیاد آغاز به فعالیت کرده است که باید تقویت شود. البته باید کارها در مرحله پیشگیری هم انجام شود تا کار به مرحله درمان نرسد.

موالی‌زاده گفت: هزینه درمان ۱۰ برابر پیشگیری است در حالی که باید سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌ها و تشکیلاتی برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر کار کنند؛ بنابراین علاوه بر مقابله و درمان، باید موضوع پیشگیری نیز مد نظر قرار بگیرد و اساس این کار نیز فعالیت فرهنگی است.

وی با بیان اینکه در موضوعات فرهنگی ضعیف عمل می‌کنیم، افزود: بسیاری از خانواده‌ها از برخی موضوعات ارائه شده در خصوص مبارزه با مواد مخدر اطلاع ندارند. متاسفانه میان دانش‌آموزان، نوجوانان و دانشجویان پدیده‌ای به نام سیگار وجود دارد؛ دیشب در خیابان دیدم دختربچه ۱۲، ۱۳ ساله‌ای سیگار می‌کشید. این دختر از کجا می‌فهمد سیگار چیست؟ جز اینکه مساله فرهنگی داریم، می‌خواهد خودی نشان دهد و کمبود دارد. به این دختر در خانواده توجه نشده است و برای اینکه مورد توجه قرار بگیرد در خیابان سیگار می‌کشد. برای ما کاری ندارد که این افراد را جمع کنیم اما راه، این نیست.

سرپرست فرمانداری اهواز بیان کرد: زمانی که در جامعه مشاهده می‌شود نوجوان و جوان ما سیگار می‌کشد و در حال وارد شدن به این مسیرها است باید بدانیم در خانواده مشکل دارد و به آن‌ها توجه نمی‌شود.

موالی‌زاده عنوان کرد: اصل راه پیشگیری از مصرف مواد مخدر، بحث فرهنگی است و اساس آن از خانواده آغاز می‌شود. اگر در این زمینه به خوبی عمل شود، تا حدود زیادی پیشگیری انجام می‌شود.

وی بیان کرد: آنطور که باید و شاید در خصوص پیشگیری و مقابله با مواد مخدر حداقل در خوزستان کار نشده است. البته اصل این کار مسئولان نیستند زیرا مسئولان تنها هماهنگ‌کننده هستند و مبارزه با مواد مخدر، یک کار اجتماعی است.

سرپرست فرمانداری اهواز گفت: شعار آقای رئیسی، مردمی‌سازی در حوزه‌های مختلف است بنابراین برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر نیز باید از ظرفیت مردم استفاده شود و همه مردم باید این درد را احساس کنند.

وی با اشاره به تاثیر وضعیت اقتصادی در گرایش به مصرف مواد مخدر افزود: بسیاری از افرادی که وارد موضوع اعتیاد به مواد مخدر می‌شوند، چه بسا به علت مساله اقتصادی باشد بنابراین باید برای معتاد متجاهری که جمع‌آوری و درمان می‌شود، فکری داشته باشیم. معتاد متجاهری که جمع‌آوری و بازپروری می‌شود، به احتمال زیاد مجددا به اعتیاد برمی‌گردد مگر اینکه مشغول به کاری شود و در این خصوص باید به حرفه‌آموزی و اشتغال اهتمام بورزیم.

موالی‌زاده با بیان اینکه خوزستان در بحث اشتغال استان مظلومی است، گفت: ۸۰ درصد اقتصاد خوزستان دولتی است و همه این نگاه را دارند که جایی استخدام شوند، بر عکس استان‌های دیگر که نگاه کارآفرینی دارند.

وی عنوان کرد: باید حرفه‌آموزی افراد معتادی که بازپروری می‌شوند جدی گرفته شود تا به جامعه و زندگی طبیعی خود برگردند.

سرپرست فرمانداری اهواز با تاکید بر تشدید و مقابله با توزیع مواد مخدر، افزود: تا وقتی برخورد جدی با توزیع‌کنندگان مواد مخدر نشود، همین آش و همین کاسه است. باید عزم جدی و جهادی برای مقابله و تشدید برخورد با توزیع‌کنندگان مواد مخدر داشته باشیم.

موالی‌زاده بیان کرد: در حال حاضر در کل کشور میزان برخورد با توزیع‌کنندگان مواد مخدر به آن معنا که باید باشد نیست و یکی از مشکلات، این مساله است. مواد مخدر دارد جوانان را به تباهی می‌کشاند و پول‌های کلانی از این پدیده شوم به دست می‌آید اما هیچ برخوردی به آن معنا انجام نمی‌شود در حالی که اگر برخورد جدی شود و تشدید یابد بسیاری از این موارد کاهش می‌یابد.

وی افزود: کار برخورد جدی با توزیع‌کنندگان مواد مخدر در اهواز آغاز شده است و با مصوبه شورای تامین، کمک دادستان و نیروی انتظامی به زودی خانه‌های مرکز توزیع مواد مخدر تخریب می‌شوند و در این خصوص با کسی مماشات نداریم و باید این کار انجام شود زیرا تا وقتی این کار انجام نشود شاهد چنین پدیده‌هایی هستیم.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار