مدیرکل ثبت اسناد و املاک قم گفت:با صدور سند مالکیت ۹۹/۵ درصد اراضی ملی استانی،قم در رتبه نخست کشور قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۱۳۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴ 02 July 2023

به گزارش تابناک قم، علی جوانی، مدیرکل ثبت اسناد و املاک قم  در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: گفت: تاکنون سند مالکیت ۹۹/۵ درصد اراضی ملی در این استان صادر شده است که از این نظر قم در رتبه نخست کشور قرار دارد.

وی ادامه داد:نیم درصد باقی مانده از اراضی ملی مربوط به پلاک‌هایی است که اجرای قانون نشده و یا اختلاف‌های حقوقی دارند.

جوانی اضافه کرد: صدور سند مالکیت پیشگیری از هر گونه طرح دعاوی در دادگاه ها، تعدی و تجاوز به اراضی ملی را در پی خواهد داشت.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک قم  ادامه داد: در حال حاضر برای ۷۰ درصد از اراضی زراعی استان قم نیز سند مالکیت زراعی صادر شده است و قم دارای رتبه اول کشوری در میزان صدور اسناد مالکیت کشاورزی است.

به گفته جوانی، کل اراضی زراعی استان قم، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است و تا زمانی که پلاک‌های کاداستر برای صد درصد این اراضی صادر نشود، رقم واقعی اراضی زراعی مشخص نخواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت مسوولان دستگاه‌های مربوطه بتوانیم تا مرحله صد درصدی اراضی کشاورزی پیش رفته و شاهد اتمام پروژه صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی باشیم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک قم  با اشاره به این که در این زمینه به مرحله تقاضا محور شدن رسیده‌ایم، بیان کرد: از آنجایی که این مقوله بسیار مهم است، برای تشویق و ترغیب کردن کشاورزان برای اخذ سند مالکیت، بخش زیادی از هزینه‌های مالی و اقدام‌ها و فرآیند‌های عملیاتی صدور اسناد مالکیت کشاورزی را سازمان ثبت برعهده گرفته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک قم با بیان این‌که بیش از ۹۰ درصد کشاورزان بر اساس اسناد عادی زمین‌ها را در مالکیت دارند، ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد پرونده‌های ورودی دادگستری، ملکی است که بیش از ۹۰ درصد اختلاف‌ها در خصوص تثبیت مالکیت است و املاکی است که سند عادی دارند.

وی با بیان این‌که سند مالکیت مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه (س) سال گذشته صادر شد، خاطرنشان کرد: پارسال برای بیش از ۹۰ درصد املاک باارزش اوقاف سند صادر شد و امسال ۹۰ درصد املاک اوقافی باقی مانده نیز تعیین تکلیف می‌شود.

جوانی گفت: سال گذشته چهار هزار و ۲۶۹ فقره سند مالکیت کاداستر، ۵۷۰ فقره سند مالکیت وقفی، هفت هزار و ۴۹۳ فقره سند دولتی، یک هزار و سه فقره سند مسکن مهر و ۸۴۴ فقره سند المثنی صادر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار