کد خبر: ۱۱۱۵۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰ 16 July 2023

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: حدود یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح لایروبی آبراه دسترسی به حوضچه منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر اختصاص یافت.

سعید کیاکجوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پیمانکار اجرای این طرح قرارگاه خاتم الانبیا انتخاب شده و قرار است به زودی با استقرار تجهیزات و ماشین آلات در حوضچه بندر نوشهر این عملیات را شروع کند.

وی اظهار کرد : پسروی و کاهش سطح تراز آب دریای خزر در شمال کشور در دهه ۷۰ تاکنون به عنوان یک چالش اساسی است به گونه ای که مسیرهای تردد ناوگان حمل و نقل دریایی منتهی به بنادر که آبراه نامیده می شود دچار مشکل کرده است .

طبق آمار، سطح آب دریای خزر طی چهار سال گذشته حدود ۳۸ سانتی متر کاهش داشته است و در اثر کاهش ۱۷۰ سانتیمتری سطح آب خزر از دهه ۷۰ تاکنون بنا بر بررسی های کارشناسی مسوولان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر این عقب نشینی قابل ملاحظه دریا به افزایش گستره زیادی از عرصه ساحلی در سواحل شمالی به ویژه مازندران منجر شده است.

بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال ٢٠١٧ مشخص شد که آب خزر تا سال ٢٠۵٠ پسروی خواهد داشت و این پسروی بنا به گفته کارشناسان به علت تغییر اقلیم است که احتمال افزایش هم دارد در حالی که حدود ۵۰ درصد پسروی دریایی خزر به سرعت تبخیر آب در آن بر می گردد و درصورتی این روند با این سرعت ادامه یابد ٢٠ تا ٢۵ درصد مساحت خزر در بخش شمالی که سواحل روسیه را شامل می شود، کاهش خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار