مروری بر روزنامه های امروز بیست و دوم مهر ماه؛
خسارت حوادث طبيعي به بخش کشاورزي استان و بهره برداري از 42 پروژه آموزشي و ميزان خسارت زلزله دیروز راز و جرگلان در کانون توجه روزنامه های امروز است حال آنکه روزنامه های امروز در گزارش هایی به موضوع ایمنی نبودن کشتارگاه فاروج و اجرایی شدن 23 درصد مصوبات سفر رهبری به استان در بخش کشاورزی پرداخته اند.
کد خبر: ۱۱۱۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶ 14 October 2015
خسارت حوادث طبيعي به بخش کشاورزي استان و بهره برداري از 42 پروژه آموزشي و ميزان خسارت زلزله دیروز راز و جرگلان در کانون توجه روزنامه های امروز است حال آنکه روزنامه های امروز در گزارش هایی به موضوع   ایمنی نبودن کشتارگاه فاروج و اجرایی شدن 23 درصد مصوبات سفر رهبری به استان در بخش کشاورزی پرداخته اند.


در ادامه می‌توانید، روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های چهارشنبه بیست و دوم مهر ماه را مرور کنید
.


»
روزنامه خراسان شمالی« تیتر یک امروز خود را به موضوع خسارت حوادث طبيعي به بخش کشاورزي استان و تعلق نگرفتن غرامت  اختصاص داده است. خراسان شمالی در این گزارش با تیتر «غرامت صفر » می نویسد:حوادث طبيعي در سال هاي 93 و 94، 825 ميليارد تومان به بخش کشاورزي استان خسارت وارد کرد که تاکنون ريالي غرامت به استان پرداخت نشده است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: اميدواريم از اعتبارات مديريت بحران، منابعي براي بخش کشاورزي اختصاص پيدا کند و تسهيلات مورد نظر يک تا 3 سال بايد تمديد مي شد و کارمزد را نيز دولت تأمين مي کرد اما با اين که 84 ميليارد تومان براي کارمزد برآورد شده، هنوز اين ميزان اعتبار تأمين نشده است

وي با بیان اینکه اگر اعتبار مورد نياز کارمزد ها تأمين نشود اين ميزان کارمزد از کشاورزان دريافت مي شود، افزود: اعتبارات سفر مقام معظم رهبري براي بخش کشاورزي استان 375.9 ميليارد برشمرد و گفت اين ميزان اعتبار براي 14رديف است که 200 ميليارد تومان آن در صندوق توسعه ملي و 176 ميليارد تومان ديگر نيز از محل اعتبارات تملکي است.

وي ادامه داد: 47.5 درصد از اعتبارات تملکي محقق شده است و 4 ميليارد تومان آن نيز براي سال 94 است که بايد محقق شود.

وي مهمترين پروژه مصوب سفر مقام معظم رهبري را تشکيل صندوق حمايت از سرمايه گذاري کشاورزي ذکر کرد و افزود: در سفر رهبري تشکيل اين صندوق براي 8 شهرستان استان مصوب شد و 6 ميليارد تومان اعتبار نيز براي آن در نظر گرفته شده است که 3 ميليارد تومان آن از محل دفتر رهبري، 3 ميليارد تومان از اعتبارات استاني و 6 ميليارد تومان نيز آورده کشاورزان است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي با بيان اين که صندوق در 8 شهرستان به شکل کامل تشکيل شده است، ادامه داد: پيش بيني آورده صندوق 17 ميليارد تومان بود اما به دليل تحقق نيافتن کامل سهم کشاورزان اين مبلغ در حال حاضر 9.4 ميليارد تومان است.

وي با اشاره به 60 ميليارد تومان اعتبار مصوب سفر رئيس جمهوري براي توسعه سيستم هاي آبياري نوين استان، عنوان کرد: تقاضاي جهاد کشاورزي مبني بر هزينه اين اعتبار براي انتقال آب با لوله و آبياري تحت فشار مصوب شد اما هنوز به استان ابلاغ نشده است.

وي تخصيص 6 ميليارد تومان اعتبارات خاص دولت از صندوق توسعه ملي را براي مهار آب هاي مرزي در راز و جرگلان مثبت ارزيابي کرد و ادامه داد: همزمان با تکميل سد سومبار و چندير شبکه انتقال آب هم اجرايي مي شود.

رئيس سازمان جهادکشاورزي با بيان اين که 161 ميليارد تومان از مطالبات کشاورزان تاکنون پرداخت شده است، اظهارداشت: 370 ميليون تومان از مطالبات باقي مانده نيز در ماه هاي آينده پرداخت مي شود.

وي با اشاره به توليد 8 هزار و 500 تن گندم و جو بذري در سال زراعي گذشته، افزود: اين ميزان نسبت به سال گذشته 2 برابر افزايش دارد.

وي با بيان اين که کشاورزان بايد به مصرف کود توجه کنند، خاطرنشان کرد: امسال 48 هزار تن انواع کود شيميايي شامل فسفات و پتاس تأمين و پيش بيني شده است.

وي ادامه داد: 52 هزار هکتار براي کشت گندم آبي، 103 هزار هکتار براي کشت گندم ديم، 44 هزار هکتار جوي آبي و ديم و 3 هزار هکتار براي کشت کلزا در نظر گرفته شده است که تاکنون هزار هکتار کلزا کشت و ارقام کم آب طلب کلزا بين کشاورزان توزيع شده است.


همچنین این روزنامه در گزارش دیگری به موضوع  بهره برداري از 42 پروژه آموزشي پرداخته است.خراسان شمالی در این گزارش با عنوان« بهره برداري از 42 پروژه آموزشي در هفته جاري»می نویسد:پروژه آموزشي که با استفاده از اعتبارات سفر مقام معظم رهبري ساخته شده است، در هفته جاري به بهره برداري مي رسد

مدير کل آموزش و پرورش خراسان شمالي در همايش استاني ارتقاي سلامت و روان گفت: بيشتر فضاهاي آموزشي در استان نوساز و آموزشگاه هاي خشتي و گلي هم برچيده مي شود و فضاهاي آموزشي در حال نوسازي است ولي ساختمان هاي نو ملاک بالا رفتن کيفيت آموزش نيست در اين ساختمان ها و فضاهاي آموزشي جديد بايد انسان هاي موفقي تربيت شوند و اين فقط با همت و تلاش معلمان ميسر خواهد شد.

وي با بيان اين که ميانگين نيروي انساني اداره کل آموزش و پرورش استان نسبت به ميانگين کشوري بيشتر است، عنوان کرد: 674 کلاس درس در استان تشکيل شده است که دانش آموزان اين کلاس ها کمتر از 10 نفر هستند.

حاتمي خطاب به مشاوران حاضر در اين همايش گفت: بايد مشاوران در مدارس در صورت نياز، مشکلات بين همکاران خود را هم برطرف کنند تا محيطي شاد و با نشاط در مدرسه حاکم شود.

وی همچنین در سخنان می گوید: آنچه را که امروز ما به عنوان مسائل ديني دريافت مي کنيم قبلاً در مباني ديني ما آمده بود و باید به نظرات دانش آموزان در مدرسه توجه شود، گاهي رفتار و بيان برخي از معلمان باعث مي شود آموزش هاي معلمان ديگر خنثي شود و اثر بخشي خود را از دست بدهد.

وي در پایان سخنانش با تاکيد بر درس تربيت بدني،گفت:يکي از مهمترين درس هاست که بايد مورد توجه قرار بگيرد زيرا دانش آموزان در زنگ ورزش با انجام حرکات ورزشي بسياري از رفتارهاي ناهنجار را دفع مي کنند.

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری به موضوع  ميزان خسارت زلزله دیروز راز و جرگلان پرداخته است.خراسان شمالی در این گزارش با عنوان«ميزان خسارت زلزله راز و جرگلان اعلام شد» می نویسد:زلزله 5.3 ريشتري در منطقه بخاردن ترکمنستان، در شهرستان هاي راز و جرگلان و بجنورد نيز احساس شد و هر چند خسارت جاني نداشت اما مردم اين 2 شهرستان را به شدت هراسان کرد

بر اساس گزارش مرکز لرزه نگاري موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران ساعت 1:07 دقيقه بامداد روز گذشته زلزله اي به بزرگي 5.3 ريشتر در بخاردن ترکمنستان و هم مرز با خراسان شمالي به وقوع پيوست و پس از آن تا ساعت 14 روز گذشته 8 پس لرزه ديگر در اين منطقه ترکمنستان و 4 پس لرزه نيز در راز و جرگلان رخ داد که بزرگترين آن‌ها 3.1 ريشتر بود که خوشبختانه اين زلزله و پس لرزه هاي آن خسارت هاي جاني در استان نداشت اما به 30 واحد مسکوني در روستاهاي کاريز ، کلاته ابريشم و سنگسار از 20 تا 50 درصد خسارت وارد کرد که 3 باب از اين منازل ديگر قابل سکونت نيستند.

همچنين يک مدرسه گلي نيز به ميزان 50 درصد تخريب شد.بر اساس گزارش هلال احمر خراسان شمالي اين زمين لرزه در عمق 6 کيلومتري بخاردن ترکمنستان به وقوع پيوست و باعث لرزش شديد مناطقي از جرگلان و محدوده روستاهاي کاريز و کلاته ابريشم شد.

شکوري نسب مديرعامل جمعيت هلال احمر استان گفت: در پي اين زلزله تيم هاي ارزيابي جمعيت هلال احمرخراسان شمالي به مناطق مربوطه اعزام شدند و در بررسي اين تيم ها مشخص شد تنها بخش هايي از ساختمان هاي گلي دچار ترک خوردگي شدند و تلفات جاني در بر نداشت.

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری به موضوع  ایمنی نبودن کشتارگاه فاروج پرداخته است.خراسان شمالی در این گزارش با عنوان «کشتارگاه فاروج در آستانه تعطيلي» می نویسد:تا 16 نقص از کشتارگاه فاروج به شهرداري اين شهر معرفي شده اما تاکنون اقدامي براي برطرف شدن اين نواقص صورت نگرفته است وکشتار با همين نواقص بهداشتي انجام مي شود این سخنان رئيس دامپزشکي فاروج است

او می گوید: شهرداري به تعهدات خود در ساماندهي حوزه بهداشتي کشتارگاه شهرستان عمل نکرده است و با اشاره به اين که روزانه 5 تا10 دام سبک و هفته اي يک دام سنگين در اين کشتارگاه ذبح مي شود و بارها نواقص بهداشتي کشتارگاه در شوراي بهداشت شهرستان مطرح شده و مصوباتي هم براي رفع آن داشته ايم اما از سوي شهرداري اقدامي انجام نشده است.

محمدي به ايمن نبودن کشتارگاه با توجه به نامناسب بودن سقف آن و سيمان نبودن کف کشتارگاه اشاره و بيان کرد: با توجه به شرايط نامناسب کشتارگاه، در صورت ساماندهي نشدن، بهتر است تعطيل شود و شهرداري دام ذبح شده در کشتارگاه شهرهاي مجاور را که از شرايط بهتري برخوردارند، به قصابي هاي شهرستان انتقال دهد.

وي گفت: پيشنهاد تعطيلي کشتارگاه شهرستان را به فرمانداري و شوراي بهداشت ارائه کرده ايم.

«روزنامه اتفاقیه»نیز تیتر یک امروزش را به موضوع خسارات وارد شده به راز و جر گلان در پی زلزله دیروز اختصاص داده و در گزارشی با عنوان «تخریب 30 واحد مسکونی شهرستان راز و جرگلان» می نویسد:زمین‌لرزه 5.3 ریشتری بامداد دیروز در کشور ترکمنستان به 30 واحد روستایی شهرستان مرزی راز و جرگلان خسارت زد این سخنان سرپرست فرمانداری شهرستان راز و جرگلان است

احمدریواده اظهار داشت: این زمین‌لرزه ساعت یک و هفت دقیقه بامداد دیروز در کشور ترکمنستان رخ داد که به علت شدتی که داشت سبب آسیب رسیدن به 30 واحد مسکونی در شهرستان راز و جرگلان شد.

وی بابیان اینکه این منازل 30 تا 80 درصد آسیب دیده‌اند افزود: سه باب از این منازل غیرقابل سکونت شده است.

وی خاطرنشان کرد: این خسارت‌ها از سه روستای سنگسار، کاریز و کلاته ابریشم گزارش شده و خوشبختانه خسارت جانی در بر نداشته است. اما سبب تخریب مدرسه خشتی و گلی روستای کلاته ابریشم شد.

سرپرست فرماندار شهرستان راز و جرگلان گفت: خانه‌های خشتی و گلی روستاها تهدیدی برای ساکنان هستند و امید می‌رود مقاوم‌سازی مسکن روستاییان بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

براساس اعلام شبکه لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.3 ریشتر ساعت یک و هفت دقیقه دیروز در عمق هفت کیلومتری و در 45 کیلومتری کشور ترکمنستان رخ داد که به علت بزرگی در شهرستان راز و جرگلان نیز احساس شد.

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری به موضوع اجرایی شدن 23 درصد اعتبارات به بخش کشاورزی پرداخته است. اتفاقیه در این گزارش با عنوان«اجرایی شدن 23 درصد مصوبات سفر رهبری به استان در بخش کشاورزی» می نویسد:تاکنون 23 درصد از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان در بخش کشاورزی اجرایی شده مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالیاست این سخنان

عبدا... یوسفی گفت: این رقم با احتساب مصوبات اعتبارات تسهیلاتی در این بخش است، در سفر معظم له به استان تأمین 375.9 میلیارد تومان اعتبار تملک و تسهیلاتی برای بخش کشاورزی مصوب شد که قرار بود در زیربخش های مختلف اختصاص یابد که از این میزان 200 میلیارد تومان مربوط به تسهیلات صندوق توسعه ملی و 176 میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی، رهبری، ملی و استانی است.

وی افزود: تاکنون 75.6 میلیارد تومان از اعتبارات مصوب در سفر رهبر معظم انقلاب به بخش کشاورزی استان تزریق شده است.

یوسفی گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده با نماینده رهبر معظم انقلاب و استانداری، 17 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر معظم له به پروژه‌های ناتمام بخش کشاورزی استان اضافه شد که این رقم برای توسعه توتستان‌ها و صنعت نوغانداری و نیز ایجاد شهرک دامپروری و یا اسب اختصاص می‌یابد.







اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار