امام جمعه همدان با اشاره به اینکه فرهنگ عاشورایی انقلاب اسلامی را ایجاد کرده است، گفت: ملت ما از امام حسین (ع) فریاد مبارزه با ظلم را آموخت و ملت ایران زیر بار ذلت نمی رود و دشمنان نیز از همین می‌ترسند.
کد خبر: ۱۱۱۷۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱ 28 July 2023

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه فرهنگ عاشورایی انقلاب اسلامی را ایجاد کرده است، گفت: ملت ما از امام حسین (ع) فریاد مبارزه با ظلم را آموخت و ملت ایران زیر بار ذلت نمی رود و دشمنان نیز از همین می‌ترسند.

به گزارش تابناک همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی در آیین سیاسی عبادی نماز جمعه این هفته ضمن تسلیت عاشورا اظهار کرد: از مردم همدان در ۱۰ روز اخیر که مجالس بزرگی را برقرار کردند و عظمت خلق کردند، قدردانی می‌کنیم، قطعا توجه اهل بیت (ع) به این مجالس است و نگاه امام حسین (ع) به عاشقانش خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهادت اباعبدالله (ع) از اسرار خداوند است گفت: ام‌سلمه می‌فرماید "روزی پیامبر (ص) به من فرمودند کسی را راه به خلوت ایشان راه ندهم، اطاعت امر کردم، دیدم حضرت رسول حسین (ع) را بغل کرده و اشک می‌ریزد " پرسیدم یا رسول الله! چرا گریه می‌کنید فرمودند: از جبرئیل پیام آمد که فرزندم، حسین (ع) به شهادت می‌رسد".

امام جمعه همدان با اشاره به ادامه روایت گفت: ام سلمه به پیامبر (ص) می‌فرمایند: خداوند دعای شما را مستجاب می‌کند دعا کنید خداوند این بلا را از امت برگرداند که پیامبر می‌فرمایند "دعا کردم، اما تقدیر الهی بر شهادت حسین (ع) است".

وی با تاکید به اینکه پیامبر (ص) در جواب ام‌سلمه می‌فرمایند "حسین (ع) درجه و جایگاهی دارند که هیچ یک از مخلوقان در این عالم به آن دست نمی‌یابد" افزود: ایشان فرمودند آن قیام‌کننده آخرالزمان که عالم را پر از عدل و داد می‌کند، مهدی از فرزندان اوست".

شعبانی با بیان اینکه پیامبر (ص) فرموده‌اند خوشا به حال کسانی که از شیعیان و عزاداران امام حسین (ع) هستند گفت: حضرت رسول (ص) ۱۴۰۰ سال پیش ما شیعیان را در خلوت‌های خود دعا کرده‌اند و خوشا به سعادت ما.

وی تصریح کرد: مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار نقل کرده پیامبر (ص) وقتی خبر شهادت حسین (ع) را به حضرت زهرا (س) دادند، ایشان گریه کردند و فرمودند" یا رسول‌الله! چه کسی بر شهادت امام حسین (ع) گریه می‌کند؟، " پیامبر (ص) فرمود"امت‌هایی می‌آیند و بر حسین (ع) گریه می‌کنند".

شعبانی با اشاره به اینکه قیامت همه چشمان گریان است مگر چشمی که بر حسین ابن علی (ع) گریه کرده باشد افزود: خوشبختانه بین مردم افراد بسیاری هستند که برای اهل بیت (ع) مدح و مرثیه می‌خوانند که مورد عنایت آل‌الله خواهند بود.

وی با بیان اینکه امام صادق (ع) فرمودند "اگر اسم و مصیبت ما مطرح شود و یک قطره اشک کمتر از بال مگس جاری شود، خداوند متعال گناهان شما را می‌بخشد" عنوان کرد: این نعمت عظیمی است که خداوند متعال به این جامعه عنایت کرده که توفیق یافته‌ایم عزادار امام حسین (ع) باشیم.

شعبانی با بیان اینکه خداوند همه هستی خود را به پای حسین (ع) می‌ریزد افزود: روایت داریم کسی که زائر امام حسین (ع) در روز عاشورا باشد و بر حسین (ع) اشک بریزد، ثواب ۲ میلیون حج تمتع و ۲ میلیون حج عمره به او داده می‌شود.

وی بیان کرد: امام صادق (ع) فرمودند کسانی که توفیق حضور در روز عاشورا در کربلا را ندارند به صحرا و مکان مرتفع رفته و بر حسین (ع) سلام دهند، قاتلان ایشان را لعنت کنند و دو رکعت نماز بخوانند پ برای امام حسین (ع) عزاداری کنند که قول می‌دهم ثواب زیارت کزبلا نصیب آن‌ها می‌شود.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان در خطبه دوم با توصیه تقوا به نمازگزاران گفت: تقوا بدون محبت و ولایت اهل بیت (ع) محقق نمی‌شود و توصیه مجالس اهل بیت (ع) است که تقوا را در جامعه تقویت کنید.

وی با اشاره به اینکه ایام محرم دل‌ها پذیرش بیشتری نسبت به معارف الهی دارد افزود: در این روز‌ها رنگ و بوی جامعه تغییر می‌کند و این سنت الهی است که مجالس اهل بیت (ع) برای همیشه ماندگار باشد.

شعبانی با بیان اینکه پیامبر (ص) فرمودند برای شهادت حسین (ع) حرارت ماندگاری در قلب مومنین عالم است که هیچگاه سرد نخواهد شد خاطرنشان کرد: این جزو اسرار الهی است که بیش از ۱۴۰۰ سال در سوگ امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند و از حرارت آن هر سال کاسته نمی‌شود بلکه ماندگار می‌شود.

وی بیان کرد: جریان باطل تلاش می‌کند به مجالس اهل بیت (ع) آسیب بزند و ضمن تحریم آن شبهه‌پراکنی می‌کند و به هر شکلی می‌خواهد این مجالس را تعطیل و تضعیف کند، اما راه به جایی نمی‌برد.

امام جمعه همدان اندیشه حسینی را برای جریان باطل بسیار خطرناک عنوان کرد و با بیان اینکه دلیل شبهه‌افکنی‌ها نیز همین موضوع است گفت: اباعبدالله (ع) فرمودند هیچ فتنه‌ای بر امت بالاتر از حکومت طاغوتی امثال معاویه و یزید نیست بنابراین در پیشگاه الهی برای دین خودم و امت پیغمبر (ص) وظیفه‌ای بالاتر از جهاد و مبارزه با طاغوت نمی‌بینم.

وی با بیان اینکه در نظر حسین (ع) بزرگترین فتنه طاغوت و استکبار است گفت: در فرهنگ اباعبدالله (ع) مبارزه با ظلم واجب شرعی است، بنابراین می‌فرمایند "اگر مبارزه نکنم باید برای گناه خودم استغفار کنم"، ترک مبارزه با طاغوت در نظر ایشان گناه بزرگی است که همین اندیشه برای استکبار خطرناک است.

شعبانی با بیان اینکه رضاخان نمی‌خواست مراسم و برنامه‌های دینی برقرار باشد چراکه این اندیشه‌ها برای مستبدین تاریخ خطرناک است خاطرنشان کرد: دشمنان از مجالس امام حسین (ع) می‌ترسند، چون جامعه‌ای که در پیشگاه اباعبدالله (ع) تربیت شود برای مستبدین و مستکبرین خطرناک است. 

وی با تاکید بر اینکه جامعه حسینی زیر بار حرف زور نمی‌رود و دشمنان نیز از همین می‌ترسند گفت: حسین (ع) نور خداست و این سنت الهی است که مجالس دین ماندگار باشد.

امام جمعه همدان با تاکید به اینکه فرهنگ عاشورایی انقلاب اسلامی را ایجاد کرد و ملت ما از امام حسین (ع) فریاد مبارزه با ظلم را آموخت گفت: ملت ایران از حسین (ع) یاد گرفته زیر بار ذلت نرود.

وی با بیان اینکه ملت ما یاد گرفت شهادت مرگ نیست بلکه حیات جاوید است گفت: ما ایثار و مروت و شهادت‌طلبی را از مکتب امام حسین (ع) یاد گرفته‌ایم، امروز جمهوری اسلامی وظیفه خود می‌داند این مجالس را حمایت کند و این فرهنگ را توسعه دهد. 

شعبانی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد این مجالس را کمرنگ کند، اما سنت خداوند بر ماندگاری مجلس حسین (ع) است افزود: امام (ع) با خواندن نماز ظهر عاشورا ما را متوجه هدف خود کردند که تحقق عبودیت بر پروردگار عالم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار