مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: فنی و حرفه‌ای از دستگاه‌هایی است که با وجود نقش کلیدی در اشتغال، تسهیلات بانکی به آن تعلق نمی‌گیرد و ما سهمی از اعتبارات در دریافت تسهیلات برای ایجاد مشاغل نداریم.
کد خبر: ۱۱۱۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵ 30 July 2023

شهرام ملایی‌هزاروندی در نشست خبری که امروز (۸ مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای دو ماموریت توانمندسازی نیروی کار در بخش صنعت، کشاورزی، هنر خدمات و... و آموزش به جوانان جویای کار را برعهد دارد. تفاوتی که آموزش فنی و حرفه‌ای با سایر آموزش‌ها و نظام آموزش رسمی از جمله آموزش عالی و آموزش و پرورش دارد، در این است که آموزش‌های رسمی تئوری است اما آموزش فنی و حرفه‌ای در کارگاه‌ها و مهارتی است.

وی ادامه داد: در نظام آموزش رسمی، مخاطبان قلم به دست و در نظام آموزش فنی آچار به دست هستند ‌و هزینه آچار نسبت به قلم خیلی بیشتر است و به این دلیل آموزش ما نیاز به تخصیص اعتبارات بیشتری دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: در سطح کشور ۹۲ درصد اعتبارات آموزشی و پژوهشی در نظام آموزش رسمی و ۸ درصد اعتبارات در حوزه مهارت‌آموزی است که از این ۸ درصد نیز تنها حدود یک درصد سهم سازمان فنی و حرفه‌ای است که خیلی کم است؛ در صورتی که همه جا بحث توسعه فنی و حرفه‌ای مطرح است و از جمله اینکه مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که آموزش‌های مهارتی باید توسعه یابند. توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز به حمایت دستگاه‌های اجرایی نیاز دارد.

ملایی‌هزاروندی با اشاره به تنوع رشته‌ها و حرفه‌های آموزشی در این اداره‌کل گفت: تنوع در حرفه‌ها و رشته‌ها بسیار زیاد است؛ از خیاطی و پرورش زنبور عسل تا تراشکاری، جوشکاری، آموزش غواصی و... . آموزش‌های فنی چند ویژگی دارند، از جمله اینکه به شکل مستمر تغییرپذیر هستند و کسانی که این آموزش‌ها را می‌بینند باید علاقه داشته باشند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های مهارتی در خوزستان عنوان کرد: وضعیت استان خوزستان را تحلیل و بررسی کردیم و سپس طرح نهضت مهارت‌آموزی را مطرح کردیم که سه بخش اصلی دارد و در آن اداره‌کل فنی و حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و صنایع باید در کنار هم باشند. هر کدام از این بخش‌ها در حال انجام کار خود هستد و اگرچه ارتباط مستمری بین این‌ها وجود دارد اما این ارتباط چندان پررنگ نیست. ظرفیت بسیار بالایی در صنایع و دانشگاه‌ها وجود دارد که باید در کنار فنی و حرفه‌ای قرار بگیرد.

ملایی‌هزاروندی افزود: در حال حاضر ۵۰ مرکز دولتی و یک هزار و ۱۰۰ آموزشگاه آزاد در استان خوزستان وجود دارد. امسال حدود ۱۷ میلیون نفر ساعت تعهد آموزشی در بخش دولتی و غیردولتی با رویکرد بخش غیردولتی با حدود ۱۱ میلیون نفر ساعت با حدود ۶۵ درصد آموزش‌ها در بخش غیردولتی داریم اما این آموزش‌ها سنگین و حرفه‌ای نیستند و بیشتر خدماتی هستند و نیاز به سرمایه‌گذاری سنگینی ندارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به وضعیت اشتغال در استان گفت: اگرچه وظیفه ما ایجاد اشتغال نیست اما آموزش‌های فنی در این راستا هستند و به این منظور برای ۱۹ گروه‌ هدف برنامه‌ریزی شده است که شامل افراد جویای کار شهری، روستایی، سربازان وظیفه، معتادان، زنان خانه‌دار، دانشجویان، دانش‌آموزان، فارغ التحصیلان، کودکان کار و... هستند.

وی در خصوص طرح‌های اشتغالزایی عنوان کرد: اعتقاد ما این است اگر کسی مهارت و تخصص داشته باشد بیکار نیست و نیروی ماهری نمی‌بینید که بیکار مانده باشد. آموزش‌های فنی نیز با کمترین نیاز به اعتبار، می‌توانند شغل خوبی ایجاد کنند.

ملایی‌هزاروندی گفت: فنی و حرفه‌ای از دستگاه‌هایی است که با وجود نقش کلیدی در اشتغال، تسهیلات بانکی به آن تعلق نمی‌گیرد و ما سهمی از اعتبارات در دریافت تسهیلات برای ایجاد مشاغل نداریم.

وی ادامه داد: در بخش بنگاه‌های اقتصادی استان خوزستان، ظرفیت خالی بسیاری وجود دارد. سه طرح برای احیای مراکز جوارکارگاهی در جوار صنایع داریم که به شکل استاد شاگردی و آموزش دوگانه صنعت کار و حین کار می‌توان آن را انجام داد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان بیان کرد: اگر به دنبال اشتغالی هستیم که بتواند نتیجه مثبتی داشته باشد، باید به فنی و حرفه‌ای کمک شود. امسال برای اشتغالزایی حدود ۳ هزار میلیارد تومان در قالب وام برای استان خوزستان در نظر گرفته شده و تجهیزات و اعتبارات فنی و حرفه‌ای اختصاص داده شده تنها حدود ۴ میلیارد تومان با وجود ۵۰ مرکز دولتی است. اگر به اداره‌کل فنی و حرفه‌ای در این زمینه کمک شود می‌توانیم اشتغال بیشتری ایجاد کنیم.

ملایی‌هزاروندی ادامه داد: در نهضت مهارت‌آموزی نیز سه برنامه داریم؛ تعهد ما ایجاد ۳۰۰ فرصت شغلی است اما تلاش بر این است که یک هزار فرصت شغلی بدون دریافت تسهیلات ایجاد شود. برای ایجاد فرصت‌های شغلی غیرمستقیم با بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد شهید نشست‌هایی داشتیم و گروه‌های هدف را شناسایی کردیم. این گروه افراد توسط ما آموزش می‌بینند و از دستگاه‌های مرتبط با خود تسهیلات می‌گیرند.

وی گفت: ارائه خدمات در قالب گروه‌های جهادی یکی از برنامه‌هایی است که به شکل ویژه برای اولین بار در دستور کار است. از مساجد و گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی دعوت می‌شود که به آنها آموزش بدهیم و مدرس جهادی نیز تربیت می‌کنیم. حدود یک هزار و ۱۰۰ مسجد در خوزستان وجود دارد و طرح‌های نذر مهارتی و خادمیار امام حسین(ع) را می‌توان در این مساجد اجرا کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان عنوان کرد: نیروهای جهادی نیز تربیت می‌شوند تا خدمات رایگان را با همکاری کمیته امداد و بهزیستی و اداره زندان‌ها ارائه دهند.

ملایی‌هزاروندی گفت: در روستاها نیز برنامه "هر روستایی یک مهارت" اجرا می‌شود و در این خصوص ظرفیت روستاها احصا شده است.

وی ادامه داد: در خصوص سربازان وظیفه، خط مقدم اشتغال کسانی هستند که خدمت‌شان تمام شده است و اگر به آن‌ها مهارت یاد ندهیم می‌تواند در جامعه آسیب داشته باشد. خوشبختانه استان خوزستان رتبه اول را در مهارت‌آموزی سربازان داشته است و امسال نیز برنامه داریم یک هزار نفر شغل ایجاد کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه امسال مراکز آموزشی ویژه راه‌اندازی می‌شوند، گفت: یکی از مشکلاتی که استان خوزستان دارد مشکلات در خصوص در بزه‌کاری است و نرخ بیکاری نیز بالا است. در زندان اهواز حدود ۳ هزار زندانی وجود دارد که در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی برای اولین بار امسال یک مرکز مهارت‌آموزی برای آن‌ها ایجاد می‌شود زیرا علت اصلی اینکه برخی از زندانیان پس از آزادی دوباره به زندان بازمی‌گردند نداشتن شغل است.

وی افزود: در هفته دولت مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در زندان اهواز راه‌اندازی می‌شود تا در ایجاد امنیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی کار کنیم. یک مرکز آموزش فنی نیز برای معتادان بهبودیافته راه‌اندازی می‌شود تا بتوانند شغلی ایجاد کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های آموزش مهارت برای دانش‌آموزان گفت: امسال استان خوزستان در طرح اوقات فراعت ویژه دانش‌آموزان رتبه اول کشوری را کسب کرد و حدود ۶ هزار دانش‌آموز در این طرح شرکت کردند. این طرح تابستانه در قالب دو طرح ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۵ تا ۱۸ سال برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان بیان کرد: در مسابقات کارگری نیز صنایع ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند و با اختلاف در ثبت نام این مسابقات رتبه اول را کسب کردیم و در حال آماده‌سازی ۴۴ کارگر ماهر هستیم.

وی افزود: در راستای ایجاد اشتغال، این آمادگی را داریم و از همه دعوت می‌کنیم که همه اقشار از این ظرفیت استفاده کنند. آموزش در بخش دولتی جز مبلغ ناچیز ثبت نام و آزمون، تقرییا رایگان است. اگرچه اعتبارات ما مناسب نیست اما در تلاش هستیم و برخی آموزش‌ها سنگین و سخت هستند.

ملایی‌هزاروندی افزود: برای دانشجویان نیز برنامه آموزشی داریم و مراکز مشاوره و هدایت آموزشی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شده است؛ به ازای هر ۳۹ ساعت آموزش در دانشگاه، یک واحد درسی در نظر گرفته می‌شود و دانشجویان می‌توانند تا ۲۴ واحد درسی در قالب ۵۴۰ بسته آموزشی آموزش ببینند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان ادامه داد: تعداد زیادی فارغ‌التحصیل دانشگاهی وجود دارد که تقریبا مهارتی ندارند و تنهاآموزش نظری دیده‌اند؛ این افراد را دعوت می‌کنیم که بیایند و در این آموزش‌ها شرکت کنند تا شغلی ایجاد کنند.

وی در خصوص مسابقات مهارت نیز گفت: مسابقات مهارت‌آموزی هر ساله در سه مرحله شهرستانی، استانی و ملی برگزار می‌شود و هدف آن شناسایی استعدادها است. مسابقات در سه دسته کارگران، مهارت‌آموزان زیر ۲۱ سال و زندانیان برگزار می‌شود.

ملایی‌هزاروندی بیان کرد: مسابقات زندانیان نیز در مرحله اول برگزار شده است. مسابقات کارگری نیز در مرحله ملی است و برنامه‌ریزی می‌کنیم که امسال با قدرت ظاهر شویم و جایگاه استان خوزستان را ارتقا دهیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به برگزاری مسابقات جهانی فنی و حرفه‌ای گفت: سال گذشته مهارت‌آموزان خوزستان در دو رشته دیپلم افتخار جهانی را کسب کردند.

وی تاکید کرد: مهارت‌آموزی باید از دوران کودکی شکل بگیرد و هدف این است تا بعدها افراد به دنبال پشت میزنشینی نباشند. در این خصوص دنبال این هستیم که نخبه‌پروری کنیم.

وی با اشاره به قرارداد آموزشی با شرکت نفت، گفت: در حوزه نفت، آموزش رشته‌های شغلی جوشکاری، برق صنعتی، ابزار دقیق، لوله‌کشی صنعتی در تفاهم‌نامه آمده و توافق شده است که تا پایان امسال یک هزار نفر آموزش ببینند و تاکنون بالای ۴۰۰ نفر در حال آموزش هستند. با توجه به اینکه آموزش‌های فنی پرهزینه و روزانه حدودا ۱۰ میلیون تومان است، اعتبار مالی مواد مصرفی را نفت پرداخت می‌کند.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار