مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی از خشک شدن ۳۰ حلقه چاه آب عمیق در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱ 03 August 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از تسنیم، رضا نعیمی در گفتگویی در بجنورد اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و گرم شدن زمین، در طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۳۰ حلقه چاه از منابع آب شرب استان خراسان شمالی به شدت دچار کاهش آبدهی شده یا کامل خشک شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آب شرب مورد نیاز هم استانی‌ها از طریق ۶۷۱ حلقه چاه، چشمه و قنات در سطح استان تامین می‌شود، گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، چشمه و قنات‌های موجود بهدلیل فصلی بودن وضعیت مناسبی از لحاظ آبدهی ندارند و همین طور سد‌ها هم به عنوان منابع آبی پایداری محسوب نمی‌شوند.

مدیرعامل آبفای خراسان شمالی افزود: در حال حاضر ۷۰ پروژه فعال در سطح روستا‌ها و شهر‌های استان داریم که ۱۵ پروژه آن در قالب پروژه‌های تنش تعریف شده اند که عملیات اجرایی این پروژه‌ها از سال ۹۸ آغاز شده است و ۳۰ درصد این پروژه‌ها در تابستان ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید.

نعیمی در ادامه راه‌های صرفه جویی و مدیریت مصرف آب شرب در فصل گرم سال را بیان کرده و اظهار داشت: بیشترین منابع آبی استان در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که باید کشاورزان و باغداران نسبت به صرفه جویی منابع و استفاده صحیح از آب به عنوان نعمتی که این روز‌ها کمتر در دسترس است٬ آگاهی‌های لازم را داشته باشند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت آب‌های دریاها، استفاده از سیستم بازچرخانی آب خاکستری و نمک زدایی سه روش برای برون رفت از مشکلات حوزه آب در کشور است که امیدواریم با تزریق اعتبارات ملی استان ما هم از این موهبت بهره‌مند شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار