سرپرست فرمانداری قصرشیرین و فرماندار خانقین عراق برای پذیرایی و حضور زائران اربعین در مرز «خسروی- منذریه» اعلام آمادگی کرده و از ایجاد زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای تسهیل در تردد زائران و خدمات رسانی گسترده به زائران و مهیا بودن شرایط برای سفر راحت امن و آسان زائران اربعین خبر دادند.
کد خبر: ۱۱۲۰۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷ 16 August 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا سرپرست فرمانداری قصرشیرین که در راس هیاتی به عراق سفر کرد، ضمن بازدید از زیرساخت های مرز منذریه برای خدمات رسانی به زوار در حاشیه نشست با فرماندار خانقین عراق در محل فرمانداری این شهرستان از توابع استان دیالی، گفت: حسب دستور استاندار کرمانشاه امروز از شهرستان خانقین بازدیدی صورت گرفت و در دیدار با «دلیر حسین» فرماندار خانقین توافق های خوب و کارسازی در خصوص تسهیل در تردد زوار و خدمات رسانی به آن ها صورت گرفت.

«محمد نجفی» افزود: اولین توافق ما در خصوص تعیین نرخ کرایه مصوب بود که برای تردد زوار با حمل و نقل عراق و نماینده آن ها صحبت هایی انجام شد و قرار شد نرخ مصوب اعلام و رانندگان عراقی برای انتقال و جابجایی زائران هیچ گونه افزایش نرخی را نداشته باشند.

وی اظهار کرد: سال های گذشته مشکلی برای بازگشت زوار از شهرهای زیارتی عراق به مرز منذریه داشتیم که در شهرهای زیارتی رانندگان عراقی شناخت آن چنانی از منذربه نداشتند و امروز توافق شد تا برای بازگشت زوار به منذریه که امسال تابلوهای راهنمای مسیر نصب و نرخ های مصوب نیز تعیین و اعلام شود.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: همچنین قرار شد تا پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر برای خدمات رسانی به زائران و مصدومان احتمالی بد توجه به گرمای هوا در پنج کیلومتری مرز «منذریه » عراق مستقر شود.

وی ادامه داد: همچنین توافقی صورت گرفت تا پنج موکب ایرانی در مرز منذریه مستقر شوند و خدمات رسانی لازم را در زمینه اسکان و اطعام زائرانی که از مرز خسروی خارج می شوند در منذریه داشته باشند و تا زمان اعزام به شهرهای زیارتی مشکلی در اسکان و اطعام آن ها نداشته باشیم.

نجفی ادامه داد: توافق هایی چند روز گذشته نیز در منذریه داشتیم و در مجموع امروز هم توافق های خوبی صورت گرفت و و دیدار با مقامات عراقی و بازدیدها تا شروع پیاده روی اربعین ادامه دارد و تا کنون مسائل و مشکلاتی که بوده برطرف شده است.

او همچنین با اشاره به وجود نقاط کور در بحث آنتن دهی خطوط تلفن همراه گفت: قرار بر این شد نقاط کور مخابراتی و آنتن دهی برطرف شود.

آماده پذیرایی و خدمات رسانی به زوار هستیم

فرماندار خانقین عراق نیز با قدردانی از حضور سرپرست فرمانداری قصرشیرین و هیات همراه در پیگیری امور مربوط به تردد زوار از توافق هایی برای تسهیل در تردد زائران، ایجاد موکب خدمات رسانی به زوار در مرز منذریه و ایجاد شرایط لازم برای جابجایی و انتقال زوار و همچنین ایجاد پایگاه امداد و نجات در پنج کیلومتر مرز منذریه خبر داد.

«دلیر حسین» افزود: تاکید ما در تعامل و هماهنگی و همکاری با طرف ایرانی و فرمانداری قصرشیرین برای تسهیل در تردد زائران ایرانی است و ما آمادگی کامل را برای پذیرش زائران و خدمات رسانی به آن ها داریم.

استقرار پنج موکب ایرانی در منذریه عراق برای خدمات رسانی به زائران

رییس ستاد عتبات عالیات استان کرمانشاه نیز گفت: به منظور خدمات رسانی گسترده به زائران ایرانی پنج موکب در ایران همراه با استقرار چهار موکب عراقی در منذریه کار خدمات رسانی به زائران را عهده دار خواهند بود.

«بهمن صحرایی» افزود: موکب های ایرانی در کنار موکب های عراقی به طور مشترک در منذریه عراق از زائران پذیرایی می کنند تا در ورود و خروج زائران در خاک عراق هم در خدمت زائران باشیم.

وی اظهار کرد: امروز در شهر خانقین با حضور فرمانداران قصرشیرین و خانقین و مسوولان ۲ طرف قرار شد آمادگی کمیته مشارکت های مردمی اسکان و تغذیه به زائران عتبات عالیات با حضور چهار موکب بزرگ به همراه موکب های عراقی به صورت مشترک در منذریه را خواهیم داشت.

وی گفت: این موکب ها در رفت و برگشت زائران در منذریه و در خسروی با سه وعده ناهار صبحانه و شام از زوار اربعین پذیرایی می کنند و طرف عراقی قرار شد تا از طریق استاندار دیالی و مسئولان بغداد مجوز برپایی این موکب را صادر کند.

لازم به ذکر است قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته ی مسوولان با توجه به توسعه ی زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

خسروی نزدیکترین مسیر زائران ایرانی به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار