رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه در خصوص انتشار خبری مبنی بر کشف مزرعه بزرگ ماری جوانا در این دانشگاه توضیح داد.
کد خبر: ۱۱۲۰۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹ 17 August 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا دکتر محمدابراهیم نوریان سرور در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به انتشار خبری مبنی بر کشت گیاه مخدر ماری جوانا در این دانشگاه، اظهار کرد: این خبر کاملا کذب است و صحت ندارد.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه تصریح کرد: بخش عمده طرح های تحقیقاتی ما در دانشگاه بررسی ضایعات کشاورزی مختلف همچون ساقه آفتابگردان، باگاس نیشکر، کاه برنج و... برای مصارف دامی است.

این مسئول تاکید کرد: در همین راستا با توجه  رسالت خود برای شناسایی انواع خوراک دام از ضایعات کشاورزی، اجرای طرح تحقیقاتی استفاده از ساقه و برگ گیاه شاه دانه برای استفاده دام ها را نیز در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: از حدود یک سال و نیم پیش گروه علوم دامی دانشگاه رازی طرحی تحقیقاتی را در خصوص "استفاده از ضایعات برگ وساقه گیاه شاهدانه در تغذیه بره های پرواری " را در دستورکار قرار داد. 

نوریان سرور اضافه کرد: این طرح طی دو مرحله به اجرا درآمد که در مرحله اول از شهر بروجن مقدار ۹۱۰ کیلوگرم ساقه و برگ گیاه شاه دانه را به کرمانشاه منتقل کرده و به مصارف ۲۴ راس بره رسانیدم تا امکان جایگزنی آن به جای یونجه را بررسی کنیم.

عضو هیات علمی گروه علوم دامی دانشگاه رازی افزود: در گام دوم، کشت این محصول را در خود دانشگاه در دستور کار قرار دادیم که باتوجه به اینکه تعداد دام ها زیاد بود(۴۰ راس)، گیاه شاه دانه را در مساحت دو هزار متر مربع کشت کردیم، چراکه برای طرح به حدود دو هزار کیلوگرم از این گیاه نیاز داشتیم.

وی تاکید کرد: از آنجایی که این طرح تحقیقاتی روی ۴۰ راس گوسفند انجام می‌گیرد که در روز ۱۰۰ کیلوگرم خوراک آنهاست و طرح چندین ماه طول می کشد، لذا نیاز بود که در این مساحت کشت گیاه شاه دانه را انجام دهیم. 

نوریان سرور با بیان اینکه گیاه شاه دانه با نام علمی(همپ) با گیاه ماری جوانا متفاوت است، گفت: در حال حاضر دانه گیاه شاه دانه به وفور در بازار یافت می شود و هم مصرف انسانی دارد و هم برای پرندگان زینتی مصرف می شود. 

وی تاکید کرد: از طرفی گیاه شاه دانه در نقاط مختلفی از کشور کشت می شود که متاسفانه کشاورزان پس از برداشت محصول، ساقه‌ها و برگ‌های آن را آتش می زنند، درحالیکه ما  در تحقیقات خود به دنبال این هستیم تا آن را برای مصرف دامی استفاده کنیم.

این مسئول ادامه داد: اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا مانند استرالیا، ایتالیا و اروپا از گیاه تر آن به عنوان علوفه مرتعی به شکل گسترده استفاده می‌شود. 

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه در خصوص شائبه نداشتن مجوز دانشگاه برای کشت این محصول هم گفت: در مرحله اول طرح مجوز مصرف  آن را از ستاد مبارزه با مواد مخدر کسب کردیم و در مرحله دوم حین اجرای پروژه، پیگیر اخذ مجوز کشت آن بودیم که به تاخیر افتاد. 

وی اظهار کرد: اگر بنا بود دانشگاه بصورت مخفیانه و بدون داشتن مجوز این محصول را کشت کند، هیچگاه آن را در ملاء عام و مقابل سالن گوسفنداری کشت نمی کردیم و از سوی دیگر حراست پردیس کشاورزی هر روز گزارش اقدامات انجام شده را به حراست دانشگاه ارسال می کرد. 

نوریان سرور در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر محققین ایرانی در دانشگاه‌های تهران  و... روی گیاه شاه دانه مشغول انجام تحقیقاتی هستند تا آن را به عنوان یک گیاه دارویی به مردم معرفی کنند، افزود: اگر چنین تحقیقاتی در محیط دانشگاه صورت نگیرد، پس در کجا می خواهد انجام شود؟ 

وی یادآورشد: ریشه این شایعات و دروغ ها به جریانات سیاسی مخالف مدیران دانشگاه بر می گردد. 

این مسئول در پایان، اظهار داشت: متاسفانه  مزرعه کشت شاهدانه تحقیقاتی در دانشگاه رازی کرمانشاه که چندین ماه برای انجام فعالیت های تحقیقاتی روی آن زحمت کشیده بودیم، بدنبال این شایعات توسط پلیس امحاء شد. 

 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار