جلسه هماهنگي پيگيري پروژه هاي عام المنفعه:
کد خبر: ۱۱۲۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰ 19 August 2023

به گزارش پايگاه خبري مناطق نفت‌خيز، در جلسه هماهنگي پيگيري پروژه هاي عام المنفعه (مسئوليت هاي اجتماعي) كه روز دوشنبه مورخ 16 مردادماه 1402 برگزار گرديد؛ مهندس دانشي مديرعامل شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب عنوان نمود كه اجراي مسئوليت هاي اجتماعي از ابتداي شكل گيري صنعت نفت در تاريخ اين صنعت مكشوف است.
در اين نشست مهندس دانشي تشريح نمود كه مي بايست با نگاه علمي و عقلايي به مقوله مسئوليت هاي اجتماعي، مسير را به سمت داشتن زيرساخت هايي برد كه مردم منطقه هاي پيرامون تاسيسات توليد نفت را توانمند نمود كه نتيجتا به امنيت پايدار دست بيابيم. در اين خصوص ايشان خواستار مطالعات آمايش سرزمين شد؛ كه در پي اين مطالعات به نسخه اي عاجل جهت مولدسازي اجراي اين طرح ها برسيم. در آخر پيشنهاد ايجاد رسانه آنلاين كه به صورت پيوسته و ويژه عملكرد كميته CSR صنعت نفت را اطلاع رساني كند را داد و افزود كه زيرساخت و نيروي انساني جهت تشكيل اين رسانه در مناطق نفت خيز جنوب موجود مي باشد.

مهندس بابك دارابي مشاور اجتماعي وزير نفت در اين جلسه اذعان داشت كه شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب با محيط پيرامون خود دوستي مي ورزد و اين مهم را در حضور به موقع عوامل انساني و لجستيكي اين سازمان در حوادث غيرمترقبه مي شود مشاهده كرد. وي عنوان داشت كه رويكرد نظام نامه مسئوليت هاي اجتماعي وزارت نفت در جهت بهره مندي ساكنين پيراموني صنعت نفت و ايجاد زنجيره ارزش براي ايشان در جهت كمك به توسعه اقتصادي و اجتماعي آنان مي باشد. وي افزود كه در صورت نياز اين شيوه نامه مي تواند اصلاح گردد كه با زيست بوم تاسيسات نفتي جنوب همخواني بيشتر داشته باشد. ايشان در پايان گفت كه هدف نهايي ما در كميته مسئوليت هاي اجتماعي وزارت نفت راه اندازي سامانه جامع اطلاع رساني اين كميته به منظور رسانه اي كردن خدمات ارائه شده مي باشد.

در ابتدای جلسه مهندس صالح بیگی مشاور مدیرعامل در امور مسئولیت های اجتماعی ضمن خیر مقدم به مهندس دارابی مشاور اجتماعی وزیر نفت و هیئت همراه، نمایندگان شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران در جنوب از جمله شرکت ملی حفاری ایران، شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت مهندسی و توسعه نفت، مهندس رئیسی نماینده تام الاختیار مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، نماینده شرکت های بهره برداری تابعه و مدیران ارشد مناطق نفت خیز و همچنین حسن باقری فرمانده مرکز بسیج شهید تندگویان به ایراد سخن در موضوع نظام نامه مسئولیت های اجتماعی پرداخت. وی در خلال سخنان خود گفت: این نشست به دعوت و برنامه ریزی مجموعه مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی به جهت تبیین و بررسی نظام نامه مسئولیت های اجتماعی و پرسش و پاسخ در این خصوص همچنین بحث و تحلیل نقشه راه اجرای مسئولیت های اجتماعی و نیز شنیدن نظرات و دیدگاه های مدیرعامل در خصوص خدمات عام المنفعه می باشد. مشاور و نماینده مدیرعامل در امور مسئولیت های اجتماعی افزود که سعی بر این است که مطالب بر مبنای وحدت رویه و ایجاد نقشه راهی واحد در شرکت های تابعه شرکت ملی نفت مستقر در جنوب باشد. مهندس صالح بیگی تشریح کرد با توجه به اینکه صنعت نفت در 7 استان همجوار، درگیر ارائه خدمات مسئولیت های اجتماعی می باشد و سمت و سوی افق های مدون وزارت نفت نیز به صیانت از تولید است؛ لذا باید محوریت آشتی دادن محیط های پیرامونی با صنعت تولیدی نفت را در دستور کار قرار داده به نحوی که حس تعلق در مردم نسبت به صنعت نفت ایجاد شود؛ که رویکرد ساختاری همه ارکان وزارت نفت نیز بر این مقوله همراه و همدل است.

این مقام مسئول افزود با توجه به اینکه یکی از اهداف نظام نامه سازمان نگاه به درون سازمان برای رسیدن به اهداف در بیرون سازمان است می بایست چالش ها و مسائل درون سازمانی در مباحث نیز مورد بررسی قرار گیرد. مهندس بابک دارابی مشاور اجتماعی وزیر نفت در مقدمه با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران از دیرباز در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی در کلیه مناطق تحت تاثیر خود اقدامات مثبت و مثمر ثمری انجام داده تا جاییکه وقتی حادثه ای رخ می دهد انتظار امدادرسانی از شرکت ملی نفت است که این نشان از سابقه شرکت نفت در حوزه اجرای مسئولیت های اجتماعی می باشد. وی گفت: بازخوردهای مثبت و منفی ای که شرکت های مجری مسئولیت های اجتماعی نسبت به شیوه نامه ارسال نموده اند در کمیته ای بررسی و منجر به تغییراتی در شیوه نامه شد به گونه ای که علاوه بر اینکه قابل اجرا باشد قوانین را نیز مد نظر قرار بدهد. لذا رویکرد این شیوه نامه رویکردی هدفمند و نظام مند می باشد که با استفاده از ظرفیت موجود در شرکت ها برای توانمندسازی، آموزش و بهره مندی ساکنین بوده علاوه بر اینکه بتوانند زنجیره ارزش در شرکت ها را توسط جامعه پیرامونی ایجاد کند، مباحث لجستیک و پشتیبانی از صنایع و قراردادهای نفتی نیز توسط ایشان تامین گردد که نهایتا منجر به توسعه پایدار منطقه مورد هدف قرار گیرد. مشاور اجتماعی وزیر نفت افزود: نقش پررنگ اجرای مسئولیت های اجتماعی توسط وزارت نفت در دولت جدید کاملا مشهود است و اولویت انجام این امور با مناطق نفت خیز می باشد به گونه ای که بالای 50 درصد اعتبارات به خوزستان تعلق گرفته است.

مهندس علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به اینکه مسئولیت های اجتماعی صنایع، یکی از مباحث جدی و اثرگذار و مهم است تشریح نمود که از دیرباز در صنعت نفت مرسوم بوده است به گونه ای که وقتی به تاریخ این صنعت می نگریم مشهود است که در حوزه های پیرامونی تلاش های بسیاری شده است که این نیز جای مطالعه ویژه دارد و می توان از دل تاریخ خط مشی هایی که منطبق بر خدمت به مردم است را استخراج نمود. ایشان با تشریح اینکه بحث تولید و امنیت دو مقوله در هم تنیده می باشند افزود: هدف از هزینه ای که می شود اثر بخشی در این زمینه می باشد و برای اثر بخشی می بایست نگاه به محیط های پیرامون تاسیسات نفتی باشد به گونه ای که مردم منطقه را توانمند کند که این نیاز به کارهای مطالعاتی و آمایش سرزمینی در حوزه نفت دارد. وی اذعان داشت که کیفیت اطلاع رسانی وزارت نفت در زمینه انجام مسئولیت های اجتماعی مطلوب نیست که این نیازمند تاسیس رسانه ای مخصوص این امر می باشد و مناطق نفت خیز جنوب با توجه به دارا بودن زیرساخت ها آماده انجام این مهم می باشد.

سرهنگ پاسدار حسن باقری فرمانده مرکز مقاومت بسیج شهید تندگویان به ایراد انتقاداتی پرداخت از جمله اینکه مهندس دارابی نماینده ای در خصوص مسئولیت های اجتماعی در جنوب ندارند که این نقص تلقی می گردد. مورد دومی که وی اشاره نمود در شیوه نامه بود که فقط مناطق پیرامونی نفت را مورد توجه قرار داده بود چه اینکه همه شهرهای خوزستان از لحاظ زیستی در خطر هستند به صورت مثال در جاده اندیکا به سمت مسجدسلیمان بوی گاز استشمام می گردد ولی جز مناطق نفت خیز محسوب نمی شود. نکته بعدی اولیت بندی کارهاست که نیاز به تشکیل کارگروهی برای بررسی و تشخیص اهمیت و اولویت بندی کارهاست. ایشان با اشاره به نفت پایه بودن اقتصاد ایران اهمیت تامین امنیت تاسیسات و خطوط لوله نفت را بسیار حایز اهمیت دانست به گونه ای که امنیت اقتصادی کشور نیز با این موضوع گره خورده است. لذا می بایست رویکرد اجرایی مسئولیت های اجتماعی به گونه ای باشد که مردم رد پای نفت را در زندگی خود احساس کنند و در نهایت خودشان حافظ امنیت این صنعت باشند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار