دستگاه «کارنده نیشکر» یکی از دستاورد دانش‌بنیان صنعت نیشکر است که به‌منظور افزایش بهره‌وری و حرکت به سمت کشت مکانیزه، طراحی و ساخته شده است.
کد خبر: ۱۱۲۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱ 20 August 2023

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مردادماه سال گذشته از اولین دستگاه دو ردیفه کارنده نیشکر رونمایی شد و امسال نیز 2 دستگاه کارنده چهار ردیفه، یکی در کشت و صنعت امام خمینی‌(ره) و دیگری در واحد نیشکری سلمان فارسی، ساخته شده که حرکت صنعت نیشکر را به سمت جایگزینی کشت مکانیزه با کشت دستی تسهیل می‌کند.

دستگاه کارنده نیشکر ساخته شده در صنعت نیشکر، هیچ نمونه خارجی ندارد و آن‌گونه که هادی دلفیه معاون کشاورزی کشت و صنعت امام خمینی(ره) می‌گوید برای اولین‌بار است که با تکیه‌بر توان داخلی و استفاده از امکانات درونی صنعت نیشکر، طراحی شده و پس از پشت سر گذاشتن مراحل آزمایشی، در کشت نیشکر به کار گرفته می‌شود.

 حرت صنعت نیشکر به سمت کشت مکانیزه

پیش‌ازاین نیز در همین کشت و صنعت، دستگاه کارنده دو ردیفه ساخته شده بود؛ در حال حاضر از این دستگاه برای کشت مکانیزه نیشکر استفاده می‌شود. معاون کشاورزی کشت و صنعت امام خمینی(ره) «سرعت عمل» را مزیّت دستگاه جدید نسبت به نمونه قبل می‌داند: «راندمان کارنده چهار ردیفه نیشکر با مخزن 6 تُنی، دو هکتار در ساعت است».

هم‌اکنون، کشت نیشکر عمدتا به‌صورت دستی انجام می‌شود؛ این کشت به دلیل شرایط آب‌وهوایی خوزستان در تابستان، بسیار سخت و طاقت‌فرساست و به گفته این مسئول، حرکت به سمت کشت مکانیزه، باعث می‌شود علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهره‌وری نیز افزایش یابد.

دلفیه نیاز هر واحد نیشکری به دستگاه کارنده را چیزی در حدود 20 دستگاه می‌داند: «با ساخت تعداد زیادی از این دستگاه، کشت نیشکر در واحدهای نیشکری کاملاً مکانیزه خواهد شد».

 انطباق با الگوی کشت مزارع نیشکر

انطباق با «الگوی کشت» مزارع، یکی از ویژگی‌های دستگاه کارنده نیشکر است. در همین زمینه، معاون کشاورزی کشت و صنعت سلمان فارسی به دیگر مزیّت‌های آن اشاره کرد و گفت، با دستگاه کارنده، در هر رفت، تعداد 2 «فارو» نیشکر کشت می‌شود؛ کنترل آن نیز به‌صورت الکتروهیدرولیکی است.

کنترل کششی، پمپ هیدرولیک 2 طبقه، راندمان بیش از یک هکتار در ساعت، متحرّک بودن چرخ‌های عقب در حین چرخش و ثابت بودن در هنگام فعالیت، نصب آسان بر روی تراکتورهای 399 موجود در کشت و صنعت‌ها و… از دیگر ویژگی‌های دستگاه کارنده است که عبدالمجید نجفی به آن اشاره کرد.

به گفته او، باتوجه‌به اینکه کشت نیشکر در گرم‌ترین ماه‌های سال انجام می‌شود، به‌کارگیری دستگاه کارنده نیشکر موجب سهولت در انجام کار، ایجاد کارآفرینی و پویایی بیشتر صنعت نیشکر می‌شود.

 بر اساس این گزارش، استفاده از دستگاه‌های کارنده نیشکر به‌عنوان جایگزینی برای کشت دستی، می‌تواند به توسعه و بهبود صنعت نیشکر کمک و نقش مهمی در افزایش تولید و بهره‌وری این صنعت ایفا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار