کد خبر: ۱۱۲۲۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۴ 24 August 2023

به گزارش تابناک مازندران ، احسان آهنگر چهارشنبه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در نشست خبری و رونمایی ششمین دوره ملی اشکواره حسینی گفت:

در آستانه فرا رسیدن اربعین هستیم، جاذبه سید الشهدا هر ساله جمعیت بیشتری از زائران را با وجود گرما جذب خود می‌کند.

بر اساس این گزارش ، وی با بیان اینکه اهداف قیام عاشورا اظهار کرد:

هدایت بشر و احیای دین از اهداف قیام حضرت امام حسین (ع) بود که در این قیام عوامل دیگری نیز نقش پر رنگی داشتند و آن اهل بیت حضرت بود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ادامه داد:

حضرت زینب با روایت گری و سخنانی که بعد از واقعه عاشورا تا پایان عمر داشتند نقش بزرگی ایفا کردند، با برگزاری مراسم‌ها عزاداری و زیارت قبور شهدای کربلا در ماندگاری این واقعه نقش داشتند.

وی مردم را نقش اساسی در ماندگاری قیام عاشورا دانست و اظهار کرد:

دلایل اصلی ماندگاری این حرکت مراسم‌های مردمی است که حتی در زمان حکومت‌های ستمکار که مانع عزاداری می‌شدند، اما بازمردم به جهت اعتقاداتشان سعی می‌کردند مراسم‌ها رو برپا کنند.

احسان آهنگر تصریح کرد: اگر مردم نبودند فرهنگ متوقف می‌شد، رسالت ما نیز این است که بستر را برای نقش آفرینی مردم فراهم کنیم.

وی هیأت‌های مذهبی را یکی از مصادیق نقش آفرینی مردم در عاشورا خواند و خاطرنشان کرد: هیأت آل طاها امروز بیرق برگزاری را در ششمین سال برپا کرده که این یکی ازجریان های مردمی است که سعی کرده در فرهنگ عاشورا را گسترش دهد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به دو اصل ماندگای اشکواره حسینی اشاره کرد و گفت: دو ویژگی این اشکواره که باعث ماندگاری آن می‌شود، اتصال به فرهنگ عاشورا و نگاه تیزبینانه با ابزار هنری است. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار