به بهانه پخش «رحیل»، آخرین سریال مرحوم حسام محمودی، درباره بازیگرانی مانند سیروس گرجستانی، پرویز پورحسینی ،زهره فکور صبور و ... نوشته ایم که در سال‌های گذشته، آخرین اثر آن‌ها در غیاب‌ خودشان روی آنتن رفت
کد خبر: ۱۱۲۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ 01 September 2023

 

 

نقش آخرین یادگاری بر قاب تلویزیون

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، زنده‌یاد حسام محمودی در آخرین روز‌های عمرش، حسابی پرکار شده بود. او در   سریال «سوران» ایفای نقش کرد و سپس جلوی دوربین «رحیل» رفت، اما در میانه کارش در این سریال، دار فانی را وداع گفت و درگذشت ناگهانی او باعث شد ادامه نقش این بازیگر به بازیگر دیگری سپرده شود. در سال‌های اخیر، پیش از مرحوم محمودی چهره‌های دیگری هم بوده‌اند که سریال آن‌ها پس از درگذشت شان و در غیاب آنان به آنتن رسیده است، بنابراین تماشای این مجموعه‌ها برای مخاطبان همراه با احساس غم و حسرت بوده است. به بهانه حضور زنده‌یاد محمودی در سریال «رحیل»، در ادامه مطلب به ۸ چهره‌ای پرداختیم که سریال آن‌ها پس از درگذشت‌شان روی آنتن رفته است یا به زودی اثری آماده پخش خواهند داشت.

سیروس گرجستانی

۱۲ تیر ۹۹، زمانی که سیروس گرجستانی مشغول بازی در سریال «شرم» بود، بر اثر ایست قلبی درگذشت و مرگ ناگهانی او نقش «عزیز آقا» را ناتمام گذاشت. مرحوم گرجستانی مدت زیادی در سریال «شرم» بازی نکرده بود و تنها پنج ماه از فوت او گذشته بود که آخرین سریال این بازیگر پخش شد و یاد سیروس گرجستانی در ذهن مخاطبان زنده شد. پس از پخش پنج قسمت از این مجموعه، ادامه نقش مهم او با بازی سیاوش طهمورث دیده شد. سیاوش طهمورث با انگیزه زنده کردن یاد و خاطره مرحوم گرجستانی، تصمیم گرفت ادامه نقش او را ایفا کند.

 

پرویز پورحسینی

 

شیوع کرونا و ابتلای بسیاری از چهره‌ها به بیماری کووید – ۱۹، باعث شد هنرمندان زیادی از دست بروند. یکی از اولین چهره‌های پیشکسوت که بر اثر این بیماری دار فانی را وداع گفت، پرویز پورحسینی بود. این بازیگر هفتم آذر ۹۹ درگذشت و طولی نکشید که آخرین سریال او یعنی مجموعه «بیگانه‌ای با من است» ساخته احمد امینی و آرش معیریان روی آنتن شبکه دو رفت. مرحوم پورحسینی از نیمه آذرماه با این سریال در تلویزیون دیده شد و نقش پدر یک خانواده را در آن برعهده داشت. نکته غم‌انگیز درباره حضور پرویز پورحسینی در «بیگانه‌ای با من است» این بود که سرنوشت کاراکتر او در قصه نیز مرگ بود، بنابراین سکانس درگذشت «بهمن شهرابی» در قسمت ۳۳ سریال به نوعی دور از واقعیت نبود و مخاطبان را غمگین کرد. هرچند که «بیگانه‌ای با من است» آخرین سریال کارنامه زنده‌یاد پورحسینی در دوران فعالیت هنری اوست، اما این بازیگر سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی را که چند سال پیش از درگذشت خود در آن بازی کرده بود نیز آماده پخش دارد. توقیف چندساله سریال تبریزی باعث شد این مجموعه سال‌ها بعد و در غیاب مرحوم پورحسینی پخش شود. طبق اعلام رئیس سیمافیلم، قرار است «سرزمین مادری» امسال روی آنتن برود، اما فعلا خبری از تاریخ پخش آن نیست.

سیامک اطلسی

یکی دیگر از هنرمندان پیشکسوت که بر اثر بیماری کووید - ۱۹ درگذشت، سیامک اطلسی بود. مشابه اتفاق تلخی که برای پرویز پورحسینی رخ داد، برای این بازیگر نیز پیش آمد. مرحوم اطلسی در سریال «موج اول» که به موضوع شیوع کرونا می‌پرداخت، نقش یک رئیس بیمارستان به نام دکتر «نوروزی» را ایفا کرده بود که پزشکی مسئولیت‌پذیر و با وجدان بود و به دلیل ابتلا به کووید – ۱۹ فوت می‌کرد. سرنوشت کاراکتر مرحوم سیامک اطلسی در قصه، به واقعیت پیوست و این هنرمند بر اثر کرونا دارفانی را وداع گفت. زنده‌یاد اطلسی چهارم مهر ۱۴۰۰ درگذشت و سریال «موج اول» با فاصله نه چندان زیادی یعنی حدود دو ماه بعد، از نیمه آذرماه روی آنتن رفت. این هنرمند پیشکسوت برای آخرین‌بار با مجموعه «موج اول» در قاب تلویزیون دیده شد.

زهره فکورصبور

تنها بازیگران این فهرست که هنگام بازی در پروژه جدیدشان درگذشتند، مرحوم زهره فکورصبور و مرحوم حسام محمودی بودند. زنده‌یاد فکورصبور سال ۱۴۰۰ پس از دو سال غیبت در تلویزیون، جلوی دوربین مجموعه «بی‌همگان» کاری از بهرنگ توفیقی و اصغر هاشمی رفت و مشغول بازی در این سریال بود که با مرگ ناگهانی خود، همه را در بهت فرو برد. او در این مجموعه نقش زنی ثروتمند به نام «مهشید» را ایفا می‌کرد و حضور پررنگی در سریال داشت. این بازیگر ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ درگذشت و بازی‌اش در سریال «بی‌همگان» ناتمام ماند، به همین دلیل ادامه نقش او به کمند امیرسلیمانی واگذار شد. طبق گفته امیرسلیمانی، این بازیگر احساس کرده بود مرحوم فکورصبور کار ناتمامی در این دنیا دارد که مسئولیت انجام آن به او سپرده شده، بنابراین پیشنهاد بازی در نقش مرحوم فکورصبور را پذیرفت. سریال «بی‌همگان» هفت ماه پس از درگذشت این بازیگر، روی آنتن رفت.

علی سلیمانی

مهر توقیف بر سریال کمدی «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور باعث شد این مجموعه که چند سال قبل ساخته شده بود، در زمان درگذشت علی سلیمانی روی آنتن برود. این سریال قرار بود بهمن سال ۹۸ پخش شود، اما بعضی اظهارنظر‌های ملاقلی‌پور در فضای مجازی، «کتونی زرنگی» را از کنداکتور خارج کرد و پخش آن به تعویق افتاد. درنهایت طلسم پخش این مجموعه شکسته شد و «کتونی زرنگی» سه سال بعد، نیمه بهمن ۱۴۰۱ روی آنتن رفت. به این ترتیب علی سلیمانی که یکی از بازیگران این مجموعه بود، در زمان حیات خود نتوانست شاهد پخش این سریال باشد. مرحوم سلیمانی که یکی از هنرمندان قربانی ویروس کروناست، ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ دار فانی را وداع گفت و «کتونی زرنگی» به عنوان آخرین یادگاری او در تلویزیون پخش شد.

کریم اکبری مبارکه

آخرین سکانس بازی مرحوم کریم اکبری مبارکه در آخرین اثر کارنامه او نیز مانند سیامک اطلسی و پرویز پورحسینی با غم و اندوه فراوانی همراه بود. این بازیگر پیشکسوت که او نیز بر اثر ابتلا به بیماری کووید – ۱۹ از دست رفت، مشغول بازی در سریال تاریخی «آتش و باد» بود که درگذشت. مرحوم اکبری مبارکه در این مجموعه نقش شخصیت نابینایی به نام «آسد ممد» را بازی می‌کرد که جزو نقش‌های مثبت سریال بود. کاراکتر او در این مجموعه توسط یکی از شخصیت‌های شرور داستان کشته می‌شد و پایان این بازیگر در عالم قصه نیز با مرگ رقم می‌خورد. هرچند که طبق گفته حسن نجاریان کارگردان «آتش و باد»، بخش‌هایی جزئی از نقش او باقی مانده بود، اما کار اصلی مرحوم اکبری مبارکه در سریال تمام شده بود و درگذشت این هنرمند، نقش او را نیمه‌تمام باقی نگذاشت. کریم اکبری مبارکه اوایل آبان ۹۹ درگذشت و آخرین سریال او «آتش و باد» نوروز امسال به آنتن رسید. باتوجه به فوت این بازیگر، سکانس مرگ «آسد ممد» در سریال و عزاداری دیگر کاراکتر‌ها برای او، بسیار تلخ و باورپذیر بود.  

حسام محمودی

همانطور که اشاره کردیم، حسام محمودی جزو بازیگران پرکار تلویزیون نبود، اما در اواخر عمرش جلوی دوربین دو سریال «سوران» و «رحیل» رفت. مرحوم محمودی نیمه اردیبهشت امسال درگذشت و یک ماه بعد یکی از آخرین سریال‌هایش یعنی «سوران» در غیاب او روی آنتن رفت. این بازیگر نقش یکی از نیرو‌های انقلابی را که با منافقین مبارزه می‌کرد، برعهده داشت و با شخصیتی خوب و مثبت در این اثر دیده شد. هنوز مدت زیادی از پایان «سوران» نگذشته بود که «رحیل» نیز روی آنتن شبکه سه رفت. زنده‌یاد حسام محمودی در این مجموعه نقش یک ولیعهد در دوران قاجار را ایفا کرده و نقش متفاوتی برعهده دارد. فوت او هنگام بازی در این سریال باعث شد آخرین نقش او ناتمام بماند، بنابراین سازندگان «رحیل» ادامه نقش او را به بازیگر دیگری سپرده‌اند. همچنین صدای آن بازیگر نیز در سکانس‌های حسام محمودی دوبله شده است. با توجه به اینکه مخاطبان با صدای مرحوم محمودی آشنا هستند، این دوبله روی صدای او ننشسته است.

حسین محب اهری

برخلاف دیگر بازیگرانی که نام بردیم، پس از درگذشت حسین محب اهری سریالی با بازی او روی آنتن نرفت، اما به زودی آخرین سریال دیده نشده کارنامه این هنرمند نیز روی آنتن خواهد رفت. سریال «۸۷ متر» اثر کیانوش عیاری و «سرزمین مادری» ساخته کمال تبریزی دو اثر کارنامه تلویزیونی او هستند که هنوز به پخش نرسیده‌اند؛ از میان این دو مجموعه سریال عیاری از تلویزیون پخش نخواهد شد و معلوم نیست چه زمانی و از طریق کدام پلتفرم پخش می‌شود، اما وعده پخش «سرزمین مادری» داده شده است که البته این مجموعه نیز تاریخ پخش مشخصی ندارد. مرحوم محب اهری پس از چند سال تحمل بیماری، اواخر دی‌ماه ۹۷ درگذشت و پنج سال پس از فوت او، «سرزمین مادری» دیده خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار