کتابخانه مرکزی خرم آباد میراث نیمه تمام بیش از ۲ دهه گذشته بود که به دولت سیزدهم حواله شد تا به تنهایی جور ۲۰ سال کندی روند اجرایی طرح را به دوش بکشد و چشم اهالی فرهنگ و مطالعه لرستان را به روبان قرمز افتتاح روشن کند.
کد خبر: ۱۱۲۴۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴ 01 September 2023

به گزارش تابناک لرستان و به نقل از ایرنا، کتابخانه مرکزی خرم آباد مطالبه دیرین مردم لرستان است که با تخصیص مصوبات سفر رییس جمهور به استان، امروز با گذشت ۲۲ سال پس از کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی، توسط "محمدمهدی اسماعیلی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهره برداری می‌رسد.

عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی خرم آباد سال ۸۰ آغاز و تاکنون به عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین پروژه فرهنگی نیمه کاره استان تکمیل نشده بود که در جریان سفر آذرماه ۱۴۰۰ رییس جمهور به این استان،۲۳۰ میلیارد ریال برای این طرح مصوب شد تا دفتر قطور، اما و اگر‌های ۲۰ ساله این طرح، بسته شود.

زیربنای این طرح فرهنگی هفت هزار و ۵۰۰ متر مربع می‌باشد که ۵۰۰ میلیارد ریال برای احداث ساختمان و ۱۲۰ میلیاد ریال برای تجهیز آن هزینه شده است و اکنون موجودی اولیه کتاب‌های آن به حدود ۴۰ هزار جلد می‌رسد.

روند احداث این طرح آنچنان طولانی شد که با در نظر گرفتن هفت و هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا، چنانچه از سال ۸۰ تا ۱۴۰۰، سالیانه حدود ۳۷۵ مترمربع از این طرح اجرا می‌شد، به اتمام می‌رسید، اما این طرح نیز به عنوان یک میراث بلاتکلیف ناتمام به دولت سیزدهم حواله شد تا جور ۲۰ سال کندی روند اجرایی طرح‌ها را در ۲ سال گذشته به دوش بکشد و روایت داستان" نیمه کاره" این طرح فرهنگی را به نقطه پایان برساند.

ساختمان این طرح پیشکسوت فرهنگی لرستان شهریورماه پارسال با حضور "محمد اسلامی" معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی افتتاح شد و پس از حدود یک سال از آن مراسم، تجهیز کتابخانه نیز انجام شد و ۱۸ هزارمتر مربع فضای کتابخانه‌ای لرستان به ۲۶ هزار متر مربع رسید و امروز برای علاقه‌مندان بهره برداری شد.

۲۰ خدمت در کتابخانه‌های مرکزی ارائه می‌شود و پیش از این ۱۲ استان کشور از کتابخانه مرکزی برخوردار بودند که بهره مندی از نگارخانه، خدمات مبتنی بر وب، تالار علم و خلاقیت، مخزن کتاب کودک و نوجوان، ساخت‌کده، بخش استان‌شناسی، بخش‌های ویژه ناشنوایان، نابینایان و سالن‌های جداگانه مطالعه و پژوهش از جمله خدمات این مراکز هستند.

بخش "تالار سنتی" برای نخستین بار در کتابخانه مرکزی خرم آباد احداث شده است تا فضایی متناسب با فرهنگ و تاریخ استان برای نشست‌های کتابخوانی، شب شعر، نقالی و سایر فعالیت‌های مشابه فراهم شود و این مرکز به مامنی برای ادب دوستان و علاقه‌مندان به کتاب تبدیل شود.

بی شک راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی به عنوان محیط‌های فرهنگی و علمی یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی و فضایی برای شاداب‌سازی جامعه به شمار می‌رود که دیار فرهنگ دوست لرستان به دلیل کمبود اعتبارات لازم تا حدودی عدم توجه مسوولان ملی، طی سالیان گذشته از این طرح‌ها بی نصیب مانده است.

چهارم خرداد امسال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به لرستان با چهار رویکرد فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه‌ای و بازدید از طرح‌های شهرستان‌های کوهدشت، خرم‌آباد و بروجرد، بر تکمیل و بهره برداری کتابخانه مرکزی خرم آباد تا هفته دولت امسال تاکید کرده بود و امروز در وعده صادق دولت برای افتتاح این طرح، در واپسین روز‌های گرم شهریور، محقق شد تا مردم فرهنگ دوست لرستان از این خدمت دلگرم شوند.

امروز دفتر باز احداث کتابخانه مرکزی خرم آباد پس از ۲۲ سال به پایان آمد، اما حکایت طرح‌های نیمه تمام حواله شده به دولت سیزدهم و تلاش شبانه روزی دولتمردان برای تعیین تکلیف این میراث دردسرساز همچنان باقیست.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار