رئیس جمهور در سفر یک روزه به خراسان جنوبی با نخبگان، جوانان، برگزیدگان و فعالان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این استان دیدار کرد تا دغدغه‌ها و انتظارات خود را بازگو کنند.
کد خبر: ۱۱۲۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵ 07 September 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری تسنیم ، این دیدار با حضور نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی، استاندار، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و شماری از مسئولان استان در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد.

سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مردمی و غیررسمی و با هدف دیدار با مردم استان انجام شد و آیت‌الله رئیسی از صبح چهارشنبه با گروه‌های مختلف مردم در شهرستان‌های بیرجند، درمیان و فردوس دیدار و گفتگو کرد.

سه مطالبه آب، راه و راه‌آهن در این دولت به سرانجام برسد

علی جعفرپور‌مقدم نماینده فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی گفت: این استان علی رغم مشکلات متعدد، اما ظرفیت‌های مهمی هم دارد، اما اگر سه مطالبه آب، راه و راه‌آهن در این دولت به سرانجام برسد انقلابی در استان رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط ویژه منطقه انتظار معافیت‌های مالیاتی را از رئیس جمهور داریم، افزود: خراسان جنوبی دارای ظرفیت معدنی بسیار خوبی است که با توجه به انجام عملیات اکتشاف و زمین‌شناسی اتفاقات خوبی در این حوزه رقم‌خورده است.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه بار‌ها بر موضوع راه‌آهن استان تاکید شد، گفت: این پروژه در دو دهه گذشته کلنگ‌زنی شد و خیلی‌ها با وعده‌های راه‌آهن به مجلس راه یافتند.

وی تصریح کرد: ابر پروژه راه آهن بعد از مدت‌ها در دولت سیزدهم محقق شد و همین یک کار برای همیشه در اذهان مردم استان به یادگار خواهد ماند.

جعفر پور مقدم تصریح کرد: امروز به مدد سیاست خارجه هر روز خبر‌های خوشی از گشایش‌های فراملی شنیده می‌شود، اما در خراسان‌جنوبی ممنوعیت خروج دلار از افغانستان ما را دچار مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه به برکت سفر اول دولت به استان، با تشکیل ستاد احیای قنوات اتفاقات بی‌نظیری در استان در این حوزه رقم خورد، افزود: مقابله با خشکسالی نیازمند اعتبارات بیشتری است.

نماینده فعالان اقتصادی استان گفت: خراسان‌جنوبی علی رغم مشکلات متعدد، اما ظرفیت‌های مهمی هم دارد، اما اگر سه مطالبه آب، راه و راه‌آهن در این دولت به سرانجام برسد انقلابی در استان رخ خواهد داد.



بسیاری از قوانین ایثارگری متناسب با نیاز این قشر نیست

نماینده جامعه ایثارگری خراسان‌جنوبی، گفت: علی‌رغم پیگیری‌ها و دغدغه‌های که در این حوزه وجود دارد، اما بسیاری از قوانین متناسب با نیاز این جامعه نیست از طرفی بسیاری از قوانین تصویب، اما به نفع ایثارگران اجرا نمی‌شود.

بیدختی، در نشست رئیس‌جمهور با نخبگان خراسان‌جنوبی، افزود: بحث خودروی جانبازان علیرغم تصویب قانون هنوز اجرایی نشده است که امیدواریم این امور بهبود یافته و تسهیل یابد.

وی، با بیان اینکه در این حوزه به جد نیازمند اصلاح قوانین هستیم، اظهار داشت: در این جایگاه قوانین و مقررات موجود کدام بار مسئولیت را از دوش همسر، مادر و فرزندان شهید برمی‌دارد.

نماینده ایثارگران خراسان‌جنوبی، تصریح کرد: بیمه‌های ارایه شده پاسخگوی مشکلات درمانی ایثارگران نیست علیرغم اینکه همسران شهدا مسئول و سرپرست خانوار هستند حتی حق سرپرست خانوار بودن به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

وی، عنوان کرد: کمک معیشتی که برخی خانواده‌ها دریافت می‌کنند بسیار کم و ناچیز است، با توجه به اینکه بسیاری از جانبازان در زمان حیات از تسهیلات استفاده نکرده‌اند بعد از فوت هم فرزندان آن‌ها قادر به استفاده نیستند.

بیدختی، افزود: علاوه بر اینکه برخی قوانین برنامه ششم توسعه در حوزه ایثارگران اجرایی نشد بلکه در برنامه هفتم حتی حذف شده است.



فعالیت ۲۰۵ واحد فناور و ۵۶ شرکت دانش بنیان در خراسان جنوبی

نماینده جامعه دانشگاهی خراسان جنوبی در این نشست گفت: جوانان نسل علم بوده و قرائت و گفتمان علمی را از اساتید مطالبه می‌کنند، دکترین جامعه دانشگاهی و حوزوی باید سند توسعه علمی معنویت را نگارش کنند که توسط اساتید استان در حال تدوین است.

ذبیح الله اوحدی به مثلث تربیتی خانواده، آموزش و پرورش و آموزش عالی اشاره کرد و افزود: این مثلث طولی بوده و وظیفه هر سه در طول یکدیگر قرار داشته و در جهت حفظ تعادل ذهنی و روانی خانواده و جلوگیری از طلاق فردی و عاطفی افراد پیشنهاد می‌شود.

وی گفت: به همین منظور برنامه‌نویسی مسئله مدیریت معنویت آگاهانه در نظام دانشگاهی استان در حال نگارش بوده و گزارش اتمام آن ارسال خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با بیان اینکه در کنار بهره‌وری از ظرفیت علم استفاده از ظرفیت هنر دینی در توسعه معنوی مفید فاید است، گفت: سند خلاقیت عامی و ذوقی، عفاف و حجاب توسط دانشگاهیان متخصص استان در مراحل پایانی نگارش و تدوین قرار دارد.

وی خواستار توجه ویژه به هوش علمی در کنار دانش علمی شد و گفت: هوش علمی که همان قدرت بهره‌بری از علم است در تشخیص مناسبت‌های سیاسی و اقتصادی تعیین کننده خواهد بود و بنابراین در نظر گرفتن درسی تحت عنوان هوش تحلیلی در دروس تخصصی در تمامی رشته‌های دانشگاهی مفید است.

اوحدی با بیان اینکه اعتکاف سیاسی برخی اساتید دانشگاه‌ها در شرایط حساس کنونی مطلوب نیست افزود: با توجه به وظیفه خطیری که مقام معظم رهبری در مسئله جهاد تبیین با نگاه قطعی و فوری به عهده اساتید گذاشته و اساتید را به عنوان فرماندهان جنگ نرم معرفی کرده اند، انتظار است جامعه نخبگانی در پاسخ به شبهات دانشجویان اغنایی و خلاق عمل کنند.

نماینده جامعه دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: مسئله حفظ شان هوش معنوی در کنار هوش مصنوعی در راستای نگرش مقوله وحدت علم و دین از رسالت دانشگاه تراز اسلامی است که دانشگاهیان در این زمینه تکلیف شرعی دارند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری، ایجاد زیرساخت حیاتی، اقتصادی و عمرانی دارای ثمرات فزاینده‌ای است گفت: شرکت‌های دانش بنیان به حوزه‌های مزیت‌دار مانند معدن، فناوری اطلاعات، کشاورزی، گردشگری، تجارت سازی و ... ورود کردند.

وی فعالیت ۲۰۵ واحد فناور در خراسان جنوبی و ۵۶ شرکت دانش بنیان را از دیگر فعالیت‌های دانشگاهی در تعامل علم با صنعت عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌های خراسان جنوبی با نظر اسلامی شدن دانشگاه‌ها به دنبال ترویج اندیشه تمدن ساز هستند و برگزاری نشست، همایش و کرسی‌های آزاد مؤید این موضوع است.

اوحدی به دغدغه اساتید دانشگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: تسهیل در روند تبدیل وضعیت استخدامی برخی اساتید علمی، امنیت روانی و ذهنی آنان را کاهش داده که با رویکرد حل مسایل امنیت شغلی پایدار تامین می‌شود.

نبود جایگاه هویتی زنان در تصمیم گیری کلان استان

نماینده جامعه بانوان خراسان جنوبی در این دیدار اظهارکرد: ما در کشور نیازمند ارائه برنامه حمایتی هستیم که نقش همسری و مادری بانوان شاغل را در کنار دیوان سالاری اداری مشخص کند.

شاهبیگی خواستار تقویت سازمان‌های مردم نهاد حوزه بانوان استان شد و گفت: باید زیرساخت‌های مختلف در راستای رفاه بانوان با توجه به کم برخوردار بودن این استان فراهم شود و از زنان آسیب پذیر جامعه بیش از گذشته به صورت جدی حمایت شود و این حمایت نیازمند پیوست فرهنگی است.

وی با اشاره به آنچه نبود جایگاه هویتی زنان در تصمیم گیری کلان استان دانست، ادامه داد: باید شبکه موثر از زنان در حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در خراسان جنوبی تشکیل شود تا نقش راهبری در جامعه را بر عهده گیرند.

این فعال حوزه بانوان افزود: دفاتر زنان و بانوان در استان‌ها اعتبارات لازم را دریافت نمی‌کنند که این اقدام باعث کاهش اثرگذاری این دفاتر در تحرکات اثرگذار بانوان می‌شود همچنین نیاز است اعتبار مصوب حوزه بانوان استان در سفر‌های استانی به طور کامل پرداخت شود.

خام فروشی، سرمایه‌های غنی خراسان جنوبی را از بین می‌برد

نماینده مجموعه‌های دانشجویی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: مایه خوشحالی است در دورانی زیست می‌کنیم که خدمت به مردم تعطیلات نمی‌شناسد.

بهدانی افزود: شما به ثروتمندترین استان کشور گام نهاده‌اید و خراسان جنوبی میراث‌دار دانشمندان و عالمان بزرگی مانند آیت الله تهامی و پروفسور گنجی است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر بهره‌برداری از معادن رو به رشد بوده، اما متاسفانه خام فروشی، سرمایه‌های غنی خراسان جنوبی را از بین می‌برد، گفت: باید استان با راه اندازی واحد‌های فرآوری به شهرستان‌های معدنی و قطب معدنی کشور تبدیل شود.

این فعال دانشجویی گفت: فرآوری، ظرفیت‌های معدنی استان را به قطب معدنی کشور تبدیل می‌کند، مردم استان روی گنج نشسته‌اند، اما شرایط یک زندگی معمولی را ندارند و حتی افرادی که از ظرفیت معادن استان استفاده می‌کنند، حساب‌های مالی خود را به این استان منتقل نمی‌کنند.

وی ادامه داد: با این شرایط حتی مالیاتی که می‌تواند به توسعه مناطق محروم ما کمک کند به خارج از استان منتقل می‌شود.

نماینده دانشجویان خراسان جنوبی گفت: ما در برداشت از معادن رتبه‌دار هستیم که هم خوشحال کننده هم نگران کننده است و در حوزه معادن به تحول عظیم نیاز داریم.

وی اظهار داشت: یکی از پایه‌های اقتصادی وجود زیرساخت‌های مورد نیاز است که امروز خط ریلی استان کلنگ زنی شد، وضعیت دوبانده سازی هم در ۲ سال اخیر بهبود یافته، اما حمل و نقل هوایی ضعیف و پیشرفت را در استان به گروگان گرفته است.

بهدانی گفت: مقام معظم رهبری بار‌ها بر حضور مسئولان در دانشگاه‌ها تاکید داشتند، اما مگر می‌شود که رئیس دانشگاه بعد از یک سال و نیم فقط یک بار در جمع دانشجویان حضور یابد؟

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار