مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان با ابراز رضایت از اتفاقات رقم خورده در بخش عمرانی، از افزوده شدن ۶۸ هزار مترمربع به فضای ورزش خوزستان با افتتاح ۲۸ طرح ورزشی در هفته دولت خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۵۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷ 09 September 2023

حیمد بنی تمیم با حضور در تحریریه ایسنا، به تشریح آخرین وضعیت ورزش و جوانان خوزستان در بیش از یک سال و نیم سپری شده از مدیریت خود در اداره کل ورزش و جوانان خوزستان پرداخت. این مدیر ورزشی که از دل جامعه  کشتی به مدیریت ورزش و جوانان خوزستان رسیده، معتقد است، اگرچه ورزش خوزستان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند و جای کار فراوانی دارد، اما در بخش عمرانی به شرایط بهتری رسیده است که افتتاح حدود ۴۰ پروژه ورزشی در سال جاری و به بهره برداری رسیدن ۶۰ طرح دیگر تا پایان سال نمونه بارز آن است.

بنی تمیم در این نشست درباره موضوعات مختلف ورزش و جوانان استان از جمله حواشی پیرامون برخی از هیات های ورزشی، ورزش بانوان و این که خانه های کشتی ایذه و اندیمشک در چه وضعیتی از نظر پیشرفت فیزیکی به سر می برند نیز توضیحاتی ارائه داد. در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانید.

اوضاع نابه سامانی که به سامان رسید

بنی تمیم در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که کمتر کسی است که نداند اوضاع ورزش خوزستان در دو سال پیش در حوزه های مختلف نا به سامان بود، گفت: یکی از دلایل آن در کل کشور همه گیری کرونا بود. ضمن این که در خوزستان به دلیل حجم بالای بدهی ها به افراد و پیمانکاران، کار دستگاه ورزش و جوانان با مشکل مواجه شده بود و به دلیل همین بدهی ها برداشت از حساب اداره کل ورزش و جوانان خوزستان قابل توجه بود اما من و همکارانم تلاش کردیم تا به این اوضاع سر و سامان دهیم.

وی ادامه داد: در دو بخش اجرایی و ادارای نیز خوشبختانه در این مدت توانستیم ۱۱ رییس اداره ورزش و جوانان شهرستانی را که هیچ گونه رابطه استخدامی با ما نداشتند، طبق قانون به استخدام دستگاه ورزش و جوانان استان دربیاوریم. همچنین ۹ نیرو که در استادیوم غدیر مشغول به فعالیت بودند پس از سال ها بلاتکلیفی استخدام شدند و سر و سامان گرفتند. شش نیروی قراردادی که سال ها در استادیوم های تختی و قدس مشغول به فعالیت اما از نظر شغلی بلاتکلیف بودند، از ابتدای ماه جاری تبدیل وضعیت و نیروی قراردادی شدند. به هر حال در تلاش هستیم طبق قانون به وضعیت ۶۰ نیروی دیگر در هیات های ورزشی سر و سامان دهیم. تبدیل وضعیت خانواده های شهدای شاغل در دستگاه اداره کل ورزش و جوانان استان را نیز داشته ایم.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان با بیان این که با چالش های زیادی مواجه هستیم، افزود: امیدوارم با درخواستی که به استانداری برای استخدام نیروهای حراستی در سطح استان داده ایم، موافقت شود تا حداقل در هر شهری یکی دو نیرو به بخش حراستی دستگاه ورزش و جوانان اضافه کنیم.

اتفاقات خوب در بخش عمرانی

وی همچنین درباره اتفاقات خوب در بخش عمرانی که همراه با بهره برداری از پروژه های مختلف در شهرهای استان خوزستان بوده است، گفت: به جرات می توانم بگویم با همت همکارانم در بخش فنی و مهندسی اداره کل ورزش استان و کمک وزرات نفت، استاندار و نمایندگان استان، طبق قولی که برای بهره برداری از ۱۰۰ طرح ورزشی تا پایان سال داده بودیم، تاکنون بیش از ۴۰ طرح به بهره برداری رسیده است. واقعا اتفاقات خوبی در بخش زیرساختی ورزش استان در حال رقم خوردن است که می توان به بهره برداری از استادیوم شهید مجدیان دزفول در هفته تربیت بدنی و ورزش در مهره ماه سال جاری پس از ۲۰ سال معطلی اشاره کرد. مراحل احداث سه خوابگاه در شهرهای لالی، هفتکل و گتوند به اتمام رسیده است و سال چند منظوره حمیدیه نیز در هفته تربیت بدنی به افتتاح خواهد رسید. دکل های روشنایی استادیوم ملاثانی هم نصب شده است و در شاگادن کارهای بزرگی انجام شد که می توان به بحث روشنایی استادیوم این شهر، بازگشت استخر آن به چرخه و افتتاح سالن تنیس روی میز این شهر اشاره کرد. طرح های زیاد دیگری مدنظر است که تا پایان سال یا به چرخه بر می گردند یا در آستانه افتتاح هستند.

افزوده شدن ۶۸ هزار مترمربع به فضای ورزش خوزستان

بنی تمیم با اشاره به بهره‌برداری از ۲۸ پروژه ورزشی در استان خوزستان به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: افتتاح بیش از ۱۰۰ پروژه ورزشی طی یک سال گذشته در تاریخ ورزش و جوانان استان خوزستان کم‌نظیر و بی‌سابقه بوده است و نشان از همت بالای دولت در خدمت‌رسانی به مردم شریف و نجیب این استان دارد. با افتتاح این ۲۸ پروژه به میزان ۶۸ هزار مترمربع به مساحت ورزشی استان خوزستان افزوده شد؛ در شهرستان امیدیه چمن مصنوعی نمره یک، در شهرستان اهواز چمن مصنوعی ابعاد استاندارد در مجموعه شهید قربانی، در شهرستان ایذه سالن رزمی، در سوسنگرد چمن مصنوعی روستای حلاف حسن، در حمیدیه تکمیل مجموعه ورزشی شهدا، در رامهرمز چمن مصنوعی سلطان‌آباد، چمن مصنوعی دوکتون ابوالفارس و خانه ورزش روستایی، در بهبهان چمن مصنوعی روستای قنبری، چمن مصنوعی آل‌طیب، چمن مصنوعی گرمز سفلی، چمن مصنوعی شهر منصوریه و چمن مصنوعی آب امیری تشان، در هندیجان چمن مصنوعی شهرستان، در دزفول زمین چمن طبیعی شهیون، زمین چمن مصنوعی شهید کریمی، زمین چمن مصنوعی روستای کوثر و زمین چمن مصنوعی گاومیش آباد، در شوشتر خانه تیراندازی، چمن مصنوعی شهرک اندیشه، راه‌اندازی چمن شماره ۲ استادیوم این شهر، نصب کفپوش سالن مهدی‌آباد، تعمیر و تجهیز سالن تنیس روی میز، راه‌اندازی موتورخانه پمپاژ آب استادیوم تختی، نصب کفپوش و تعمیر و توسعه زورخانه شهدا و بازسازی و احیای زمین چمن طبیعی شهرستان، درشهرستان باوی روشنایی چمن طبیعی ورزشگاه ملاثانی و در مسجدسلیمان تعمیر و بازسازی سالن بوکس، پروژه‌های افتتاح شده در هفته دولت محسوب می‌شوند.

وی گفت: در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ نیز در رامشیر افتتاح زمین چمن مصنوعی مولحه بخش مشارکه، در هندیجان افتتاح زمین چمن مصنوعی کره پا و روستای کریم آباد، در شوشتر افتتاح استخر و مجموعه ورزشی بانوان و در دزفول سالن چندمنظوره مرحوم ریسمان سنج، سالن چندمنظوره حاج محمد اسماعیل درویش‌زاده، بازسازی سالن چندمنظوره میانرود، چمن مصنوعی شهدای نزاجا، سالن کشتی اهدایی خانواده مرحوم ریسمان‌سنج، ساختمان و چمن پارالمپیک مجدیان، چمن مصنوعی کوی نعل اشکن، چمن مصنوعی روستای مهاجرین، چمن مصنوعی کوی آیت‌الله مدرس، چمن مصنوعی شهر شمس آباد و پیست اسکیت شتاب، استخر کوی اندیشه، راه‌اندازی پیست قایقرانی و سالن تمرینی شهر میانرود را داشتیم. همچنین در شهرهای باغملک، رامهرمز، بهبهان، هندیجان، مسجدسلیمان، شوش، هفتکل، حمیدیه و بندر ماهشهر ۴۰ پروژه‌ مدنظر است که طی دو ماه آینده کلنگ‌زنی خواهند شد.

بخش خصوصی در ورزش نیازمند اعتماد و تغییر نگاه

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان با اشاره به خدمات بخش خصوصی در ورزش استان، گفت: هنوز جای کار از سوی بخش خصوصی وجود دارد و نکته قابل توجه این است که مدیران باید نگاه بازتری برای اعتماد به بخش خصوصی داشته باشند. بخش خصوصی یک ظرفیت است که با تغییر نگاه می توان استفاده بهتری از این بخش داشت.

وی درباره حفظ و نگه داری پروژه های ورزشی نیز عنوان کرد: هر چقدر به بخش خصوصی بیشتر اعتماد شود، در بخش حفظ و نگه داری پروژه های ورزشی به مشکل بر نمی خوریم و طبیعتا با فرسودگی اماکن ورزشی مواجه نخواهیم شد. ضمن این که نقد موجود به روسای ادارات ورزشی در شهرستان ها این است که باید نظارت بیشتری بر اماکن ورزشی داشته باشد. حتی دوستان ما در بازرسی، ماده ۸۸ و حراست اداره کل ورزش و جوانان استان باید نظارت خود را بر اماکن ورزشی در سراسر استان بیشتر کنند.

رصد وضعیت سه تیم لیگ برتری فوتبال خوزستان

بنی تمیم درباره وضعیت سه تیم لیگ برتری خوزستان که در چهار هفته ابتدایی لیگ نتوانسته اند عملکرد رضایت بخشی داشته باشند، گفت: همه می دانند که اداره کل ورزش و جوانان خوزستان خیلی نقشی در باشگاه های ورزشی ندارد اما همچنان از ما این انتظار وجود دارد که عملکرد باشگاه را رصد کنیم و پیگیر وضعیت آن ها باشیم که ما هم باتوجه به این انتظار تلاش کرده ایم حق مطلب را ادا کنیم. فصل گذشته نیز زمانی که تیم های نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان در شرایط خوبی قرار نداشتند، جلسه ای برای بررسی شرایط این تیم ها برگزار کردیم که اثرگذار بود و ۳۰ میلیارد تومانی که با کمک استاندار در شب یکی از بازی های نفت آبادان به این باشگاه تزریق شد، در روحیه اعضای این تیم خیلی تاثیرگذار بود. برای لیگ بیست و سوم هم تاکنون چندین جلسه در خصوص مباحث مختلف داشته ایم و همچنان پیگیر هستیم. البته ما در نتایج تیم ها نقشی نداریم اما در جلساتی که دلشته ایم از دوستان تصمیم گیرنده خواسته ایم که دقت نظر بیشتری داشته باشند تا در ادامه نتایج به صورتی پیش نرود که نگرانی های فصل گذشته تکرار شود.

برگزاری مجامع از پر چالش‌ترین بخش‌های ورزش خوزستان

وی در ادامه درباره آخرین وضعیت هیات های ورزشی در استان به ایسنا گفت: روزی که من به عنوان مدیرکل ورزش  و جوانان خوزستان انتخاب شدم، ۱۷ تا ۱۸ هیات با سرپرست اداره می شدند که در این مدت مجامع انتخاب روسای هیات های ورزشی را برگزار کردیم و تنها برگزاری مجامع شطرنج، بولینگ و بیلیارد، هاکی، گلف و بسکتبال باقی مانده است. یکی از پر چالش ترین حوزه های ما برگزاری مجامع هیات های ورزشی است که طبیعتا عده ای خوشحال و عده ای ناراحت می شوند. انصافا ما چنین روحیه ای نداشته ایم که از فردی بخواهیم کاندیدا شود که بعد هم از سمت او توقع ایجاد شود که حتما باید از او را حمایت کنیم. در برگزاری مجامع جانبدارانه عمل نمی کنیم و شاید ما را به این موضوع متهم کنند اما تلاش ما رعایت انصاف بوده است.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان خاطر نشان کرد: وقتی فردی به عنوان رییس هیات انتخاب می شود باید به این مهم توجه داشته باشد که باید بخشی از بار مالی هیات ها را خودشان به دوش بکشند. در این بخش نیز بیشتر روسای هیات ها درخواست هایشان از اداره کل ورزش و جوانان است اما باید خود روسای هیات های ورزشی آورده مالی داشته باشند.

پاسخی به حواشی هیات‌های بسکتبال، اتومبیلرانی و وزنه‌برداری

وی در ادامه درباره چند هیات ورزشی که اخیر با چالش و حواشی فراوان مواجه بوده اند، گفت: درباره کنار گذاشتن آقای پیرعباسی از هیات بسکتبال بارها توضیح دادم. منشا اختلاف او و آقای داوری رییس فدراسیون بر سر انتخاب رییس فدراسیون بود که این موضوع با حضور من در اداره کل ورزش استان مصادف شد و آقای پیرعباسی به دفتر من آمد و عنوان کرد باتوجه به این که با آقای داوری ارتباط خوبی ندارم بهتر است که من از ریاست هیات بسکتبال خوزستان استعفا دهم که به او گفتم اجازه دهید با آقای داوری صحبت کنم و شاید توانستیم دو طرف را آشتی دهیم. با آقای داوری که صحبت کردم او هم موضع داشت و در نهایت هر دو طرف نپذیرفتند که رو در رو با هم صحبت کنند. این قضیه مدتی زمان برد و کار به جلسه حکمیت کشیده شد و من در آن جلسه عنوان کردم باتوجه به شرایط استان اجازه دهید آقای پیرعباسی به کار خود ادامه دهد و قرار شد آقای پیرعباسی هم یکسری کارها را انجام ندهد که در ادامه با تکرار آنها منجر به عزل او از هیات بسکتبال خوزستان بود. به هر حال رییس مجمع آقای داوری است و اگر همین روز هم از رای خود مبنی بر عزل آقای پیرعباسی برگردد، من هم هیچ مشکلی با بازگشت آقای پیرعباسی ندارم. مشکل من با بسته بودن دفتر هیات یا این که من باید حتما رییس باشم و نباشم این رشته نابود می شود، است. به نظرم در این قضیه دو طرف اشتباه کردند و در حال آسیب زدن به رشته بسکتبال در خوزستان هستند. امیدوارم دوستانی که در این قضیه استعفا دادند به کار برگردند.

بنی تمیم درباره در خصوص حواشی اخیر پیرامون هیات وزنه برداری خوزستان، اظهارکرد: متاسفانه گاهی اختلاف سلیقه و نظرها خیلی بیش از حد است و حاضر هستیم ریشه آن رشته را از بین ببریم تا به اهداف شخصی مان برسیم؛ معتقدم حق آقای قریشی رییس هیات این است که در گفت و گویی رسانه ای و حتی با حضور در یک برنامه تلویزیونی در صدا و سیما خوزستان از عملکرد خود و همکارانش دفاع کند. ضمن این که هیات وزنه برداری خوزستان از جمله هیات های موفق ما در استان است که در رده سنی پایه عملکرد قابل قبولی داشته است.

وی همچنین بیان کرد: در مجموع نقدها را می پذیریم و اختلاف نظرها وجود دارد اما این که بخواهیم بگوییم که هیات وزنه برداری خوزستان در یکی از ضعیف ترین دوره های خود به سر می برد، انصافا به این صورت نیست. برخی صحبت ها و این که بگوییم در وزنه برداری خوزستان کاری نشده، دور از انصاف است، هر چند معتقدیم جای کار وجود دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان افزود: طبق آمار، این هیات میزبانی های خوب کشوری داشته و در بخش آموزش هم کارهای خوبی انجام شده است. ضمن این که قهرمانی های خوبی به دست آورده است. بارها نیز عنوان کرده ام، منشا بیشتر نقدها به این دلیل است که درخواست ها با اعتبارات مالی ما همخوانی ندارد. باور کنید من مدیرکل خیلی علاقه مند هستم که وقتی ورزشکار استان قرار است راهی مسابقات شود، از او حمایت مالی خوبی داشته باشیم اما باور کنید منابع مالی لازم وجود ندارد.

وی درباره حواشی هیات اتومبیلرانی و موتورسواری خوزستان نیز گفت: من نیروی سیستم ورزش و جوانان و سلسله مراتب را بلد هستم و وظیفه داریم به آن عمل کنیم اما باید بگویم مجامع را تنها نهادهای دیوان اداری یا سازمان بازرسی می توانند باطل کنند. بعد از طرح موضوعی که گفته شد بر اساس آن ایراد باید مجمع اتومبیلرانی مجددا برگزار شود، رییس مجمع و نایب رییس مجمع انتخاب رییس هیات اتومبیلرانی خوزستان که به ترتیب رییس فدراسیون و من هستم، درباره آن توضیح دادیم و از نظر ما مجمع کاملا درست و قانونی برگزار شد.

اتمام بخش ساختمانی خانه کشتی ایذه تا ۱۸ ماه آینده

بنی تمیم همچنین درباره آخرین وضعیت خانه کشتی ایذه، عنوان کرد: خانه کشتی ایذه تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. البته پیمانکار آن به دلیل این که مطالبات حدود ۱۵ میلیارد تومانی داشت، کار را متوقف کرده بود که طلب پیمانکار را دادیم و خدا راشکر مشکل حل شده است. ضمن این که عوارض شهرداری هم پرداخت شد و از مصوبات سفر ریاست جمهوری نیز مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده است. به هر حال بخش ساختمانی آن تا ۱۸ ماهه آینده به پایان می رسد.

وی عنوان کرد: جریان پروژه خانه کشتی اندیمشک با خانه کشتی ایذه متفاوت است و پروژه خانه کشتی اندیمشک یک پروژه عظیم است که حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ضمن این که نماینده اندیمشک مبلغ ۲۵ میلیارد تومان و از سفر ریاست جمهوری نیز مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است که با این تخصیص ها به نظرم پیشرفت کارِ قابل توجهی خواهد داشت.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان درباره انتظار جامعه کشتی از او باتوجه به این که از وی جامعه کشتی محسوب می شود، گفت: برای کشتی هر چقدر هم کار شود، کم است؛ از جمله اقداماتی که برای جامعه کشتی انجام شد استخدام قهرمانان و مربیان این رشته برای اولین بار بود. همچنین برای شهرهایی از جمله ایذه، اندیمشک، آقاجری، دزفول مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان برای خرید تشک در نظر گرفته شد. به ایذه نیز یک سِت کامل دستگاه های بدنسازی اهدا شد. همچنین برای تجهیز و بازسازی دو خانه کشتی در اهواز مبلغ چهار میلیارد تومان در نظر گرفته ایم که امیدوارم بر حفظ و نگه داری این دو خانه نظارت لازم صورت بگیرد.

وی درباره وضعیت نامناسب خوابگاه کشتی در ورزشگاه قدس اهواز نیز، گفت: خوابگاه را کاملا تجهیز کردیم و توقع ما از هیات ها حفظ امانتی است که در اختیار آن ها قرار می گیرد. طی بازدیدی هم که از خوابگاه کشتی داشتیم به دوستان تذکر دادیم که باید نگه داری بهتری صورت بگیرد.

آنچه بر ورزش بانوان گذشت

بنی تمیم درباره ورزش بانوان خوزستان هم عنوان کرد: تلاش کردیم تمام اعتباری که برای این بخش است، با نظر معاون ورزش بانوان هزینه شود. ضمن این که از بیش از ۷۰ میزبانی کشوری که در استان داشتیم، حدود ۵۰ درصد آن به بانوان اختصاص داده شد. در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۳۰ مورد اعزام کشوری داشتیم و بانوان استان در بخش انفرادی و تیمی رقابت های کشوری ۵۲ مدال و در مسابقات آسیایی ۳ مدال کسب کردند. همچنین ۴۵ مسابقه استانی برگزار شد. ضمن این که در بازی های آسیایی و پاراآسیایی در بخش بانوان نماینده داریم. خوشبختانه در بخش بانوان، در آموزش، همگانی و قهرمانی رتبه برتر کشور را داشتیم.

تکذیب انحلال فوتسال بانوان ملی حفاری

وی درباره آخرین وضعیت تیم فوتسال بانوان ملی حفاری و صحبت هایی مبنی بر منحل شدن این تیم، خاطرنشان کرد: به همراه رییس و نایب رییس هیات فوتبال بانوان خوزستان و مدیرعامل باشگاه حفاری جلسه ای با آقای گلپایگانی مدیرعامل شرکت ملی حفاری داشتیم و او تاکید داشت که برنامه ای برای حذف فوتسال بانوان ندارند و تیم شان این فصل هم با قدرت به کار خود ادامه می دهد.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان درباره تیم داری استان در فوتبال بانوان هم گفت: به هیات فوتبال گفته ام اگر شرکتی زیر بار تیم داری نرود، این آمادگی را داریم با کمک هیات فوتبال تیم داری کنیم.

چوگان در خوزستان راه اندازی می‌شود اما با یک شرط

وی همچنین درباره رشته چوگان در خوزستان، اظهارکرد: شرایط برای راه اندازی چوگان در استان خوزستان به دلایل مختلف سخت است. اولا که به زمینی با مساحت شاید ۱۰ برابر زمین فوتبال نیاز دارد و هر ورزشکار نیز باید دو اسب داشته باشد و باتوجه به این که من به طرح آمایش خیلی اعتقاد دارم، باید ظرفیت آن رشته وجود داشته باشد که بتوان آن را راه اندازی کرد. به هر حال فعلا باتوجه به مواردی که عنوان کردم، راه اندازی چوگان مقدور نیست اما به این معنی نیست که راه اندازی این رشته مدنظر ما نباشد. اگر در شهری ظرفیت راه اندازی آن باشد و به ما اعلام شود، حتما چوگان را راه اندازی خواهیم کرد.

از احداث دهکده المپیک در خوزستان چه خبر؟

بنی تمیم درباره احداث دهکده های ورزشی در استان به ایسنا گفت: جدیدا منطقه آزاد اروند به صورت کتبی به ما اعلام کرده حاضر است ۱۰۰ هکتار زمین در ورودی شهر آبادان به اداره ورزش و جوانان جهت احداث دهکده المپیک واگذار کند. مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان نیز از محل مصوبات سفر ریاست جمهور برای این کار در نظر گرفته شده است و در قدم بعدی باید دو کار انجام دهیم؛ اول گرفتن مشاوره که مشخص شود زمین در نظر گرفته شده آیا شرایط احداث امکانات ورزشی مدنظر دوستان در آبادن را دارد یا خیر و دوم این که آیا به صلاح است از ورزشگاه ۵ مهر بگذریم و استادیوم جدیدی در دهکده المپیک احداث کنیم یا خیر.

وظایف و اختیاراتی که در بخش جوانان با هم همخوانی ندارند

وی درباره بخش جوانان نیز عنوان کرد: در اولین جلسه ای که با حضور سرپرست وزارت ورزش و جوانان داشتیم، من این درخواست را داشتم که باید بخش جوانان از وزارت ورزش و جوانان جدا شود زیرا آنچه مسلم است، ادغام بخش ورزش و جوانان یک کار غیر کارشناسی بود. نتایج آن هم مشخص است و این بخش کاملا زیر سایه ورزش قرار گرفته است. درباره عملکرد ادارات ورزش و جوانان در کشور در بخش جوانان نیز باید بگویم، وظایفی که بر عهده ما است اصلا با اختیارات مان همخوانی ندارد. البته ما تلاش کرده ایم حداقل ها را انجام دهیم و در این بخش نسبت به سال های گذشته ارتقا داشته ایم.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار