رییس شورای اسلامی شهرهشتگرد شهرستان ساوجبلاغ استان البرز از تدوین کتاب تاریخ این شهر به قلم حسین عسگری محقق البرز پژوه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴ 10 September 2023

کتاب تاریخ شهرهشتگرد ۱۷ آذرماه امسال رونمایی می شود

به گزارش «تابناک البرز» محمدرضا کاشف گفت: اقدامات فرهنگی خوبی طی یکسال گذشته در شهر هشتگرد رقم خورد که تدوین کتاب تاریخ هشتگرد،افتتاح اولین خانه فرهنگ و هنر،کلنگ زنی گذر فرهنگ و هنر شهر و برگزاری اولین جشنواره فرهنگی ،هنری چشمه از جمله آنهاست.

وی ادامه داد: کتاب تاریخ هشتگرد با حدود ۷۰۰ صفحه به شرح وضعیت این منطقه از دوره اشکانیان تا تاریخ معاصر پرداخته است ؛ در این کتاب هویت چند هزار ساله مدنیت و پیشینه یک هزارساله تشیع در هشتگرد توضیح داده شده است.

رییس شورای اسلامی شهر هشتگرد با اشاره به سابقه سکونت شخصیت های برجسته فرهنگی و مذهبی در این شهر بیان کرد: تاریخ معاصر در انقلاب سفید و بحث نهضت جنگل،انقلاب اسلامی ،جنگ تحمیلی و موضوعات دیگر سند وار در این کتاب به رشته تحریر درآمده است .

وی با بیان اینکه جمع آوری مطالب و مستندات تاریخی این کتاب زمان زیادی به خود اختصاص داده است،افزود: شورای شهر هشتگرد با حمایت از این اقدام فرهنگی ، زمینه انتشار آن را فراهم خواهد کرد.

کاشف گفت: قرار است این کتاب همزمان با ۱۷ آذرماه امسال به مناسبت روز فرهنگی هشتگرد رونمایی شود.

رییس شورای اسلامی شهر هشتگرد با اشاره به شکل گیری اولین جشنواره فرهنگی هنری چشمه در این شهر گفت : این جشنواره در چهاربخش هنرهای نمایشی، تجسمی، ‌فیلم و عکس و ادبیات پادکست به همراه چند بخش ویژه برای هشتگرد تدوین شده است .

وی اظهار کرد: جشنواره فرهنگی هنری چشمه دارای جایزه ویژه به نام شهید عبدالصمد هشتجردی و شهید مدافع حرم آقا مهدی قاسمی است ضمن آنکه جایزه بخش نگین در آن تدارک دیده شده است زیرا هشتگرد یکی از نگین های جاده تاریخی ابریشم بوده است.

رییس شورای اسلامی شهر هشتگرد با اشاره به کاروانسرای بزرگ ینگی امام مربوط به دوره صفویه و تپه ینگی امام از دروه ایلخانیان در ضلع شرقی این شهر گفت : این مکان تاریخی که دارای حجره ها و شبستان های متعدد است به عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند، بخشی از فرهنگ و تاریخ هشتگرد را تشکیل می دهد که در زمره آثار ملی ثبت شده است.

وی بیان کرد: در جشنواره فرهنگی هنری چشمه که دارای پیوست فرهنگی با خانه فرهنگ و هنر هشتگرد است، برنامه های متنوع فرهنگی دیده شده است و امسال همزمان با سالروز ازدواج آسمانی حضرت زهرا(س) و حضرت علی (ع) از پوستر آن رونمایی شد.

کاشف گفت : این جشنواره دارای اهداف و چشم اندازاست که در قالب آن هنرمندان رشته های مختلف شناسایی خواهند شد.

وی اظهار کرد: یکی ازویژگی های این جشنواره این است که توانایی های تمام برگزیدگان فرهنگ و هنر منطقه به منصه ظهور خواهد رسید.

کاشف گفت: برای معرفی سیمای تاریخی و فرهنگی هشتگرد با فراخوان جهت احداث گذر فرهنگ و هنر با همکاری باستاشناسان و مورخان و هنرمندان ساخت سردیس و تندیس پیش بینی کرده ایم .

رییس شورای اسلامی شهر کرج افزود: قرار است زمینی به مساحت سه هزارو ۵۰۰ متر در قالب یک گذر برای نمایش سردیس، تندیس ، دیوار نویسی ، کتیبه و امثال آن در این شهر اختصاص یابد.

شهر هشتگرد حدود ۷۵ هزار نفر جمعیت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار