مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام؛
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: دولت سیزدهم و شخص ریاست جمهور توجه ویژه ای به سامانه گرمسیری و سد میمه دارد و اعتبارات بسیار خوبی برای این پروژه ها در نظر گرفته شده که در سال آینده شاهد آبگیری سد میمه خواهیم بود.
کد خبر: ۱۱۲۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵ 12 September 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ صادق علیمرادی  در نشست خبری با اصحاب رسانه استان افزود: علیرغم بارش های خوب و وجود آب های سطحی در استان اما به دلیل توپوگرافی کوهستانی و شیب زیاد استان، پتانسیل آب های زیرزمینی بسیار کم و در حدود 0.6 درصد است که با توجه به این مهم، ناچار به سد سازی در سطح استان هستیم .

وی ادامه داد : در همین راستا و با حمایت های دولت توانسته ایم سدهای خوبی در سطح استان بر روی تمامی رودخانه ها ساخته یا در حال اجرا و یا در دست مطالعه داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام تصریح کرد: سد ایلام که در صورتی که احداث نمی شد هم اکنون با چالش تامین آب برای شهر ایلام مواجه بودیم، سد دویرج برای تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی دهلران، سد کنگیر و سد گلال در دست بهره برداری داریم که از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

علیمرادی، سدهای در دست احداث شرکت را سد میمه ، سیکان، چناره و گدارخوش عنوان نمود و اظهار داشت: سد چنگوله، میان تنگ ملکشاهی، چوار، ورگر آبدانان و ..سدهای در دست مطالعه شرکت آب منطقه ای استان هستند.

وی تاکید کرد: رییس جمهور، وزیر نیرو و استاندار جهادی ایلام به منابع تامین آب استان توجه ویژه ای دارند که نمونه آن تسریع در تکمیل پروژه آب شرب شهر ایوان و 32 روستای تابعه است تا افق 1425 آب شرب این منطقه تامین شده است.

 علیمرادی با تاکید بر جذب صددرصدی اعتبارات مصوبات سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان ایلام، اظهار داشت : در اجرای این پروژه از بروزترین تجهیزات الکتریکال و مکانیکال، سیستم تله متری، دیزل ژنراتور برای هرکدام از ایستگاه ها و با رعایت اصول پدافندی استفاده شده است که با هدر رفت نزدیک به صفر از دو قسمت آبرسانی و تصفیه خانه و با هدف تامین آب شهرهای ایوان، زرنه، 32 روستای مسیر و شهرک صنعتی طراحی و اجرا شده و شامل سه ایستگاه پمپاژ ، سه مخزن 1000 مترمکعبی و 32 کیلومتر خط انتقال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه استان در بخش دیگری از صحبت ها به سد گدار خوش اشاره نمود و خاطرنشان شد: علیرغم اینکه در دولت سیزدهم بر عدم تعریف پروژه جدید تاکید شد اما با توجه ویژه وزیر نیرو و پیگیری های دکتر بهرام نیا استاندار ایلام و نمایندگان استان شاهد کلنگ زنی سد گدار خوش با حضور وزیر کشور بودیم.

وی افزود: سامانه گرمسیری یک ابرپروژه با میزان تخصیص 286 میلیون مترمکعب آب برای استان است که نقش بسیار مهمی در توسعه کشاورزی، صنعت و شرب استان در پی خواهد داشت.

علیمرادی یادآور شد: با حمایت دولت سیزدهم در تکمیل پروژه های نیمه تمام بیش از 85 هزار هکتار شبکه آبیاری احداث شده است که بزرگترین آن شبکه آبیاری عین خوش فکه است که 50 هزار هکتار از اراضی شهرستان دهلران را از حالت دیم به آبی تبدیل نموده است.

وی به منابع تامین آب شرب شهر ایلام اشاره نمود و گفت: سد ایلام، چشمه گل گل و چاه های سطح شهر و منطقه قوچعلی ایلام منابع تامین آب شرب شهر ایلام هستند که سد ایلام با 51 میلیون مترمکعب آب و با فرض عدم بارش و با رعایت الگوی مصرف از سوی مردم نهایتا تا 2 سال می توانیم آب شرب شهر ایلام را تامین نماییم اما به دلیل فرسودگی خطوط انتقال آب هم از سد ایلام و هم چشمه های گل گل شاهد مشکلات به وجود آمده بوده که برای رفع این مشکل نیاز به بازتعریف خطوط جدید هستیم.

علیمرادی اظهار داشت: مطالعات تامین آب شرب بلند مدت ایلام انجام شده است، مطالعات طرح جامع تامین آب شرب پایدار و صنعت همه شهرها و روستاهای استان تکمیل و جزو اولین استانهایی بودیم که در این خصوص توانستیم از وزارت نیرو مصوبه اخذ کنیم. بر اساس این سند مهم برای تک تک شهرها و روستاهای استان منبع آب پیش بینی شده که به فراخور نیاز و اعتبارات تخصیصی ، طرح را اجرا خواهیم کرد بطور مثال تامین آب روستاهای مهران و دهلران و کمبود چوار را از سامانه گرمسیری پیش بینی کرده ایم.

مدیرعامل آب منطقه ای استان افزود : برای جلوگیری از حفاری چاه‌های غیرمجاز به طور مستمر از طریق گروه‌های گشت و بازرسی در سطح استان مراقبت می شود و به محض مشاهده تخلف از طریق مرجع قضایی اقدام پیشگیرانه انجام و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی ادامه داد: برداشت از منابع آب اعم از سطحی و زیرزمینی بیش از آنچه که در پروانه بهره‌برداری درج شده است تخلف بوده و بهره‌بردار صرفا مجاز به استفاده از آب به میزان مجوز صادره است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام یادآور شد: بخش زیادی از کشاورزی به منابع آب زیرزمینی وابسته است تجهیز چاه‌ها به کنتور حجمی هوشمند در قالب طرح تعادل بخشی موجب کنترل برداشت‌ها و نهایتا جبران کسری و احیای آبخوان‌ها خواهد شد بنابراین همه بهره‌برداران باید چاه‌های خود را به کنتور تجهیز کنند.

علیمرادی بیان کرد: برداشت مستمر از منابع آب زیرزمینی، دمای بالای هوا و اجرای طرح تغذیه مصنوعی در دشت‌های ایلام تبخیر ناشی از آن، رشد جمعیت و نیاز به تولید هر چه بیشتر محصولات کشاورزی نهایتا منجر به اضافه برداشت و به تبع آن کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های استان شده است.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از ادامه روند افت سطح ایستایی مخازن زیرزمینی در سال‌های گذشته پروژه تغذیه مصنوعی در دو دشت پایلوت مهران و دهلران اجرایی شده است./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار