مکتب امام رضا علیه السلام مکتب مودت و محبت است، فرمودند که بهترین رفیق انسان عقل و بدترین دشمن، نفس انسان است، اگر همه رفتاری منطقی و عقلانی داشته باشند هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۶ 16 September 2023

به گزارش تابناک مازندران ، نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه مکتب امام هشتم مکتب مسالمت، سلامت و مودت است، گفت: عنایت و نگاه امام رضا (ع) ممکن است از روی رافت باشد نه رضا، اگر رفتاری درست داشته باشیم توجه ایشان از روی رضا خواهد بود که این گواراتر است.

بر اساس گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در اجتماع عزاداران هیئت‌های مازندرانی که همزمان با شب شهادت امام رضا (ع) در صحن مطهر قدس مشهد مقدس صورت گرفت، اظهار کرد: مکتب امام هشتم (ع) مکتب مسالمت و سلامت است و تاکید ایشان بر این است که انسان‌ها به یکدیگر اذیت و آزار نرسانند.

وی افزود: امام هشتم (ع) مسلمان را اینطور تعریف کرده است که کسی است که مسلمانان از دست و زبانش در ایمن و سلامتی باشند.

آیت الله محمدی لائینی خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) در رابطه با صله رحم ضمن سفارش زیاد، فرمودند صله رحم را به‌جای بیاورید هر چند در حد یک لیوان آب خوردن باشد و اینکه بهترین صله رحم این است که فامیل خود را اذیت نکرده و برایش دردسر ایجاد نکنید، اما متاسفانه شاهد پرونده شکایت فامیل‌ها در دادگاه‌ها هستیم که خلاف خواسته حضرت است و دشمنان ما از زمینه‌های اختلاف برای ایجاد تفرقه استفاده می‌کنند تا وحدت و امنیت ما را از بین ببرند.

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد: ببینید اغتشاشات سال گذشته چقدر امنیت و فضای قومی را تحت تاثیر قرار داده است، اینها بهانه دشمنان است، در حالی که باید مشکلات اقوام توسط ریش سفیدان و بزرگان قوم حل شود.

این مسئول با اشاره به خصوصیت دیگر مکتب امام هشتم (ع) بیان کرد: مکتب ایشان مکتب مودت و محبت است، فرمودند که بهترین رفیق انسان عقل و بدترین دشمن، نفس انسان است، اگر همه رفتاری منطقی و عقلانی داشته باشند هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.

وی همچنین بیان کرد: تعصب به حق چیز بدی نیست، تعصب دینی نسبت به قرآن‌سوزی خوب است اما اگر این تعصب در خط منطق و عقلانیت نباشد و در مسائل و منافع شخصی و حزبی باشد اصلا تعصب خوبی نیست، اینکه بگوئیم فلانی کاندیدا است فامیل ما نیست اما شایسته است به او رای بدهیم نه اینکه روی کاندیداهایی که فامیل ماست تعصب داشته باشیم.

آیت الله محمدی لائینی با بیان اینکه نصف عقل و عقلانیت دوست داشتن مردم است، تاکید کرد: دوست داشتن مردم، در کنار هم بودن، اقداماتی همچون رزمایش مواسات که به فرمان مقام معظم رهبری انجام شد نشانه محبت و دیگران‌دوستی است.

نماینده ولی فقیه در مازندران خاطرنشان کرد: امام هشتم (ع) به نام‌های رئوف و رضا شناخته می‌شوند، رئوف یعنی اینکه با رافت و محبت و دلسوز بوده و تمام وجودش عشق به مردم است، رضا یعنی خشنودی، البته ممکن است گاه امام هشتم (ع) به بنده و جنابعالی نگاه و عنایتی بکند که از روی رافتش باشد نه رضای او، ما می‌خواهیم از ایشان عنایت و توجه ببینیم اما خواسته ما این است که عنایتی که به ما می‌کند از روی رافت نباشد این برای ما گوارا نیست، پس باید کاری کنیم که علاوه بر رافت از رضای امام هشتم بهره‌مند باشیم.

این مسئول عنوان کرد: مثلا تعصب مقدس چادر و حجاب توسط یک خانم مورد رضایت امام رضا (ع) است، حضرت از حلال‌خوری، خیررسانی به دیگران و مسئولی که پشت میز کار وقت گذرانی نمی‌کند و کار یک روز را به چند ماه نمی‌کشاند خوشش می‌آید این مهم است.

وی در پایان با اشاره به راه پی بردن به نوع نگاه امام هشتم (ع)، اذعان داشت: به خودت نگاه کن اگر رفتار و سبک زندگی خودمان خوشمان می‌آید یعنی امام هشتم (ع) به ما از روی رضا نگاه کرده است اما اگر حرف‌های بی‌معیار می‌زنی، از جریان باطل دفاع می‌کنی، چیزهایی دروغ را در فضای مجازی نشر می‌دهی و غیره مسلما حضرت از تو دعوت می‌کند اما از روی رافت و نه رضا. 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار