اکثر مردم متوجه نیستند که سیگار کشیدن به اختلالات روانی نیز مربوط می‌شود. مطالعات سال‌های اخیر نشان می‌دهد که ارتباط قوی بین این دو وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۲۶۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰ 17 September 2023
سیگار اختلالات روان را دو برابر می‌کند و خطر بستری شدن بیمار روانی در آسایشگاه را تا ۲۵۰ درصد افزایش می‌دهد.
 
فهرست بیماری‌هایی که سیگار عامل آنها است، طولانی و نگران‌کننده است. بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت، آمفیزم، برونشیت و چندین نوع سرطان از جمله موارد این فهرست‌اند.
 
با این حال، اکثر مردم متوجه نیستند که سیگار کشیدن به اختلالات روانی نیز مربوط می‌شود. مطالعات سال‌های اخیر نشان می‌دهد که ارتباط قوی بین این دو وجود دارد.
 
بنا به گزارش نیویورک پست، مصرف سیگار اختلالات روانی را تا دو برابر افزایش می‌دهد. اکنون، محققان دانشگاه آرهوس دانمارک بر این باورند که سیگار عامل بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی است.
 
دکتر داگ اسپید، متخصص ژنتیک آماری، در این باره گفت: «اعداد خودشان صحبت می‌کنند - سیگار کشیدن باعث بیماری روانی می‌شود، با این وجود که سیگار تنها علت نیست، اما خطر بستری شدن بیمار روانی در آسایشگاه را تا ۲۵۰ درصد افزایش می‌دهد.»
 
اسپید و دو همکارش از کانادا، برای انجام این ‌پژوهش، به بانک ژنتیکی (بیوبانک) بریتانیا - یکی از بزرگترین پایگاه داده‌های اطلاعات سلامت انسان در جهان که حاوی داده‌های ژنتیکی بیش از نیم میلیون نفر است - دسترسی پیدا کردند.
 
محققان برای تقویت تجزیه و تحلیل داده‌ها، زمان شروع سیگار کشیدن را در نظر گرفتند.
 
اسیپد در این‌باره توضیح می‌دهد: «مصرف سیگار در واقع مدت‌ها قبل از بیماری روانی آغاز می‌شود. داده‌ها نشان می‌دهد افراد معمولا در سن ۱۷ سالگی شروع به سیگار کشیدن کرده‌اند، در حالی که  به دلایل اختلال روانی معمولاً تا سن ۳۰ سالگی بستری نشده‌اند.»
 
اسپید و همکارانش یک رابطه ژنتیکی بین مصرف سیگار و بیماری روانی را کشف کردند. آنها همچنین دریافتند که ژن‌ها در سیگاری شدن افراد نقش دارند.
 
با توجه به توضیحات اسپیید، ژن‌های در بدن وجود دارند که می‌توانیم از آنها به عنوان «ژن‌های مربوط به مصرف سیگار» یاد کنیم.
 
اسپید گفت: «در این ‌پژوهش نشان دادیم که به دلیل ژن های مرتبط با سیگار، احتمال دارد خطر شروع سیگار کشیدن باعث افزایش خطر ابتلا به اختلالات روانی شود.»
 
اما اکنون با توجه به ‌پژوهش منتشر شده در «آکتا سایکیترا اسکاندیناویا» (Acta Psychiatrica Scandinavica)  سیگار کشیدن می‌تواند باعث بیماری روانی شود. اما هنوز این سوال که سیگار چگونه باعث این اتفاق می‌شود، بی‌جواب مانده است.
 
محققان باید مکانیسم بیولوژیکی را پیدا کنند که نشان دهد سیگار کشیدن باعث ایجاد اختلالات روانی می‌شود.
 
یک نظریه این است که نیکوتین جذب ناقل عصبی سروتونین در مغز را مهار می‌کند و همانطور که می‌دانیم افراد مبتلا به افسردگی، سروتونین کافی تولید نمی‌کنند.
 
نیکوتین موجود در سیگار تولید سروتونین در مغز را فعال می‌کند، و تا حدی باعث می‌شود فرد سیگاری بعد از کشیدن سیگار احساس آرامش کند. اما نیکوتین پس از مصرف در یک دوره زمانی، دیگر به تولید سروتونین کمک نمی‌کند، بلکه آن را مهار می‌کند و اضطراب و اختلالات عاطفی را موجب می‌شود.
 
به گفته اسپید یکی دیگر دلایل این است که سیگار باعث التهاب در مغز می‌شود و در درازمدت می‌تواند به بخش‌هایی از مغز آسیب برساند و منجر به اختلالات روانی مختلف شود. او تاکید کرد: «اما هنوز با اطمینان نمی‌دانیم.»/ح
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار