معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل گفت: سه هزار ۵۲۸ نفر مبتلا به بیماری قلبی عروقی در استان اردبیل شناسایی شده و تحت مراقبت در مراکز بهداشتی، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۱۲۸۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳ 30 September 2023

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، محمد جعفرزاده با اشاره به نامگذاری هفتم مهر به‌عنوان روز جهانی قلب با شعار «شناخت عوامل خطر بیماری قلبی - عروقی، مراقبت بهتر و قلب سالم‌تر» اظهار کرد: در پنج ماه اول امسال ۱۲۲ هزار و ۳۱۶ نفر در استان اردبیل خدمت خطرسنجی سکته‌های قلبی عروقی را دریافت کرده و از این تعداد سه هزار ۵۲۸ نفر مبتلا به بیماری قلبی عروقی شناسایی شده و تحت مراقبت در مراکز بهداشتی، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت قرار گرفتند.

وی افزود: خطرسنجی سکته‌های قلبی مغزی ابزاری مناسب برای محاسبه میزان احتمال وقوع سکته قلبی یا مغزی در ۱۰ سال آینده است و به افراد کمک می‌کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی، آن‌ها را کاهش دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بیان کرد: با هدف ارتقای سلامت جامعه از همه مردم استان درخواست می‌کنیم با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده مانند مقابله با فشار‌های روانی، کنترل فشار خون، عدم مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی روزانه در حفظ سلامت قلب خود کوشا باشند.

جعفرزاده تصریح کرد: در ارزیابی میزان خطر سکته‌های قلبی و مغزی گروه هدف شامل افراد با سن ۳۰ سال و بالاتر هستند که با مراجعه به مراکز بهداشتی، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت می‌توانند مراقبت‌های مربوطه را دریافت کنند.

وی گفت: بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ و میر در دنیا و همچنین در کشور ما است، طوری‌که سالانه تقریبا ۲۰/۵ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند و ۳۱ درصد کل مرگ‌های جهان و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را تشکیل می‌دهد و اکثر این مرگ‌ها ناشی از بیماری عروقی قلب است که به‌شکل حملات قلبی و سکته‌های مغزی تظاهر می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل ادامه داد: عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی شامل مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم‌تحرکی می‌باشد که به‌صورت ابتلای افراد به بیماری‌های فشار خون بالا، قند خون بالا و کلسترول خون بالا، اضافه وزن و چاقی می‌تواند خود را نشان دهد.

وی بر ضرورت پیشگیری و مراقبت این بیماری‌ها در نظام سلامت تاکید و تصریح کرد: پیشگیری از عوامل خطر این بیماری‌ها از جمله ارتقای سواد سلامت در خصوص تغذیه صحیح، عدم مصرف دخانیات، عدم مصرف الکل، اصلاح سبک زندگی و افزایش فعالیت بدنی از جمله برنامه‌های مهم پیشگیری است.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار