کد خبر: ۱۱۲۹۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲ 30 September 2023

به گزارش تابناک هرمزگان داود اسلامی در یادداشتی نوشت: امروزه یکی از مؤلفه های اساسی مدیران برای شناخت مشکلات، درک اساسی از شرایط موجود، زندگی در دل مردم و همرنگ بودن با آنان و لمس عینی نواقص هست. عادل پیغامی مدیرعاملی ست که پس از ۳۳ سال عمر سازمان منطقه آزاد قشم دارای مؤلفه های خوبی در این راستاست.

پیغامی بر خلاف مدیران عامل سابق نه در ساختمان های شیک سازمان منطقه آزاد زندگی می کند و نه از آن خدمات آنچنانی نظیر ماساژور شخصی بهره می برد. به جرأت میتوان گفت روستانشین بودن مدیرعامل از شاخصه های خوبی برای لمس آن کاستی هایی ست که مردم در روستاها و مناطق محروم و دور افتاده لمس میکنند و گاها برای مدیران ملموس نبوده و از درک آن غافل می مانند.

نکته جالبی که جمعه ۷ مهرماه نظر فعالین اجتماعی قشم را به خود جلب کرد، ظاهرشدن مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با لباس بومیان قشمی در جمع اهالی روستای مسن و مشارکت با مردم در طرح پاکسازی سواحل این روستا همزمان با هفته گردشگری بود. لباس سنتی بومیان قشمی همان لباس سفید یکدست عربی ست که از زمان های قدیم، اهالی جزیره به واسطه نزدیکی به کشورهای عرب نشین خلیج فارس بر تن داشته و پوشش آن را جزئی از آئین و سنن خود می دانند.

باید توجه داشت که گذر زمان و تغییر سبک پوشش به روز، ازدیاد طرح ها و لباس های وارداتی بر پوشش نسل های جدید جوان در جزیره قشم تأثیرگذار بوده اما علی رغم این تأثیرگذاری ها، عده ای از جوانان قشمی همچنان دوستدار پوشش آباء و اجدادی خود بوده و همچنان خصوصا در روزهای جمعه با پوشش لباس یک دست بومی در فضاهای عمومی و مراسم و آئین های مذهبی و نیز آئین های عروسی سنتی ظاهر می شوند. لذا از این حیث احیای سنن قشم باستان با پوشش بومیان قشمی توسط شخص اول سازمان منطقه آزاد به نوعی احیای آئین و فرهنگ بومی قشم تلقی شده که این اقدام نزد بومیان حائز اهمیت بوده و قابل تقدیر است.

انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار