معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: شیوه زندگی سالم را در راستای ارتقاء سلامت سالمندان کرمانشاهی به آن‌ها آموزش می‌دهیم.
کد خبر: ۱۱۲۹۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱ 01 October 2023

ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: سالمندی یک فرایند زیستی اجتناب ناپذیر است که طی آن افراد دچار کاهشی در ظرفیت‌های درونی بدن و در نتیجه افت عملکرد و سیستم‌ها و ارگان‌های بدن می‌شوند این افت عملکرد ممکن است در گروهی از سالمندان منجر به ناتوانی آن‌ها شود.

وی افزود: هر چند گذشت عمر و تبعات سالمندی را نمی‌توان متوقف کرد ولی با به کارگیری روش‌ها و مراقبت‌های مناسب می‌توان از اختلالات و ناتوانی‌های دوران سالمندی پیشگیری کرد یا آن را به تعویق انداخت تا سالمندان بتوانند از عمری طولانی همراه با سلامت و رفاه بهره‌مند شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: به مجموع اقدامات و سیاست‌هایی که با هدف بهبود سلامت و کیفیت زندگی سالمندان انجام می‌شود توانمندسازی سالمندان اطلاق می‌شود.

وی گفت: تعریف سازمان جهانی بهداشت از توانمندسازی در سالمندان شامل ایجاد شرایطی است که سالمندان در آن قادر به دستیابی به سطوح بالای سلامت جسمی و روانشناختی، مشارکت فعال در جامعه حفظ استقلال و خودکفایی باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: برای دستیابی به این اهداف اقدامات توانمندسازی در سالمندان را می‌توان متناسب با نیازها و ویژگی‌های سالمندان به آن‌ها ارائه کرد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای ارتقاء سلامت سالمندان و بهبود شیوه زندگی آن‌ها اقداماتی در مراکز ارائه دهنده خدمت در حال اجرا است که آموزش شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی شامل آموزش تعذیه و تمرینات بدنی، محافظت از استخوان‌ها و مفاصل، پیشگیری از سوانح و حوادث، توصیه‌های بهداشتی در زمینه بهداشت دهان و دندان، یبوست و بی اختیاری ادراری، یائسگی، مدیریت استرس، تقویت حافظه، اختلالات خواب و روابط زناشویی از جمله آن‌ها است.

شکیبا بیان کرد: انجام مراقبت‌ دوره‌ای و خدمات اختصاصی به سالمندان هم از دیگر اقدامات است که شامل  پیشگیری از سکته‌های قلبی، مغزی از طریق خطرسنجی و مراقبت‌های ادغام یافته، دیابت، فشار خون بالا و اختلالات چربی خون است.

وی افزود: بررسی و شناسایی اختلالات تغذیه‌ای، بررسی سقوط و عدم تعادل، بررسی و شناسایی افسردگی. تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان پستان، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان کولو رکتال از دیگر خدمات اختصاصی به سالمندان در راستای ارتقاء سلامت و بهبود شیوه زندگی آن‌ها است.

شکیبا تشریح کرد: سالمندان دارای ثروتی فراوان از دانش، تجربه، و حکمت هستند که می‌تواند به بهبود جامعه کمک کند آن‌ها زندگی طولانی را تجربه کردند و احتمالا با چالش‌های بسیاری رو به رو شدند و دیدگاهی منحصر به فرد نسبت به زندگی دارند با توانمند سازی سالمندان و فعال نگاه داشتن آن‌ها در جامعه از این منبع ارزشمند بهره‌مند می‌شویم.

وی اذعان کرد: توانمندسازی سالمندان و فعال نگاه داشتن آن‌ها یک تلاش حیاتی است که نیازمند تلاش جمعی ما است با قدردانی از آن‌ها مقابله با چالش‌های منحصر به فردشان و ترویج جامعه‌ای حمایتگر می‌توانیم جامعه‌ای را خلق کنیم که کرام و استقلال شهروندان و سالمندان را حفظ می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار