مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت حافظ شیرازی، از برگزاری آیین یادروز حافظ شیرازی همراه با رونمایی از تمبر و نشان بین‌المللی حافظ از سوی رئیس جمهور خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱ 07 October 2023

تابناک فارس به نقل از دفاع پرس: «حمیدرضا قانعی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت حافظ شیرازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در آیین یادروز حافظ شیرازی تمبر و نشان بین‌المللی حافظ از سوی رئیس جمهور رونمایی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: نشان حافظ قرار است با انتخاب هیات علمی، به هنرمندان حوزه‌های هنری مختلف تعلق گیرد که کارهای شاخص هنری با موضوع حافظ انجام داده باشند.

قانعی اضافه کرد: رئیس جمهور در این سفر استانی نشستی نیز با اهالی فرهنگ، نویسندگان و شاعران فارس خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در بیان شاخصه‌های این دوره از بزرگداشت حافظ نسبت به سال‌های گذشته، عنوان کرد: در این دوره برای ارتقای این آیین از استانی به سطح ملی و بین‌المللی تلاش شده است.

وی توضیح داد: افتتاحیه هفته بزرگداشت حافظ در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در تهران برگزار می‌شود و از پوستر اصلی و علمی این رویداد رونمایی خواهد شد.

قانعی افزود: علاوه‌بر این، ویژه‌برنامه‌هایی به‌مناسبت یادروز حافط در برج آزادی برپا می‌شود، زنگ حافظ روز چهارشنبه آینده در مدارس سراسر کشور نواخته می‌شود و در همه پروازهای هواپیمایی مهمانداران از این روز یاد می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، شعار برپایی هفته بزرگداشت حافظ را «حافظ شاعر زندگی» عنوان و اعلام کرد: در این رویداد، اساتید و پژوهشگرانی از ۲۰ کشور با ما همراه خواهند بود و در مراسم اختتامیه نیز میزبان سفیر هند به‌همراه هیاتی از شاعران هندی فارس هستیم.

وی گفت: هفته بزرگداشت حافظ شیرازی از ۱۵ تا ۲۱ مهر برگزار می‌شود و تقویت بعد ترویجی حافظ از مهم‌ترین شاخصه‌های آن است و به قشرها و گروه‌های سنی مختلف توجه می‌شود.

قانعی اظهار داشت: در هفته بزرگداشت حافظ امسال نسبت به گذشته شاهد شکل‌گیری یک همکاری جمعی از انجمن‌های ادبی و هنری، مرکز حافظ‌شناسی، موسسات فرهنگی و هنری و دانشگاه شیراز هستیم و از ظرفیت ژانرهای مختلف هنری استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۶ تا ۲۰ مهر، هر روز از ساعت ۹ صبح بداهه‌نویسی اشعار حافظ در آرامگاه حافظیه برپاست و اساتید خوشنویسی تک بیت‌هایی را برای دوستداران لسان‌الغیب خوشنویسی می‌کنند.

قانعی یادآور شد: روز بزرگداشت حافظ بازدید از آرامگاه برای عموم مردم رایگان است و مراسم گلباران مقبره حافظ ۲۱ مهر برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اضافه کرد: برنامه‌های مردمی هفته بزرگداشت حافظ از ۱۵ تا ۱۸ مهر بعد از اذان مغرب با رویکردهای خانواده‌‌محور در روبه‌روی تالار حافظ برگزار می‌شود که حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی ۲ مورد از این برنامه‌هاست.

۶ نشست تخصصی حافظ‌شناسی در هفته‌ای به نام حافظ

«سعید حسام‌پور» مسئول مرکز حافظ‌شناسی و دبیر علمی هفته بزرگداشت حافظ شیراز نیز در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: ۲۰ مهر از ساعت ۸:۳۰ دقیقه تا ۱۲:۳۰، شش نشست تخصص حافظ‌شناسی از سوی «حمیدرضا شعیری» استاد دانشگاه تربیت مدرس، «قدمعلی سرامی» استاد پیشکسوت دانشگاه تهران، «امیرحسین ماحوزی» استاد دانشگاه پیام‌نور، «فرزام پروا» روانکاو و روانپزشک و «حمیدرضا توکلی» استاد دانشگاه سمنان در سالن سینما فرهنگ شیراز ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: در کنار این نشست‌های تخصصی، نشست‌هایی بین‌المللی نیز از سوی اساتید ایرانی و خارجی در دانشگاه‌های استانبول ترکیه، آدلاید استرالیا، دوستداران حافظ در دوبی امارات، فسقاری ایتالیا، داکا بنگلادش، کشمیر هندوستان و آسوکای ژاپن برپا می‌شود.

دبیر علمی هفته بزرگداشت حافظ شیرازی عنوان کرد: نشان علمی حافظ که از سوی شورای علمی به پژوهش برگزیده با موضوع حافظ اهدا می‌شود، امسال اثری را شایسته دریافت این نشان تشخیص نداد.

«محمد مرادی» رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز هم در ادامه این نشست خبری از برپایی چهار نشست ترویجی در آرامگاه حافظیه خبرداد و گفت: این نشست‌ها ۱۵ تا ۱۸ مهر از ساعت ۱۶:۳۰ برپا می‌شوند.

وی عنوان کرد: این سخنرانی‌ها با عنوان تصاویر وحدت وجودی در شعر حافظ، چندصدایی در دیوان حافظ، حافظ و حافظ‌شکنی و اقبال و القاب حافظ برگزار می‌شود.

گلباران آرامگاه حافظ در یادروز حافظ با حضور مردم

«غلامرضا خوش‌اقبال» معاون امور فرهنگی و رسانه اداره ارشاد اسلامی استان فارس نیز با اشاره به اینکه پوستر اصلی یادروز حافظ تهیه شده و در افتتاحیه رونمایی خواهد شد، گفت: امسال در طراحی پوستر فقط به نام حافظ اکتفا نشده و با تحقیق و پژوهش زیادی این کار انجام شده است که امیدواریم مورد توجه و اقبال خوبی قرار بگیرد.

خوش‌اقبال افزود: گلباران آرامگاه حافظ در یادروز حافظ با حضور مردم انجام خواهد شد و کارت پستال‌هایی هم به‌همین مناسبت تهیه شده که به مخاطبان ارائه می‌شود. همچنین زنگ حافظ صبح چهارشنبه، ۱۹ مهر در مدارس سراسر کشور به صدا در خواهد آمد.

وی درباره اجرای ارکستر سمفونیک بزرگ فارس نیز گفت: «ابراهیم بذرافکن» به‌عنوان رئیس انجمن موسیقی فارس و رهبر ارکستر، با مطالعه نزدیک به ۴۰ جلد کتاب در خصوص زندگی و آثار حافظ، اطلاعاتی را کسب کرده و اپرای حافظ را با آن نگاه نوشته‌اند که سیر تکاملی اشعار حافظ را در برهه‌های مختلف زندگی وی نشان می‌دهد.

خوش‌اقبال همچنین با اشاره به اینکه خوشنویسان شیراز از صبح روز ۱۶ مهر برای بداهه‌نویسی اشعار حافظ در آرامگاه این شاعر شیرین سخن حاضر خواهند بود، افزود: یک نمایشگاه خوشنویسی توسط انجمن خوشنویسان فارس طراحی شده است که روز ۱۶ مهر افتتاح خواهد شد.

برچسب ها: برنامه ، هفته حافظ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار