به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، کورش دلشاد در این جلسه، ضمن خیر مقدم به حاضران به برخی الزامات مدیریتی اشاره کرد و گفت: مدیریت در مدرسه در واقع رهبری است به گونهای که مدیر مدرسه هماهنگ کننده، سیاستگذار و ناظر بر اجرای دقیق برنامههای مدرسه است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستلن بویراحمد، خطاب به مدیران مدارس گفت: در دستور کار بودن شاخصهای عملکردی و عمومی، پاسخ گویی به به موقع مکاتبات، رعایت سلسله مراتب اداری از جمله الزاماتی است که باید در مدیریت رعایت شود.
دلشاد به بحث توزیع کتب درسی اشاره کرد و افزود: از همان ابتدا به مدیران اعلام شد که اولا اولیا برای ثبت نام کتاب به کافی نتها فرستاده نشوند و در مدارس به صورت گروهی ثبت کتب صورت گیرد و ثانیا هم دریافت و توزیع کتاب هم توسط خود مدیر و در مدرسه انجام شود و اولیا به دردسر انداخته نشوند که خوشبختانه این اقدام تا حدود زیادی انجام گرفت.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در پایان گفت: که در طول سال تحصیلی همه مدیران مدارس موظفند که با جدیت تمام پای کار مدارس باشند و بر محیط تحت مدیریت خود به خوبی مسلط باشند.
آموزش و پرورش در مسیر واقعی خود قرار گرفت
معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان هم در این جلسه گفت: سال تحصیلی جدید را با شعار مهر مهدوی مدرسه قوی و ایران قوی شروع کردیم.
سبحانی افزود: معلمان افسران سپاه پیشرفت عدالت و آموزش هستند ما اگر شعار کلیدی وزارت آموزش و پرورش را اجرایی نماییم کار جلو خواهد رفت.
وی با بیان این نکته که انتظار از سانهها و اهل قلم این است که منصفانه قلم بزنند، گفت: آموزش و پرورش در مسیر واقعی خود قرار گرفته و قطار پیشرفت به حرکت درآمده و اثر بخشی وپویایی معلم در دولت ایران قوی مشخص است.
سبحانی با بیان این نکته که معلم تمدن ساز و مدرسه اثر بخش دوبال رسیدن به ایران قوی است ادامه داد: اقدامات بسیار خوبی در این دولت شروع شده که بخشی به نتیجه رسیده و بخشی هم نزدیک به هدف میباشد.
ابلاغ برخی معلمان با توجه به مدرک دوم آن ها صادر شده است
معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد هم در این جلسه گفت: سازماندهی در حوزه آموزش متوسطه بر اساس انتخاب و انتصاب مدیران باید انجام گیرد.
محمدی زاده ادامه داد: از بدو ورود آسیب شناسی در حوزه آموزش متوسطه انجام گرفت. در سازماندهی ملاک تخصص و رشتههای مورد نظر بوده و این مهم صورت گرفت و بر اساس امتیاز مکتسبه سازماندهی گردید
وی ادامه داد: بعضی معلمان ما دارای دو مدرک میباشند بعضی از دروس را باتوجه به مدرک دوم دبیر ابلاغ زده شده ضمن اینکه در سازماندهی اولویت قانونی مربوط به فرزندان شهید و ایثارگر را رعایت کردیم.
محمدی زاده گفت: کار در آموزش و پرورش بویراحمد زیاد و سخت است نباید بعضی از رسانهها با بی انصافی قلم بزنند باید از نزدیک عمل کرد آموزش و پرورش را رصد کرد نه بر اساس حب وبغص گزارش گرفت و مطلب درج نمود.
وی در پایان اظهار کرد: باید همه ارگانها دست به دست هم داده و در جهت رشد و تعالی آموزش و پرورش گام بردارند.
سال تحصیلی را بدون هیچ امکانات و تجهیزات آموزشی جدید آغاز کردیم
معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد هم در این جلسه از توزیع ۶۵ هزار کتاب درسی دانش آموزان خبر داد و افزود: در برخی موارد تاخیرهای در توزیع وجود داشت که مشکلاتی از قبیل تغییر رشته و انتقال دانش آموزان از یک مدرسه به مدرسه دیگر از مهمترین عوامل آن بوده است.
ایرج حجتی خطاب به مدیران مدارس گفت: لازم است تغییر و تحول و تسویه حساب مدیران قبل و جدید مدارس حتما در اول سال و تراز مالی در مدارس انجام گیرد.
حجتی با اشاره به در پیش بودن فصل بارش و سرما ادامه داد: مدارسی که نیاز به امکانات گرمایشی و ایزوگام دارند هر چه سریعتر با داره شهرستان مکاتبه داشته باشند.
وی افزود: برخی از مدارس ما نیاز به صندلی و میز و نیمکت دارند این در حالی است که در سال جدید هیچ امکانات و تجهیزات آموزشی اختصاص داده نشده است.
حجتی به برخی خدمات رفاهی به فرهنگیان اشاره کرد و گفت: همکارانی که درخواست وام صندوق قرض الحسنه اداره را دارند باید عضو این صندوق باشند و سرمایه لازم را داشته باشند ضمن اینکه پرداخت وام صندوق یک پروسه شش ماهه را طی میکند.
وی به برخی نیازهای مدارس شهرستان بویراحمد هم اشاره کرد و ادامه داد: مدارسی داریم که نیاز به سرایدار و خدمتگزار دارند، مدارس شبانه روزی ما نیاز به آشپز وکمک آشپز برای خوابگاه های شبانه روزی دارند که متاسفانه نداریم.
حجتی گفت: گواهی و تشویقی در مدارس برای نیروهای سرایدار آزاد وجود ندارد هیچ مدیری نباید برای این نیروها تشویقی و یا گواهی صادر نمایند.
هیچ مدرسه بدون مشاوری وجود ندارد
معاون پرورشی و تربیتی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد هم در این جلسه توجیهی گفت: باید بهترین امکانات در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود در کشوری مانند ژاپن همه قدرتهای سیاسی و نظامی در اختیار آموزش و پرورش آن کشور است.
موسوی ارشد با بیان این نکته که هدف سند تحول، تربیت دانش آموزان و رسیدن به حیات طیبه میباشد افزود: انتظار این است که برنامه ریزی در مدارس به گونهای با شد که ذهن دانش آموزان به سمت خلاقیت برود، دانش آموزهمه جانبه تربیت شود، مدیران ما نباید در حیطه دانش صرفا عمل کنند و برنامههای فوق برنامه متعلق به تربیت شود.
وی با اشاره به این نکته که تربیت دانش آموزان نباید تربیت تولید مثلی باشد، گفت: دانش آموز باید خلاق و جسور باشد نباید پرونده بی نظمی برای دانش آموزان خلاق و جستجو گر تشکیل داد.
موسوی ارشد به برخی اقدامات لازم در مدارس اشاره کرد و افزود: کمپانیهای مشارکتی در آموزش پرورش تشکیل گردد، صف صبحگاهی و انجمن اولیا وظیفه معاون پرورشی نیست و باید تلاش کرد از افراد صاحب فن، متخصص و متناسب با مناسبتها استفاده شود.
وی ضمن انتقاد از برخی رویههای موجود در گذشته گفت: بخشنامههای پرورشی درسال جدید تجمیع کرده از ۳۵۰بخشنامه به ۵برنامه ایمان که مهمترین بخش آن نماز است، طرح امید خصوصا اردو که هر دانش آموز باید در طول سال دو اردو داشته باشد، خرد ورزی و تفکر، هویت مثل تشکلهای دانش آموزی، حجاب و عفاف و نشاط و شادابی که حلقه گمشده مدارس است، خلاصه شده است.
موسوی ارشد با بیان این نکته که هیچ مدرسهای در این شهرستان بدون مشاور نیست، افزود: آسیبهای اجتماعی در مدارس با ید جدی گرفته شود و لازم است در این زمینه کارگاههای آموزشی برگزار شود. ضمن اینکه سامانه پایش آسیبهای اجتماعی مدیران مدارس باید به صورت روزانه کنترل گردد.
وی در پایان با اشاره به جایگاه و اهمیت نماز گفت: فریضه نماز نباید در مدارس ذبح گردد خصوصا در بحث زمان برگزاری ان باید آنچه که لازم و قانونی است به نحو احسن انجام شود.
مدیران در ابلاغ معلمین دخل و تصرف نداشته باشند
مسئول دایره فناوری و اطلاعات آموزش و پرورش بویراحمد هم گفت: حقوق هر معلم باید قبل از نیمه دوم هر ماه ارسال گردد که این موضوع مستلزم داشتن ابلاغ است بنابراین هر معلمی که ابلاغ سیستمی دارد باید توسط مدیر مدرسه فورا تایید شود تا برای پرداخت حقوق وی مشکلی ایجاد نشود.
عابدنژاد افزود: در حال حاضر ۴۸۵۰ معلم در شهرستان وجود دارد که باید ابلاغ این همکاران در مدارس تایید گردد ضمن اینکه ابلاغ نیروهای خدماتی و پرورشی هم به صورت تجمیعی است.
وی ادامه داد: مدیران هنرستان و متوسطه دوم در حوزه کاری خود برنامه ریزی نمایند، ولی دخل تصرف در ابلاغ معلم خود نداشته باشند طبق ترازی که اداره مشخص کرده عمل گردد.
عابد نژاد تاکید کرد که همه مدیران سامانه مالی مدرسه را باید به اسم خود تعریف کنند.
وی گفت: آموزش و پرورش کاملترین سیستم فناوری که همان سامانه مای مدیواست را دارد و تقریبا همه نیازهای فرهنگیان، دانش آموزان و مدارس در ان دیده شده است و تمام خدمات رسانی از طریق سامانه مای مدیو انجام میگیرد و اصلا نیاز مراجعه به اداره نیست.
وی در پایان ضمن گلایه از برخی معاونین اجرایی گفت: گاهی در طول سال برخی برنامهها اجرا میشود که لازم است معاونین اجرایی و فناوری مدارس آمادگی و همکاری لازم را داشته باشند.