امروز در دانشگاه قم و در حاشیه مراسم زنگ قم با حضور شهردار، اعضا شورای اسلامی شهر قم و جمعی از دانشجویان از پوستر روز قم با شعار قم «شهر کرامت و مهربانی» رونمایی شد.
کد خبر: ۱۱۳۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷ 09 October 2023

به گزارش تابناک قم، امروز در دانشگاه قم و در حاشیه مراسم زنگ قم با حضور شهردار، اعضا شورای اسلامی شهر قم و جمعی از دانشجویان از پوستر روز قم با شعار قم «شهر کرامت و مهربانی» رونمایی شد.

دین‌گریزی‌های امروز تکرار تاریخ است

شهردار قم گفت: مباحث دین‌گریزی از قرن ۱۸ تا ۲۰ مطرح شده و به شکست منجر شده است، ما نیز باید مباحث دین‌گریزی که مطرح می‌شود را با تاریخ پاسخ دهیم.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد امروز - دوشنبه هفدهم مهرماه- در آئین «زنگ روز قم» که همزمان با سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم در سالن همایش‌های دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه زمینه‌ساز رشد و اعتلای نیروی انسانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه این ظرفیت در قم وجود دارد، مطرح کرد: حیف است دانشجویان این شهر از این ظرفیت بهره‌مند نشوند.

شهردار قم با بیان اینکه در قرن ۱۸ و ۱۹ پس از رنسانس، اروپا و غرب در جایگاه علمی و تکنولوژی بالایی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: به دنبال این پیشرفت‌ها مباحثی مطرح شد که دین کارآمدی لازم را ندارد.

وی ادامه داد: در آن زمان چهار نظریه مطرح شد که شامل «انقضای دوران دین»، «تئوری تطور انواع داروین»، «مکتب مارکس» و «نیچه» می‌شود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه اتفاقات قرن ۲۰ تمام این فرضیه‌ها را خراب کرد، تاکید کرد: فیزیک کوانتوم و فرضیه‌های آن پارادایم غالب را تغییر داد و جنگ‌های جهانی در دو کشور علمی مشخص کرد که علم اگر در کنار اخلاق نباشد، کارآمد نیست.

وی اضافه کرد: همچنین به دلیل اینکه انسان و بشر خود را آزاد می‌دانست در محیط زیست و طبیعت هر اقدامی که خواست انجام داد و همین تخریب محیط زیست ابعاد دیگری از مدرنیسم را آشکار کرد.

شهردار قم با بیان اینکه این افراد می‌گفتند دین از سیاست جداست، تصریح کرد: در قرن بیستم انقلاب اسلامی شکل گرفت و این فرضیه را نیز نقض کرد. این سیر تاریخی طی شده است و بعضی از مسائلی که امروز مطرح می‌شود باید با بررسی تاریخ نقض شود.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه علم و ایمان باید با یکدیگر باشد، گفت: وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می‌تواند بسیاری از مشکلات روحی انسان‌ها را رفع کند.

وی با اشاره به اینکه قم هفت هزار سال تاریخ دارد، افزود: باید نسبت به میراث‌های این شهر آگاهی پیدا کرده و از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

برگزاری ۲۴ عنوان برنامه همزمان با روز قم

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد طباطبایی نژاد در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه که به منظور تبیین ویژه برنامه‌های شهرداری قم به مناسبت «روز قم» و این ایام در خانه تاریخی یزدان پناه برگزار شد، گفت: یکی از موضوعاتی که سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری قم در طول سال دنبال می‌کند، «هویت شهری» است؛ یکی از مهمترین مناسبت‌های مرتبط با این بحث، «روز قم» است.

وی با بیان اینکه ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم یک اتفاق تمدن‌ساز بود، افزود: با ورود بانوی کرامت به شهر قم، در تشیع قم محوریت پیدا می‌کند و سپس به جایی می‌رسد که مبدأ انقلاب اسلامی می‌شود و مقام معظم رهبری قم را شهر «قیام و اقامه» می‌خوانند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری قم عنوان کرد: امسال پنجمین سالی است که برای ایام ورود تاریخی حضرت معصومه(س) به قم، ویژه برنامه‌هایی توسط شهرداری قم درنظر گرفته شده است؛ الحمدلله امسال به صورت جدی موضوع «روز قم» در شورای فرهنگ عمومی استان قم مطرح شد و برنامه‌های این ایام به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسید و بناست که پیگیری شود تا برای دستگاه‌های اجرایی که در حوزه‌های فرهنگی وظیفه دارند، ردیف بودجه‌ای در خصوص «روز قم» از سال آینده اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه «روز قم» در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری قم آغاز به کار کرده است، مطرح کرد: به مناسبت روز قم و ایام ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم، ۲۴ عنوان برنامه فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی مختلف برنامه‌ریزی شده است که از صبح روز دوشنبه با برنامه «زنگ روز قم» در دانشگاه قم با حضور مسئولان استانی و دانشجویان آغاز خواهد شد؛ همچنین نمایشگاهی به همین منظور در دانشگاه قم برپا است.

طباطبایی نژاد تشریح کرد: برگزاری نخستین جشنواره شعر ملی ققنوس با محوریت شهدای آتش‌نشان، اجرای تورهای گردشگری «قم گردی» برای دانش‌آموزان، اجرای برنامه «روایت قم» در مدارس سطح شهر در قالب هنر و برگزاری نخستین جشنواره ملی «عکس قم» با استفاده از ظرفیت‌های عکاسان مطرح کشوری از مهم‌ترین برنامه‌های ایام ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم است.

وی ابراز کرد: از دیگر برنامه‌ها در این ایام، همایش ملی بزرگداشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی برای نخستین‌بار است که با عنوان «علامه ذوالفنون»، صبح چهارشنبه ۱۹مهرماه در سالن همایش‌های غدیر قم با مشارکت بنیاد علمی نخبگان برگزار خواهد شد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری قم اضافه کرد: تعدادی از پروژه‌های عمرانی و خدماتی شهرداری قم نیز در این ایام کلنگ زنی و برخی پروژه‌های شهری نیز افتتاح خواهد شد.

وی از رونمایی از چند جلد کتاب در خصوص جایگاه و معرفی قم خبر داد و گفت: یکی از این کتاب‌ها، کتاب «باغ پنبه» با موضوع تاریخ شفاهی این محله است که بیست‌وهفتم مهرماه در مسجد باغ پنبه قم رونمایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری قم ادامه داد: جشنواره ورزشی «افتخار شهر» در ۲۰ رشته ورزشی با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان قم از این هفته آغاز به کار می‌کند؛ همایش پیاده‌روی خانوادگی نیز در تاریخ ۲۸ مهرماه با حضور پرشور مردم قم برپا خواهد شد.

وی اختتامیه پنجمین دوره المپیاد ورزشی «فرزندان انقلاب» به صورت استانی را از دیگر اقدامات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری قم در این ایام دانست و افزود: در سی‌ام مهرماه این برنامه برگزار خواهد شد و از منتخبین این دوره از المپیاد، تقدیر به عمل خواهد آمد.

طباطبایی اظهار کرد: اعلام فراخوان جشنواره ملی «سرود قم» با محوریت و موضوع شهر قم در این هفته رقم خواهد کرد؛ از دیگر برنامه‌های مهم، نشست معاونین و مدیران عامل سازمان‌های فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری‌ها از ۵۰ شهر کشور برای نخستین‌بار در ۲۶ و ۲۷ مهرماه با موضوع محوری «نقش مساجد در فرهنگ‌سازی محلات و شهر» در شهر قم برگزار می‌شود.

وی بر رونمایی از فیلم مستند اخت الرضا(ع) در این هفته اشاره کرد و گفت: در هفته آینده این فیلم مستند فاخر ۹۰ دقیقه‌ای با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و حضور مردم شریف قم اکران خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار