رئیس انجمن روانپزشکان ایران گفت: حدود ۳۰ درصد مردم در معرض ابتلا به نوعی از اختلالات روانی هستند.
کد خبر: ۱۱۳۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ 10 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، سید وحید شریعت، رئیس انجمن روانپزشکان ایران در نشست خبری که روز دوشنبه در محل انجمن روانپزشکان ایران برگزار شد، اظهارداشت: حدود ۳۰ درصد مردم در معرض ابتلا به نوعی از اختلالات روانی هستند که نسبت به مطالعات گذشته (۲۱ درصد) روند افزایشی داشته است که یک درصد ابتلای آن مربوط به دوران پسا کرونا است.

شریعت با بیان اینکه اضطراب ۳۳ درصد و افسردگی بیش از ۲۰ درصد در جامعه شیوع یافته، ادامه داد: افرادی که عزیزان خود را در دوران کرونا از دست دادند یا مبتلا به این بیماری شدند بیشتر دچار اختلالات روانی شدند.

 

شریعت میزان افسردگی را در زنان، افراد بیکار شده و بیسواد بیشتر برشمرد و ادامه داد: بر اساس مطالعات کشوری، شیوع اختلالات روانی در استان تهران۳۷ درصد بوده که دلایل مختلف در بروز آن نقش دارد.

 

رئیس انجمن روانپزشکان ایران گفت: برای سلامت روان مهمترین عوامل، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستند و در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست؛ اشتغال و مسکن و سرمایه اجتماعی مهمترین مولفه‌ها برای افزایش امید و نشاط در جامعه می‌شود و در ارتقای سلامت روان بسیار موثر هستند.

 

مجید صادقی، رئیس سابق انجمن روانپزشکان ایران روان با اشاره به نقش‌های متفاوت اختلالات روان در افراد، گفت: مشکلات روان بسته به شرایط و و وضعیت دارد و خط کشی دقیقی نداریم و عوامل اجتماعی در آن دخالت دارد.

وی ادامه داد:‌خیلی افراد دارای علائم روانی با علائم جسمی به روانپزشک مراجعه می‌کنند. بیماری روان وقتی وضعیت جسمی آن بروز می‌کند حساس می‌شود؛ در نتیجه ترجیح داده می‌شود فرد دچار اختلال روانی ابتدا به روانپزشک مراجعه کند و تشخیص و جهت درمان باید توسط روانپزشک انجام گیرد.

غلامرضا حاجتی دبیر اجرایی سی و نهمین کنگره روانپزشکی ایران گفت:طی پیمایشی که صورت گرفته ۶۰ درصد ایرانی‌ها از وجود اختلال روان خود اطلاع نداشتند.

وی ادامه داد:در سطح پیشگیری آموزش روان به مردم باید صورت گیرد که این انجمن برنامه‌ای را طراحی کرده است.

این روانپزشک افزود:در سطح دوم، درمان وجود دارد و انجمن پکیج‌های مختلفی را آماده کرده است. امسال سی و نهمین همایش روانپزشکان ایران با حضور هزار نفر از پزشکان از فردا به مدت چهار روز در بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

علی ناظری، دبیر علمی کنگره روانپزشکی گفت: رسانه‌ها در خصوص آموزش روان به مردم بسیار کمک کننده و تاثیر گذار در آموزش روان هستند.

وی ادامه داد:بیش از ۱۶ مقاله در قالب بیش از ۲۰۰ پوستر در کنگره سی و نهم روانپزشکی ارائه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار